Pieni varoitus lienee paikallaan .
Kävi joskus vuosia sitten kun sattui tuohon toisen puolen katua naapuriin semmonen pariskunta vuokralle ,että alkoivat ilm. nuukuuttaan keräämään autokatokseensa jätesäkkejä kasalle näin kylmällä aikaa.
Heillä oli kyllä ilmeisesti hyvä tarkoitus,kun piti itse kuskata kaatopaikalle ni ei tarvinnu 1 pussia kuskata kerralla vaan olisi voinu viedä koko peräkärrykuorman sittekun se olis ollu täynnä.
Eipä kulunu aikaakaan kun siihen kasan nurkille alkoi kerääntyyn siimahäntiä pienimmästä isompaan.
Kerroinkin siitä joskus heille ,mutta eivät lieneet ottaneet tosissaankun mitään ei tapahtunu.
Kasa vaan kasvoi ja vilinä samaa tahtia.
Kevään jo ollessa aika pitkällä kasa oli jo niin korkea että kylmällä näki höyryn nousevan kasasta.
Vieläkään ei tapahtunut mitään kun isännälle hienovaraisesti yritin asiasta mainita.
Eräänä aamun koiramme haukkui vallan mahdottomasti tuossa etusisäänkäymtimme välikössä ,johon olin hälle laittanut lämmöneristetyn kopinja jossa tykkäsi aika paljon ollakin.
Koppi oli pelkästään uretaanilevyistä koottu liimaalla levyt uretaanilla toisiinsa suht kevyt siirtääkin.
Koira vahtasi kopin alle ja haukunta vaan voimistui kun yritin liikuttaa koppia.
Tiesin ,että siellä saattaa olla rotta ja pyysinkin poikaamme tulla kääntämän koppia ja itse varustauduin pitkävartisella harjallajosta oli harjakset jokseenki kuluneet pois.
Yllätys olikin melkoinen kun poika käänsi koppia kyljelleen. Rotta oli suurempi kuin mikäänkoskaan näkemäni,melkein pienenkissan kokoinen ja hel....in nopea ja pyrki tulemaan minun ja koiran välistä pakoon.
Ehdin huitaista sitä kuitenkin sen verran että se perääntyin takaisin nurkkaan ja koska poistumistila oli vain minua ja koiraa kohti swillä ei ollut muuta mahdollisuutta kuin tulla päin.
Tiesin kyllä että rotta voi hypätä ja yrittä päästä kurkkuuni käsiksijoten tiesin olevani varuillani .
Onnekseni rotta oli jo kuitenkin sen verran saanut kopausta harjastani ,että se yritys jäi puolitiehen,mutta siltikin se yritti hypätä minua kohti ja reiru puolimetriä korkealle varmaan nousikin ,mutta samassa sain toistamiseen annettua harjasta ja rotta kierähti takaisin lattialle ja sain vielä harjalla painettua sen päälle.
Tuostakaan rotta ei vielä antanut periksi vaan alkoi huutaa kuin sammakka äkeenpiikissä ja
joka tuntui kyllä kurjalta,mutta tappohomma täytyi viedä päätökseen ja painoin harjaa niin kauan rotan päälle voimalla ,että sain sen elottomaksi.
Tästä kamppailusta viisastuin sen verran ,että tiedän millainen vastus iso terve rotta on kun joutuu ahdistetuksi. Sen kanssa ei ole leikkiminen.
Pyydystää sitten vaikka loukulla ennemmin tai myrkyllä.
Tuon tapauksen jälkeen naapurin jätesäkkikasa lähti asianomaiseen paikkaan aika liukkaasti.