Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone
Elintason nousu
joo o:
Sen verran olen metsässä kasvanut, että ensimmäisen osto jäätelön (suklaapuikko) söin 6 vuoden ikäisenä. Oli se juhla hetki, siitäkin puolet putosi hiekatielle kun ei ne kauppauton jäähdytyslaitteet ollut sen kummempia kun nykyisin vaunuissakaan.
Sen jälkeen alettiin jo maataloinkin joskus ostaan tomaatteja, oli ne oudoksesta kamalan makuisi kuten emmentaali juustokin. Nykyisin suurta herkkua.
Televisiolta säästyin 20 vuotiaaksi, kun itse ostin ensimäisen, isäni oli ankara työmies ja totesi televisionkatselun tyhjänpäiväiseksi iltapuhteeksi. Jokaisessa muussa taloudessa, kulmakunnalla kyllä oli televisio.
Sitten elintaso kehittyi niin maasudullakin, että kun keskikalja vapautui (oliko 69) niin sitä olen juonut 15 vuotiaasta asti. Ei silloin tullut kauppiaalle mieleen että minkäs ikäselle sitä saa myydä.
Tomaatin ja emmentaalin syönti sitten on vanhemmiten lisääntynyt, mutta kaljanjuonti on vähentynyt. Kyllä sitä melkoinen savillinen tuliskin jos ne vielä vois samaan astiaan kaataa. Hyvä näin.
Olen sitä mieltä että tuo keskiolut on monelle ollut kohtalokas, mutta jos sitä ei olisi vapautettu niin kyllä tilalle olis jotakin juotavaa keksitty. Nuorille jotka ei ole onnistunut päästä työelämään, siiderit ja oluet ovat vaarallinen yhdistelmä.
Dorotea:
Mä muistan varhaisesta lapsuudesta 40-luvulta, kun jouluksi isän veli lähetti aina "ameriikan paketin" meille kotiin. Hän asui New Yorkissa. Siellä ole kuivattuja hedelmiä, rusinoita, taateleita yms.
Suomessa elettiin sota-ajan jälkeistä pula-aikaa ja kaikesta oli pulaa. Ostoskortit käytössä joilla sai määrätyn määrän sokeria, voita, kahvia jne.
Nyt elämme yltäkylläisyydessä ja kuitenkin joskus kuuluu rutinaa ettei saa sitä tai tätä.
mjo33400:
--- Lainaus käyttäjältä: Dorotea - 28.01.2011 kello on 20:07 ---Mä muistan varhaisesta lapsuudesta 40-luvulta, kun jouluksi isän veli lähetti aina "ameriikan paketin" meille kotiin. Hän asui New Yorkissa. Siellä ole kuivattuja hedelmiä, rusinoita, taateleita yms.
Suomessa elettiin sota-ajan jälkeistä pula-aikaa ja kaikesta oli pulaa. Ostoskortit käytössä joilla sai määrätyn määrän sokeria, voita, kahvia jne.
Nyt elämme yltäkylläisyydessä ja kuitenkin joskus kuuluu rutinaa ettei saa sitä tai tätä.
--- Lainaus päättyy ---
Olet oikeassa, mutta sen on mennyttä aikaa, nyt eletään yltäkylläisyydessä. ;)
Aippe:
Tuo keskioluen vapautus -69 vei aika monta miestä baari porukoihin. Nyt kun heistä on aika jättänyt niin monesta pienestä kunnasta on baarien ovet sulkeutuneet lopullisesti. Ei ole asiakkaita.
Dorotea:
--- Lainaus käyttäjältä: mjo33400 - 28.01.2011 kello on 20:09 ---Olet oikeassa, mutta sen on mennyttä aikaa, nyt eletään yltäkylläisyydessä. ;)
--- Lainaus päättyy ---
Näin on, mutta silloisen ajan eläneenä osaa ehkä arvostaa joitakin asioita eri tavalla.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta