rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Äänieristys  (Luettu 11413 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:29
Äänieristys
« : 15.01.2012 kello on 13:01 »
Alkaa lähestyä viikot, jolloin saa ruveta odottelemaan uutta kulkinetta. Siihen liittyen tuli mieleen että mitä ootte tehneet ohjaamon rengas- ja muun ajomelun vähentämiseksi puoli-integroidussa Ducatossa?

Tilatessa jo sen verran että tilasin äänieristetyt lokarit, maton (myös) ohjaamon lattiaan ja suojalevyn moottorin alle. Oman kokemuksen mukaan noilla auttaa jo jonkin verran, mutta mitä vois tehdä lisää? Ootteko eristäneet esim. ovia millään tavalla? Siellä tuskin on valmiina muuta kuin paljas pelti. Kuinka onnistuu jotta ikkunan nostimien vaijerit toimii? Entä vaikkapa bitumimatto moottorin seinämään? Jotakin muita hyvejä vihjeitä?
« Viimeksi muokattu: 15.01.2012 kello on 13:22 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:30
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Äänieritys
« Vastaus #1 : 15.01.2012 kello on 13:11 »
Edellinen autoni oli puoli-integroitu Bürstner Fiatin 2,3JTD-koneella. Kuinka ollakaan, en kaivanut siihen mitään lisää äänieristykseen. Eikä siinä  tainnut olla edes lokareita.

Nykyinen on B:n integroitu Fiat 2,8JTD. Ja aivan sama juttu. On riittävän hiljainen.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:29
Vs: Äänieristys
« Vastaus #2 : 15.01.2012 kello on 13:17 »
No mulla on nyt tuo -08 Kabe, joka ei asuinosaltaan pitäis olla kaikkein meluisin (ehkä jopa päinvastoin), mutta silti kaipaisin vähemmän melua. Keskustelu toki vieressä istuvan kanssa onnistuu, mutta esim. radio pitää olla aika kovalla. Asiaan voi tietty vaikuttaa kun mulla on toinen korva melkein kuuro (onneksi vasen) ja yleensäkin hälyisessä paikassa on joskus vaikeuksia :-[
« Viimeksi muokattu: 15.01.2012 kello on 13:22 »

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:27
Vs: Äänieritys
« Vastaus #3 : 15.01.2012 kello on 13:25 »
Asiaan voi tietty vaikuttaa kun mulla on toinen korva melkein kuuro (onneksi vasen) ja yleensäkin hälyisessä paikassa on joskus vaikeuksia :-[

Tasan ei käy onnenlahjat: Mulla taas vasen parempi, korvanapin kanssa voi olla normiautossakin puhelimessa kun painaa nappia kunnolla korvaan (kädet vapaa  ??? ??? ), eipä voi kuitenkaan sakottaa kun puhelin on taskussa. Keskustelu muiden kanssa autossa välillä hankalaa kun muuta hälyä ympärillä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Äänieristys
« Vastaus #4 : 15.01.2012 kello on 13:40 »
 Meikäläisellä melu sitä luokkaa,ei tarvitse keskustella,eikä kuunnella radiota,12 tuntia kun puhaltaa yhtäkyytiä,mene vuorokausi,ennen kuin kuulee kuukkelin laulun!!!! ;D ;D ;D

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:29
Vs: Äänieristys
« Vastaus #5 : 15.01.2012 kello on 13:48 »
"...ei tarvitse keskustella,eikä kuunnella radiota..."

Kaikella on tietysti puolensa :D, jää ne ajo-ohjeetkin ikkään kuin kuulematta...

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:02
  • Epsoo
Vs: Äänieristys
« Vastaus #6 : 15.01.2012 kello on 16:49 »
mutta mitä vois tehdä lisää? Ootteko eristäneet esim. ovia millään tavalla? Siellä tuskin on valmiina muuta kuin paljas pelti. Kuinka onnistuu jotta ikkunan nostimien vaijerit toimii? Entä vaikkapa bitumimatto moottorin seinämään? Jotakin muita hyvejä vihjeitä?

Itse en tosin ole tehnyt, mutta kannattasi varmaan purkaa verhoiluja ja pistää (pelti)pintoihin noisekilleriä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:09
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Äänieristys
« Vastaus #7 : 15.01.2012 kello on 16:53 »
Tai ostaa matkailuauto, jossa ei ole pakettiauton kylmää peltiohjaamoa.   ;)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 07:29
Vs: Äänieristys
« Vastaus #8 : 15.01.2012 kello on 17:03 »
Tuo Noise Killer on mulle tuntematon tuote, kiitos vihjeestä. Jotain tuon tapaista kaipailin!

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:12.02.2024 kello on 20:53
Vs: Äänieristys
« Vastaus #9 : 15.01.2012 kello on 22:51 »
Kyllähän tuo koppi tuntuu olevan varsin äänekäs noissa fiiuissa. Mie kesällä leikkasin ja laitoin ohjaamoon Etolasta sinistä nukkapintasta kumipohjaista kokolattiamattoa(laitoin koko auton käveltävät lattiapinnat sillä poikkeuksenaWC) ja sen alle äänieristevaahtolev yt. Kokolatiamaton päälle sitten normaali suojamattosarja joita myydään kaikkiin henkilöautoihin mm. motonetissa itse ostin Lidlistä. Laitoin tuota kokolattiamatoa myös hytin sisääntulo astimille siihen oven sisäpuolelle parilla ruuvilla kiinni (helppoa ottaa mattojen perusteellisempaan puhdistukseen/ pesuun irti)
Maton kustannus oli kokonaisuudessan 50 euroa + pikkumattosarja 7euroa vaahtoeristematto n.30 euroa (3kpl)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:11.04.2024 kello on 19:02
  • Luonnonmaa, Naantali
Vs: Äänieristys
« Vastaus #10 : 16.01.2012 kello on 08:48 »
Meikäläisellä melu sitä luokkaa,ei tarvitse keskustella,eikä kuunnella radiota,12 tuntia kun puhaltaa yhtäkyytiä,mene vuorokausi,ennen kuin kuulee kuukkelin laulun!!!! ;D ;D ;D

Terve!

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:09
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Vs: Äänieristys
« Vastaus #11 : 16.01.2012 kello on 09:10 »
Meikäläisellä melu sitä luokkaa,ei tarvitse keskustella,eikä kuunnella radiota,12 tuntia kun puhaltaa yhtäkyytiä,mene vuorokausi,ennen kuin kuulee kuukkelin laulun!!!! ;D ;D ;D

Kyllä meikäläisenkin autossa melua löytyy. Radio kuuluu kun vääntää riittävästi nappulasta. Yleensä käytän autoani lomalla ja vapaa-aikoina, joten pitkät ajomatkat ei ole lomailua, eikä vapaa-ajan viettoa.  :D

  • Vieras
  • Vs: Äänieristys
    « Vastaus #12 : 16.01.2012 kello on 09:38 »
    Ei kokemusta Fiatista mutta samat sitä koskenee kuin muitakin: Bitumimattoa pyöränkaariin, lattiaan ja kynnyskaivoihin. Sitten vielä tarvittaessa pehmeämpää tarrahommaa siihen päälle. Oviverhoilun taakse jotain sinne sopivaa: bitumilevyä ja jotain pehmeämpää sekaan.

    Noisekillerit yms autoäänentoiston tarpeisiin tehdyt on hyviä vaimentamaan ääntä mutta aiemmin ainakin ongelmia koin ongelmia kosteudensiedon kanssa. Saattoi olla työtapavirhekin tms. mutta samanlaista kuulin aikanaan muiltakin (kun noiden kanssa enemmälti puljasi).

    Itse tein Masteriin hienosäätönä seuraavat: bitumia pyöränkaariin maton alle kuumailmapuhaltimen kanssa. Bitumia ja tarrapintaista äänieristysmattoa kynnyskaivoon. Oviverhoilun alle bitumia ja Ebisol -lämpöeristyslevyä. Lisäksi asunto-osan ja ohjaamokopin saumaan Ebisolia sivuille ja välipohjaan. Ei mennyt hukkaan: radion volumea ei tartte nostaa kun lähtee kaupungista maantielle (ennen piti pari napsua laittaa) ja lämmöt pysyy sisällä entistäkin paremmin.

    Samoilla säädöillä onnistunee muihinkin jos melunlähteet ja "ongelmapaikat" on samat.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:20
    Vs: Äänieristys
    « Vastaus #13 : 16.01.2012 kello on 10:10 »
    Itse teen aina massauksen. Olen ajatellut, että siinä saa kaksi kärpästä samalla iskulla.

    Tuohon retkeilyautoon tehtiin normaali massaus puoleen väliin. Sen lisäksi asensin sisälokasuojat eteen ja taakse. Lokarit olivat äänieristetyt, mutta massauksen yhteydessä nämä muovilokarit massattiin vielä äänierityksen lisäämiseksi molemmin puolin.

    Tällaiset temput olen tehnyt vähän kaikkiin ajokkeihin. Tulee suojattua ja samalla auto hiljenee ja tukevoituu. Yleiset helinätkin jäävät vähiin.

    Noihin lisäeristeisiin olen hiukan skeptinen. Ainakin sellaisiin, jotka saattavat imeä kosteutta itseensä.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:56
    Vs: Äänieristys
    « Vastaus #14 : 16.01.2012 kello on 10:25 »
    Ainakin minusta tämä uusin Fordin ohjaamo on suht. hiljainen, ja suurin tiemelu tulee pöksän puolelta  ;D
    Näitä olen parannellut ja niistä tuolla .info'n puolella kuvin kirjoitellut;
    Kannattaa käydä matkustajana ajonaikana kuullostelemassa asunto-osassa mistä se mökä lähtee - vaikka se luvatonta olisikin. Minulle yllätys oli tuo kattoluukku, kuinka meluisa se oli..

    Noista omista paranuksista olen täällä kirjoitellut, eli niitä on ollut;
    • alustamassaus ja kotelosuojaus
    • ABS-muovisen kaasusäiliökotelon eristys solumuovimatolla asunto-osan puolella
    • moottorin alasuoja, ts. pohjalevy
    • sisäportaan eristys ja siinä olevan ilmanvaihtoventtiil in "kanavointi" pois takarenkaasta
    • asunto-osan "kokolattiamatot"
    • ohjaamon merkkikohtainen matto
    • kattoluukun vaihto (Fiamma [tuul.]>MiniHekiPlus[ei tuul.])


    Vielä jäi Trumatic S3002:n lattiareikä, joka tällä erää jääkin..
    Pystyy hyvin keskuselemaan "sikaosaston" kanssa ajonaikana ihan satasen vauhdeissa (Suomessakin) vaikka 6 pyörää antamassa melua  ;) Muutos alkup. on iso *mutua*  ;D
    EDIT; satasen nopeuksissa onnistuu keskustella takaosastolaisten kanssa hyvin huutamattakin - ja he kuulevat navigaattorinkin ohjeet. Elekielellä pitää etupenkkiläisten "keskustella", jos ei ole tarkoitus muille kertoa  8)