Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä
Motonetin akut.
Aakku:
--- Lainaus käyttäjältä: smy - 11.06.2016 kello on 00:31 ---Itse olen motonetistä hankkinut kaikki harvat akut viimeisen 10 vuoden aikana ja aina ollut tarralaput päällä jossa hapotuspäivä max. 2kk ostosta.
--- Lainaus päättyy ---
Näin varmasti pitäisi ollakin....
Olettaisin, että ongelma on keväällä. Loppukesän varastoa jää hyllyyn, kun sesonki on ohi. Tuskin vievät hylkyyn talvehtineita akkuja. Kannattaa siis lukea, mitä siinä pienessä tarrassa lukee.
En tiedä sitten, miten varsinaiset akkuliikkeet toimivat varastoakkujensa kanssa.
Rölli:
akku liikkeet varastoi akut kuivanaja hapotetaan siinä vaiheessa kun asiakas ostaa akun.
niin ainakin mun käyttämä akkukauppias Thumb
0yxxy0:
Mää kävin tammikussa 30 pakkasilla hakeen oulun akusta työautoon akun niin ne oli valmiita ja työntekijät kulki juoksemalla kun vaihtoivat akkuja autoihin, hinuri roudas vaan lisää autoja pihaan ;D. Myi akun ja sanoi että tehän saatte ite vaihdettua :D. Silloin kävin motonetissä muuten asioilla niin autonakku hylly oli tyhjänä, eikä toiveikkaana ollut että tulisi nopeasti lisää.
jus66si:
--- Lainaus käyttäjältä: Raksaus - 10.06.2016 kello on 19:30 ---Uudelle hupiakulle olisi tarvetta kun vanha räjähti. Kesä meni automatkailun suhteen pilalle kun tuli työmahdollisuus vaikka se tarkoitti että viikot kuluu töissä ja vielä ilman oikeaa korvausta. Mutta jokatapauksessa siis nyt on ollut mietinnässä minkälainen vapaa-ajan akku tuohon nyt seuraavaksi kannattaisi hommata. Motonetissä näyttäisi nyt olevan Sznajder kanta-asiakas alessa.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/900100/Sznajder-100Ah-vapaa-ajan-akku-P350xL175xK190--
Biltema kehui omia akkujaan ja väitti että TM:n testissä olivat pärjänneet hyvin. TM:n noin yleensä olen tykännyt luottaa.
Se mitä nyt on forumeilta lueskellut, niin merkkikään ei välttämättä takaa ainakaan näissä halvemmissa akuissa mitään erikoista. Ja hintaluokkaa tuntuu olevan jotakuinkin samanlainen. AGM akut sitten erikseen. Mutta jos olen käsittänyt oikein niin ne vaatii laturiltakin jotain erikoista. Oma laturini on kuitenkin vuodelta 89, joten en tiedä onko siinä moista asetusta. Ja kestoistakin olen tainnut luke apuolesta ja vastaan.
Eli onko jotain mitä ehdottomasti kannattaa välttää ja/tai mitä ehdottomasti kannattaa suosia? Kapasiteettia saisi olla jotain tuota 100 amppeeritunnin luokkaa.
--- Lainaus päättyy ---
No mulla on ollu nuo linkittämäsi akut usiamman vuoden nyt ja mitä käytössä olen havainnut niin huolettomia on olleet. On tästä tullut kommentoitua aiemminkin. Ei tule hajuja sisälle tms. Kun ostin nuo geeliakkujen pimahdettua, niin katsoin siellä Hämeenlinnan myymälässä että päiväys on tuore ja ostin silloin pari, kun hommasin tuon Motonetin kantiskortin. Sen verran hyvin tuli alennusta. Roudasin sitten akut kotio, nappasin teipit kansista auki ja ne muovilisut ja korkit oli alla ihan perinteiset, niin katsoin ominaispainot ja latasin ihan tappiinsa molemmat sitten älylaturilla. Sitten annoin huokasta niitten päivän, katoin napajännitteet ja asensin autoon. Autossa laitoin asennuksen jälkeen EBL 99 stä akkuvalinnan "Blei saure" asentoon ja kokeilin että laitteet pelittää. (Lataaminen on kaiken aa ja oo ettei pakkasilla ole tyhjät.) Ja siellä ne on hommansa tehny. Kerran pari vuodessa tarkastan noi ominaispainot aina varalta. Mulla joskus autossa kävi niin, että oli Exide starttiakku ja meni varkain kenno pimiäksi ja kun tuon havatsin oli takuu just loppu. Sen jälkeen on noita Sznjadereita ollut minulla akut. En kuitenkaan sano että muut huonoja olis. Noita vaan on passeliin hintaan ja kestää usiamman vuoden käyttää.
Minun mielestä akun kestoon nykyään vaikuttaa kaikkein eniten ehkä teiden kunto. Kun osa maanteistä on niin karkiaa ja ruoppistakin että auton kaikki palikat on kovalla rasituksella. Ja tärinä tunnetusti rasittaa akkujen rakennetta. Olen laittanut sellasta teltanaluspatjaa nykyään vähän vaimetamaan tuota akkujen tärinäpuolta. Elikkä leikannu sellaset solumuovi vuoraukset ja myös sinne akun alle. Jos vähän ees hillittis. Tuossa kävin viime viikolla Saloisilla täällä Janakkalassa ja oli kyllä ihan kirotun rupinen ränni ajettavaksi. Rooppeja oli yritetty paikata ja niistä oli tullu sellanen muhkurapinta ja taas vieressä rikkonainen pitumi. Kolmee neljääkymppiä ajoin ettei kaapit puroonnu. Mukulakivi on sen rinnalla kyllä pumpulipeltoa :-\
Jgahpir:
--- Lainaus käyttäjältä: jus66si - 11.06.2016 kello on 13:03 ---No mulla on ollu nuo linkittämäsi akut usiamman vuoden nyt ja mitä käytössä olen havainnut niin huolettomia on olleet. On tästä tullut kommentoitua aiemminkin. Ei tule hajuja sisälle tms. Kun ostin nuo geeliakkujen pimahdettua, niin katsoin siellä Hämeenlinnan myymälässä että päiväys on tuore ja ostin silloin pari, kun hommasin tuon Motonetin kantiskortin. Sen verran hyvin tuli alennusta. Roudasin sitten akut kotio, nappasin teipit kansista auki ja ne muovilisut ja korkit oli alla ihan perinteiset, niin katsoin ominaispainot ja latasin ihan tappiinsa molemmat sitten älylaturilla. Sitten annoin huokasta niitten päivän, katoin napajännitteet ja asensin autoon. Autossa laitoin asennuksen jälkeen EBL 99 stä akkuvalinnan "Blei saure" asentoon ja kokeilin että laitteet pelittää. (Lataaminen on kaiken aa ja oo ettei pakkasilla ole tyhjät.) Ja siellä ne on hommansa tehny. Kerran pari vuodessa tarkastan noi ominaispainot aina varalta. Mulla joskus autossa kävi niin, että oli Exide starttiakku ja meni varkain kenno pimiäksi ja kun tuon havatsin oli takuu just loppu. Sen jälkeen on noita Sznjadereita ollut minulla akut. En kuitenkaan sano että muut huonoja olis. Noita vaan on passeliin hintaan ja kestää usiamman vuoden käyttää.
Minun mielestä akun kestoon nykyään vaikuttaa kaikkein eniten ehkä teiden kunto. Kun osa maanteistä on niin karkiaa ja ruoppistakin että auton kaikki palikat on kovalla rasituksella. Ja tärinä tunnetusti rasittaa akkujen rakennetta. Olen laittanut sellasta teltanaluspatjaa nykyään vähän vaimetamaan tuota akkujen tärinäpuolta. Elikkä leikannu sellaset solumuovi vuoraukset ja myös sinne akun alle. Jos vähän ees hillittis. Tuossa kävin viime viikolla Saloisilla täällä Janakkalassa ja oli kyllä ihan kirotun rupinen ränni ajettavaksi. Rooppeja oli yritetty paikata ja niistä oli tullu sellanen muhkurapinta ja taas vieressä rikkonainen pitumi. Kolmee neljääkymppiä ajoin ettei kaapit puroonnu. Mukulakivi on sen rinnalla kyllä pumpulipeltoa :-\
--- Lainaus päättyy ---
Ominaispainoja kun mittailet, niin saatko niin tarkan mittauksen, että noissa 2 vuotiaissa akuissa näkyy eroa kennojen välillä? Siitähän se akun tuho alkaa, että yksi kenno toimii eritahtiin.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta