Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone
Älyäkkö Hoksaakko?
Arska-k:
Itsellä tuppaa menemään päinvastoin. Äidinkielessä aina pärjännyt ja murteet laajalti hallussa, siihen syynä hirvittävä sekarotuisuus!
perho-ukko:
Minulla Savolais-poikana tuottaa vaikeutta Turun ja Rauman murteen ymmärrys,kun lyhentävät sanoja !!! ;D ;D
sipu:
--- Lainaus käyttäjältä: perho-ukko - 10.12.2011 kello on 23:35 --- Minulla Savolais-poikana tuottaa vaikeutta Turun ja Rauman murteen ymmärrys,kun lyhentävät sanoja !!! ;D ;D
--- Lainaus päättyy ---
mä voisn perho-ukolle opettaa näit kielii ja murtteit
jos vaan päästäis naamatuste joskus jutustelemaan :)
mut olenkans ihmetellyt ku koulus oli
äisinkilei 8-9
ja nyt täs iäs alkanu tulemaan
hirmusissi lukihäröjä .. niin kirjotetus
kuin kuulemiseskin ... olenkin vakaasti aatellut
et sen on johduttava täst klementtiast vai mikä se olikaan ???
monesti nauran mahakippuras noit otsikoita täälläkin
joita ta-vaan ain väärin ja uudelleen väärin .. :o
samoin luen lehdestä ne otsikot ym txt väärin
ja ristikot ne vast vaikeita nykyisin ovatkin ..lukihäröselle :-\
vaikka ennen ei tuottanut mitään vaikeuksii ..
jot taas kerran rakkaat orgilaiset .. :-*
koittakaa jaksaa ja vähän ymmärttääkkin
tättä mummeli höperöä ;)
vippe:
Mä luen usein väärin ja ymmärrän lukemisen väärin..ja usein myös sanomiset väärin..en välttis kuuntele vaikka olen kuuntelevinani. Sanat menee sekasi ja siitä sit taas seuraa et itte ei ymmärrä ku toinen ei ymmärrä ::)
Mul tais ol englanninkielen nummero koulus paremp ko suamekiäle...tai mä otin äikäst loput rahana..enkust ei voinu ottaa ku punta rahayksikkönä ei niin tääl Suames kauhiast käyny ja matkoil ei sillo päässy..ei edes Tampereelle :D
Alan:
Minulle ei kannata puhua rivien välistä, en oikein ymmärrä piilomerkityksiä, tai suostu niitä arvailemaan.
Suomen kieli taas on ollut aina lähellä sydäntä, paljolti äidin ansiosta, ja kaikenlaista on tullut luettua paljon, tai ainakin siihen asti kunnes talonrakennusprojek ti alkoi ja lapsia ilmaantui taloon.
Sen verran on joutunut Suomea kiertämään, että aika hyvin menee murteidenkin ymmärtäminen, loppu kokemattomuus (kuten juuri Varsinais-Suomi - Satakunta -alue) on paikkaantunut tuttavia kuuntelemalla.
Vaan täällä tulee jokainen varmasti tyylillään ymmärretyksi, kun vähänkin yrittää. Semmoinen leppoisa asenne on minusta tärkein, kielioppi ei niinkään. :)
Sillä tuon yrittämisen mainitsin, kun jossain muualla on joutunut opettamaan teinejä, että yrittäkää edes tulla ymmärretyksi. Kun kirjoittavat ihan silkkaa puhekieltään ilman minkäänlaista järjestystä. Ei koske tätä foorumia.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta