rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Aurinkokennot.  (Luettu 709592 kertaa)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:12.10.2023 kello on 09:57
  • Kellos Chevyjä , Matkaaja 460 ja TEVE-CHEVY
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1515 : 16.05.2015 kello on 08:14 »
Jos kennot lataa 70Ah:n akun päivällä täyteen. Minkä verran siitä riittää evästä yön seutuun. Riittää kun ei katsele TV:tä, ei käytä läppäriä, eikä kiertovesipumppua. Varmaan joku kohta sanoo että: Voe tokkiisa, kompurakaappikin sillä jäähtyy mukavasti.  ;)
voi tokkiisa unohtuko matikka. kyllä 70Ah:n akusta kestää ottaa 12 tuntii 4.5A koko ajan  ja mulla ainai toho määrään pyörii Töllö lämitys latta lämpöineen ja vajoi iha reilusti ite asiassa jäähi viell... ja arska tietää nyky kulutuksensa ja ilmeisesti akku riittäny ku ei oo haaveillu isompaa..

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:15
  • Kotkan poikii ilman siipii
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1516 : 16.05.2015 kello on 09:35 »
Migel kyseli mihin mä tarvitsisin,no ihan vaan akun ylläpitoon kun tuo kuljin seisoo vuodesta 7 kk tyttären pihassa ja oon tosi huono käymään latailemassa akkua. Enkä viitsi pitää ylläpitolaturia koko talvea päällä tyttären säjköillä,vaikkei se kait paljoo sähköö viekkään.


Sent from my iPad using Tapatalk

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 6.11.2022 kello on 15:12
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1517 : 16.05.2015 kello on 10:02 »
On hyvä  Thumb Paljonko säädin ja näyttö maksoi? Minulla maksoi 123€ sis.pk:t. 20A/150V Tracer.
Tuo volttimäärä nousee yli sadan noissa kahdessa levyssä yhteensä. Meni edellinen säädin polvilleen
mutta tulipahan testattua Tracerin yliltaus-suojat toimiviksi järjestelmiksi.

Moro, tuo sama Tracer MPPT 20A / 150V +näyttö oli muistaakseni n. 189€. + 49€. ja takuun takia otin nämä Suomesta + että kannatan kotimaista yrittäjyyttä aina kun se on järkevää, niin olisihan nuo halvemmalla ulkomailta saannut mutta tällä kertaa tämä kelpasi minulle.

Oliko se rikki mennyt säädin samanlainen Tracer kuin tuo uusikin?. Auttaisiko että paneelit kytkisi rinnan niin pysyisi Voltit pienempänä?. Vai laitoitko vielä sarjaan kytkettynä, syyn ollessa viallisessa säätimessä. Minkä paksuisia johtoja olet päätynyt käyttämään paneleilta säätimelle , itse ajattelin laittaa 6mm2.

Jos liikutte lähiaikoina Kotkassa, suosittelen käymään katsomassa Kymenlaakson AMK:ssa aurinkosähkö venettä, on melkoisen mielenkiintoinen kapistus.

« Viimeksi muokattu: 16.05.2015 kello on 10:44 »

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 4.07.2023 kello on 11:42
  • Hämeenperä
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1518 : 16.05.2015 kello on 10:51 »
voi tokkiisa unohtuko matikka. kyllä 70Ah:n akusta kestää ottaa 12 tuntii 4.5A koko ajan  ja mulla ainai toho määrään pyörii Töllö lämitys latta lämpöineen ja vajoi iha reilusti ite asiassa jäähi viell... ja arska tietää nyky kulutuksensa ja ilmeisesti akku riittäny ku ei oo haaveillu isompaa..

Matikkaa sitten toisinkin päin, minkäkokoinen paneelisto pitää olla että lataat päivässä tyhjän 70Ah akun täyteen?  Kenellä on sellainen paneelisysteemi käytössä?

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1519 : 16.05.2015 kello on 11:11 »
Moro, tuo sama Tracer MPPT 20A / 150V +näyttö oli muistaakseni n. 189€. + 49€. ja takuun takia otin nämä Suomesta + että kannatan kotimaista yrittäjyyttä aina kun se on järkevää, niin olisihan nuo halvemmalla ulkomailta saannut mutta tällä kertaa tämä kelpasi minulle.

Oliko se rikki mennyt säädin samanlainen Tracer kuin tuo uusikin?. Auttaisiko että paneelit kytkisi rinnan niin pysyisi Voltit pienempänä?. Vai laitoitko vielä sarjaan kytkettynä, syyn ollessa viallisessa säätimessä. Minkä paksuisia johtoja olet päätynyt käyttämään paneleilta säätimelle , itse ajattelin laittaa 6mm2.

Jos liikutte lähiaikoina Kotkassa, suosittelen käymään katsomassa Kymenlaakson AMK:ssa aurinkosähkö venettä, on melkoisen mielenkiintoinen kapistus.
Moi. Mä käytin 6mm2 kaapeleita. Vaunun katolle ostin Motonetista(varmaan saa halvemmalla muualta) aurinkopaneli kaapelia. Väri on valkoinen ja hyvät eristeet. Sopi minulle. Myös säätimeltä vedin 6mm2 kaapelit akulle. Ei se Tracer rikki mennyt. Olen sen myynyt pois Orggilaiselle. Hyvin lähti taas hetkeksi latamaan varoajan jälkeen.  Thumb Meinasin vaan että sen sisään rakenettu järjestelmä piti huolen ettei se pääse rikkoontumaan. Olisin minäkin kannattanut kotimaista myyjää mutta hinnat karkasi köyhän käsistä  Thumbd. Minulla on sellainen kytkentä että molemmat panelit on vedetty omilla kaapeleilla vaunun sisälle. Ujutin ne liesarin hormista sisään ja putken kyljestä ulos. Sisällä on tehty diodi??? kytkentöjen kautta järjestelmä sellaiseksi että lataa vaikka toinen paneli olisi peitossa. Olin vieressä oppimassa kun kytkennät tehtiiin.  :) Hyvin on lataillut. Juuri äsken kurkkasin ja vilkutti täysiä akkuja. Kompurajääkaappia tässä odotellaan. Sitten näkee mihin nuo tosi asiassa pystyvät. Teoriassa pitäisi riittää. Tuo aurinkosähkövene kyllä kiinnostaa.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1520 : 16.05.2015 kello on 11:17 »
Matikkaa sitten toisinkin päin, minkäkokoinen paneelisto pitää olla että lataat päivässä tyhjän 70Ah akun täyteen?  Kenellä on sellainen paneelisysteemi käytössä?
Ei varmaan kellään kulkimien päällä  :o
On kyllä isoja virtasyöppöjä kulkimessa jos tasaseen tahtiin kuluttelee koko 70Ah akuston tyhjäksi illan/yön aikana.
Varmaan kannattaisi triplata akuston määrä.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:21.06.2021 kello on 20:40
  • Kun filetillä fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1521 : 16.05.2015 kello on 13:18 »
Kyllä kennot riittää "normaaliin" kulutukseen,pitää satsata akustoon,päivällä lataa,ja silloin ei  turhaa kulutusta käytetä,akusto hoitaa auringon laskettua homman,ainakin minulla toimii näin !

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:23.03.2024 kello on 17:57
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1522 : 16.05.2015 kello on 13:58 »
Eiköhän nyt yksi tuommonen pikkuakku täyty päivän aikana hyvinkin, oletuksena tietysti etta valoa riittää edes pilvien lävitse. Välillä yllättyy miten paljon sähköä syntyy pilviselläkin kelillä.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:46
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1523 : 16.05.2015 kello on 14:10 »
^ Yöksi katulampun alle...

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 4.07.2023 kello on 11:42
  • Hämeenperä
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1524 : 16.05.2015 kello on 14:40 »
Eiköhän nyt yksi tuommonen pikkuakku täyty päivän aikana hyvinkin, oletuksena tietysti etta valoa riittää edes pilvien lävitse. Välillä yllättyy miten paljon sähköä syntyy pilviselläkin kelillä.

^ Yöksi katulampun alle...

Humööriäkin tietysti, mutta tämä on sitä harhaa, mikä olisi hyvä saada selvitettyä ja oikaistua.

Jos akun lataamiseen tarvisi vaikka 80Ah virtasta, riittäisikö edes 300W paneelia katolla kirkkaana päivänä tuottamaan. Pitäisi siis saada kymmenen tuntia keskiarvolla 8A latausta.

Kyllä kennot riittää "normaaliin" kulutukseen,pitää satsata akustoon,päivällä lataa,ja silloin ei  turhaa kulutusta käytetä,akusto hoitaa auringon laskettua homman,ainakin minulla toimii näin !

Perho Ukon kanssa samaa mieltä, kun tuntee kulutuksensa, elelee sen mukaan.
Hyötysuhde on kuitenkin paras, kun käyttää virran suoraan paneelista esim pakastamiseen ja yöksi jättää mahd vähän kulutusta.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:46
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1525 : 16.05.2015 kello on 14:55 »
Humööriäkin tietysti, mutta tämä on sitä harhaa, mikä olisi hyvä saada selvitettyä ja oikaistua.
Ihan ilman humööriäkin...
Varmasti katuvalon loisteessa ei saa akkua täyteen, mutta lataako se oikeasti hiukkaakaan?
Itselläni on auto talvisin tallissa ja kun sytyttää talliin kennon yläpuolella olevat loisteputket, niin latauksen ledi alkaa palaa säätimessä. Jotenkin se reagoi, mutta onko se latausta. Mittaria mulla ei ole.

Mitä tulee tuohon latauksen riittävyyteen, niin olen tuollaisia kolmen päivän seisotuksia tehnyt, jolloin on ollut Webastoa, valoja, telkkua ja tietokonetta ja pientä jääkaappia päällä.
Kyllä hyvillä kesäilmoilla akku latautuu sen, mitä ehtoolla ja yöllä tulee käytettyä. Ainakin päivällä lataa enemmän, kuin mitä pieni jääkaappi kuluttaa. Mulla kenno on 85W ja akku 185 Ah.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:16.02.2024 kello on 07:37
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1526 : 16.05.2015 kello on 15:06 »
Tämän kesän jälkeen ainakin minä olen asiassa viisaampi  :) Laitan tänne tietysti käyttökokemuksia
jo siksikin että moni miettii kompurakaapin laittoa ja paneleilla sitä pyöritettävän.
Mittarit on. Seuraava hankinta on varmaan mahdollisimman iso akku. Tuolloin uskoisin virran riittävän
pidemmänkin sadekauden. Nähtäväksi jää. Tuo latausvalo syttyy muuten todella pienistä latausvirroista.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 4.07.2023 kello on 11:42
  • Hämeenperä
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1527 : 16.05.2015 kello on 15:20 »
Ihan ilman humööriäkin...
Varmasti katuvalon loisteessa ei saa akkua täyteen, mutta lataako se oikeasti hiukkaakaan?
Itselläni on auto talvisin tallissa ja kun sytyttää talliin kennon yläpuolella olevat loisteputket, niin latauksen ledi alkaa palaa säätimessä. Jotenkin se reagoi, mutta onko se latausta. Mittaria mulla ei ole.

Mitä tulee tuohon latauksen riittävyyteen, niin olen tuollaisia kolmen päivän seisotuksia tehnyt, jolloin on ollut Webastoa, valoja, telkkua ja tietokonetta ja pientä jääkaappia päällä.
Kyllä hyvillä kesäilmoilla akku latautuu sen, mitä ehtoolla ja yöllä tulee käytettyä. Ainakin päivällä lataa enemmän, kuin mitä pieni jääkaappi kuluttaa. Mulla kenno on 85W ja akku 185 Ah.
Sinulla on sähkönkäyttö balanssissa ja sehän on pääasia. Huolettomuutta moni varmaan hakee kennoista. Joku laihialainen pärjäisi noilla laittein ilman mitään kennoa.

Loisteputkilataus on niin mielenkiintoinen, että pitää joskus mitata. Äkkiseltään sanoisin että se lataussäädin ja merkkivalo kuluttaa enemmän kuin sieltä ikinä tulee.
Jos loisteputki olisi vaikka kahden metrin päässä on siitä lähtevä valoenergia noin tuhannesosa suorasta auringonpaisteesta. Putkien teho ja etäisyys tietysti vaikuttaa, mutta suuruusluokkana.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:23
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1528 : 16.05.2015 kello on 15:34 »
Täällä kun kirjoittelevat ainoastaan nuo "ammattilaiset", niin tällainen kadun tallaaja ei oikein uskalla sanoa mitään.
Jotain Faktatietoa paneelien tuotoista kuitenkin. Kirjoituksen saa tyrmätä, ei haittaa.

Toukokuun 15. pvä oli suht aurinkoinen. Tuo meidän aurinkoenergialaito s tuotti 2168 kWh energia. Se kun jaetaan  1194 paneelin kesken, niin energian tuotto oli 1,8 kWh/paneeli tuona päivänä. Paneelin nimellinen teho on 285W (yksikidepaneeli). Mittaustarkkuudesta en tiedä, mutta toiminee suuntaa antavana?

Tuosta pääsee vähän jyvälle tuotoista? Tai sitten ei.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:31
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Vs: Aurinkokennot.
« Vastaus #1529 : 16.05.2015 kello on 15:43 »
Nuo paneelit lienevät ihannesuunnassa, mitä autojen/vaunujen kattopanelit eivät ole.