Tekniikkakeskustelut > Matkailuautot

Lumiketjut

<< < (3/18) > >>

88k5:
Paljon on varmaan painonjakaumasta m-autossa kiinni. Jos taka-aks. massa hipoo 2 tn ja etupään vajaa 1.5tn, niin pehmeällä alustalla etupyörät vain kaivautuvat syvemmälle ketjujen kanssa. Mutta jos pohja pitää varmasti ketjut auttavat (mikäli kestävät/pysyvät päällä). Sitten, jos on vielä Al-Ko -alustainen, niin vielä etu- ja takapää kulkee omilla urillaan.

Taitaa kait kaikissa Ducatoissa olla pakki (tai "perä") niin harva, että takaperin mäen päälle meneminen vaatii jo kokemusta ja uskallusta  8) Mutta liki kaikki etuvetoiset ovat "takavetoisina" parempia nousijoita  ;D

Ossi66:
Omasta kokemuksesta henkilöautossa voisi sanoa yhden kommentin.
Halvat lumiketjut (työkaluässä, biltema, motonet 30-35eur) ei kestä sudittaa yhtään kovalla pinnalla, ettei lenkit oikenee ja ketju putoaa päältä - sitten on ABS-piuhat ja jarruputket helposti hajalla.
Omat "työkaluässän" ketjut on ollu kohta 10v varalla ja käytetty sekä talvella että kesällä hankalissa paikoissa. Savisessa maastossa pidon loppuessa ketjut on pelastaneet kolmesti ja talvella olen käyttänyt muistaakseni kahdesti. Ekalla kerralla talvella suttautin pari lenkkiä suoraksi, mutta onneksi se justiinsa riitti pääsemään takaisin metsäautotielle "maastoston puolelta" - olis tippuneet päältä muutaman lisämetrin kuljettua. Silloin oli siis alla lapioitu jäinen maapohja, jossa auto ja kärry piti saada metsäautotien ulkopuolelle päiväksi.

Tuommoisessa hankalassa nousussa ei ole varaa pysähdellä tarkastamaan kestääkö ketjut, joten niiden on kestettävä koko tarpeen loppuun - siksi pitäisi olla "jotkin laadukkaammat ketjut"

Janos:
Mulla on Bilteman ketjut kestäneet hyvin. Helpot laittaa päälle ja hinta ei päätä huimaa.
Tietenkään ne eivät sovellu jatkuvaan ajoon, vaan laitetaan alle sitten kun mikään muu ei auta...

Vesseli:
Ennen pakittelin mäet ylös, mutta nykyisin on vähän vaikeaa, kun tie pihasta nousee 4 m 30 m:n matkalla ja kääntyy 180 astetta. Kolmet Bilteman ketjut olen ajanut palasiksi (yhdet sain takuuseen). Nyt on vastaavat Motonetista ja ovat kestäneet kohta kaksi autoa. Pari lenkkiä olen joutunut uusimaan. Ovat helpot laittaa alle ja ottaa pois, vain pari minuuttia/rengas.

iso-juuso:
Vanha ketju, mutta kehutaan nyt että tänään tuli korjattua bilteman lumiketjut, jotka on kulkeneet mukana jo neljä vuotta.

Hieman liian luminen ja jyrkkä metsäautotienpätkä puskaparkiksi, eikä sieltä enää pois päässytkään ilman apuvälinettä. Ketjut oli helppo laittaa alle, piti oli uskomaton, ja kestivät operaation.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View