Sivuja:
Toiminto
  • #2521 kirjoittanut palokurki 02 Aug 2019
  • ^  Siis paneelin ja säätimen väliin?
  • #2522 kirjoittanut 99 02 Aug 2019
  • ^  Siis paneelin ja säätimen väliin?

    Miä hyötyä siitä on tuossa välissä?
  • #2523 kirjoittanut palokurki 02 Aug 2019
  • Miä hyötyä siitä on tuossa välissä?
    Elä multa kysy. En minä tiijä?
    Kait se kuitenkin johonkin väliin on laitettava, kun joka paikassa siitä vouhkataan.
  • #2524 kirjoittanut Sinnipirtti 02 Aug 2019
  • Miä hyötyä siitä on tuossa välissä?

    Ei mitään. Sulake tulee säätimen ja akun väliin sijoitettuna enintään 150mm etäisyydelle akusta.
  • #2525 kirjoittanut palokurki 02 Aug 2019
  • Ei mitään. Sulake tulee enintään 150mm päähän akusta.
    Eli, jos laitan piuhan EBL:ään, en sulaketta tarvitse.
    Mutta, kun se nyt on ostettu, niin kumpaan väliin se kannattaa laittaa. Paneelin ja säätimen vai säätimen ja EBL:n väliin?
  • #2526 kirjoittanut Aakku 02 Aug 2019
  • Elä multa kysy. En minä tiijä?
    Kait se kuitenkin johonkin väliin on laitettava, kun joka paikassa siitä vouhkataan.
    En tiijä minäkään...

    Kaiketi se akun läheisyyteen pitäisi asentaa.
    Mulla on akun ja säätimen välissä, mutta on myös kennon ja säätimen välissä sulake. Aikoinaan edellisellä omistajalla on jäljistä päätellen johdot sulaneet ja samalla polttanut myös patjan kulman. Ainakin sammutin oli tyhjennetty autoon.
    Ensitöikseni vaihdoin piuhat ja laitoin ne kulkemaan vähän suojatumpiin paikkoihin. Samalla tuli sulakkeet.
  • #2527 kirjoittanut palokurki 02 Aug 2019
  • Luulen, että jos jotakin sattuu säätimen ja EBL:n välillä, niin EBL polttaa jonkin sulakkeen. Liekkö säätimestä löytyy sulaketta?
    Jos vaikka kattoläpivinnistä nirhautuu eriste rikki, niin kait se sulake paneelin ja säätimen välissä paras on?
    Perustuu täysin mutuun, mutta katsotaan miten käy.
  • #2528 kirjoittanut K.E.V 02 Aug 2019
  • Säätimessä on mälli ja suurin jännite ennen säädintä. Mälli ja pääkytkin ennen säädintä. Voihan toisen laittaa ennen akkua kun tuntuu siltä
  • #2529 kirjoittanut Sinnipirtti 02 Aug 2019
  • Säätimessä on mälli ja suurin jännite ennen säädintä. Mälli ja pääkytkin ennen säädintä. Voihan toisen laittaa ennen akkua kun tuntuu siltä

    Oikosulussa panelin jännite romahtaa ja teho ei riitä kaapeleita sulattamaan. Ei tarvitse sulaketta ennen säädintä. Akku taas antaa sellaisen tehon oikosulussa että piuhat palaa poikki. Siksi sulake enintään 150mm päähän akusta.

    Miksi muuten välttämättä haluatte EBL:n siihen väliin? Onko siihen jokin pakottava syy?
  • #2530 kirjoittanut smy 02 Aug 2019
  • Oikosulussa panelin jännite romahtaa ja teho ei riitä kaapeleita sulattamaan. Ei tarvitse sulaketta ennen säädintä. Akku taas antaa sellaisen tehon oikosulussa että piuhat palaa poikki. Siksi sulake enintään 150mm päähän akusta.

    Miksi muuten välttämättä haluatte EBL:n siihen väliin? Onko siihen jokin pakottava syy?

    Mulla sen vuoksi kun pitäisi vetää poikki auton piuhat (siis toiselle sivulle autoa jossa akut). Pitkittäin autoa vetää johtoja mutta poikittain on hankalampaa. EBL:ltä menee valmiiksi. Ja näkeehän auton omasta virtamittarista kun paneelit lataa.
  • #2531 kirjoittanut palokurki 02 Aug 2019
  • ^ samoin mulla ja haluan myös, että kenno huolehtii myös starttiakusta.
  • #2532 kirjoittanut tsahkali 02 Aug 2019
  • ^ samoin mulla ja haluan myös, että kenno huolehtii myös starttiakusta.

    Osaako EBL tuon?
  • #2533 kirjoittanut palokurki 03 Aug 2019
  • Osaako EBL tuon?
    Tiedän sen asian tänä iltana, mutta en kerro kellekään.  :)
  • #2534 kirjoittanut K.E.V 03 Aug 2019
  • EBL työntää 2 ampeeria starttiakulle, kyllä  ;)
  • #2535 kirjoittanut mjo33400 03 Aug 2019

  • Miksi muuten välttämättä haluatte EBL:n siihen väliin? Onko siihen jokin pakottava syy?

    Jos autossa on alkuperäisesti Ampeerimittari niin se näyttää oikein kun kenno menee EBL:n kautta.


Sivuja:
Toiminto