Tekniikkakeskustelut > Aurinkosähkö
Aurinkokennot.
Aakku:
--- Lainaus käyttäjältä: Gahpir - 16.05.2015 kello on 14:40 ---Humööriäkin tietysti, mutta tämä on sitä harhaa, mikä olisi hyvä saada selvitettyä ja oikaistua.
--- Lainaus päättyy ---
Ihan ilman humööriäkin...
Varmasti katuvalon loisteessa ei saa akkua täyteen, mutta lataako se oikeasti hiukkaakaan?
Itselläni on auto talvisin tallissa ja kun sytyttää talliin kennon yläpuolella olevat loisteputket, niin latauksen ledi alkaa palaa säätimessä. Jotenkin se reagoi, mutta onko se latausta. Mittaria mulla ei ole.
Mitä tulee tuohon latauksen riittävyyteen, niin olen tuollaisia kolmen päivän seisotuksia tehnyt, jolloin on ollut Webastoa, valoja, telkkua ja tietokonetta ja pientä jääkaappia päällä.
Kyllä hyvillä kesäilmoilla akku latautuu sen, mitä ehtoolla ja yöllä tulee käytettyä. Ainakin päivällä lataa enemmän, kuin mitä pieni jääkaappi kuluttaa. Mulla kenno on 85W ja akku 185 Ah.
Teukka-74:
Tämän kesän jälkeen ainakin minä olen asiassa viisaampi :) Laitan tänne tietysti käyttökokemuksia
jo siksikin että moni miettii kompurakaapin laittoa ja paneleilla sitä pyöritettävän.
Mittarit on. Seuraava hankinta on varmaan mahdollisimman iso akku. Tuolloin uskoisin virran riittävän
pidemmänkin sadekauden. Nähtäväksi jää. Tuo latausvalo syttyy muuten todella pienistä latausvirroista.
Jgahpir:
--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 16.05.2015 kello on 14:55 ---Ihan ilman humööriäkin...
Varmasti katuvalon loisteessa ei saa akkua täyteen, mutta lataako se oikeasti hiukkaakaan?
Itselläni on auto talvisin tallissa ja kun sytyttää talliin kennon yläpuolella olevat loisteputket, niin latauksen ledi alkaa palaa säätimessä. Jotenkin se reagoi, mutta onko se latausta. Mittaria mulla ei ole.
Mitä tulee tuohon latauksen riittävyyteen, niin olen tuollaisia kolmen päivän seisotuksia tehnyt, jolloin on ollut Webastoa, valoja, telkkua ja tietokonetta ja pientä jääkaappia päällä.
Kyllä hyvillä kesäilmoilla akku latautuu sen, mitä ehtoolla ja yöllä tulee käytettyä. Ainakin päivällä lataa enemmän, kuin mitä pieni jääkaappi kuluttaa. Mulla kenno on 85W ja akku 185 Ah.
--- Lainaus päättyy ---
Sinulla on sähkönkäyttö balanssissa ja sehän on pääasia. Huolettomuutta moni varmaan hakee kennoista. Joku laihialainen pärjäisi noilla laittein ilman mitään kennoa.
Loisteputkilataus on niin mielenkiintoinen, että pitää joskus mitata. Äkkiseltään sanoisin että se lataussäädin ja merkkivalo kuluttaa enemmän kuin sieltä ikinä tulee.
Jos loisteputki olisi vaikka kahden metrin päässä on siitä lähtevä valoenergia noin tuhannesosa suorasta auringonpaisteesta. Putkien teho ja etäisyys tietysti vaikuttaa, mutta suuruusluokkana.
Stara:
Täällä kun kirjoittelevat ainoastaan nuo "ammattilaiset", niin tällainen kadun tallaaja ei oikein uskalla sanoa mitään.
Jotain Faktatietoa paneelien tuotoista kuitenkin. Kirjoituksen saa tyrmätä, ei haittaa.
Toukokuun 15. pvä oli suht aurinkoinen. Tuo meidän aurinkoenergialaito s tuotti 2168 kWh energia. Se kun jaetaan 1194 paneelin kesken, niin energian tuotto oli 1,8 kWh/paneeli tuona päivänä. Paneelin nimellinen teho on 285W (yksikidepaneeli). Mittaustarkkuudesta en tiedä, mutta toiminee suuntaa antavana?
Tuosta pääsee vähän jyvälle tuotoista? Tai sitten ei.
seppoko:
Nuo paneelit lienevät ihannesuunnassa, mitä autojen/vaunujen kattopanelit eivät ole.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta