Millainen jaettava internet yhteys olisi hyvä asuntoautoon ? Tarve: maksu TV :n käyttö, etätyön teko sekä muu selailu.
Mulla on 50 M liittymä ,hyvin on riittänyt telkkariin ja jaettavaksi lastenlapsille
Millainen jaettava internet yhteys olisi hyvä asuntoautoon ? Tarve: maksu TV :n käyttö, etätyön teko sekä muu selailu. Mulla on 50 M liittymä ,hyvin on riittänyt telkkariin ja jaettavaksi lastenlapsille
Enemmän kyse on siitä missä liikut tai pikemminkin missä sen yhteyden tulee olla käytettävissä. Tukiasemien lähellä melkein laite kuin laite hoitaa homman, mutta kun ollaan kauempana metropoleista alkaa vauhti äkkiä tippua. Se on ihan sama onko 50M vai 500M sopimus jos todellinen kuuluvuus on 4-8M. Eli jos tarvitset myös kuuluvuutta, niin sijoita kunnolliseen mokkulaan ja ennenkaikkea kunnolliseen ulkoiseen antenniin. Starlink satelliittinetti antaa varsin vakaan 100M vauhdin koko Suomessa, mutta halpahan se ei ole, luokkaa satkun kuussa. Itse laite ei maksa kuin pari-kolmesataa Teltonikan mobiilireitittimet on hyviä ja niissä on suoraan inputteja ja outputteja joita voit käyttää esim lämmityksen etäkytkentään tai hälytintiedon siirtämiseen. Jos haluaa 5G:n niin halpoja ne ei ole nuokaan, https://www.verkkokauppa.com/fi/product/827990/Teltonika-RUTX50-5G-4G-3G-modeemi-ja-WiFi-reititin on reilut 500e. Käytin aikanaan 3g reititintä autossa, mutta nykyään olen sen verran laiska että käytän pelkästään kännykän Hotspottia autossa ja mökillä, ei tarvi erillistä liittymää ja nykyään kännykällä saa hyvän netin melkein missä vaan paikassa.Hotspotilla minäkin käytän nettiä... Mikä on hyöty kiinteästä reitittimestä, jos tarkoitus on olla yhteydessä lähietäisyydellä? Kännykän hotspotti jakaa netin joka härveliin. Se on sitten eri asia, jos on tarve etäkäytölle. Joskus suunnittelin valvontakameran etäkäyttöä reitittimen kautta. Paremmissa vehkeissä sitten lämmitykset sun muut etänä vaatii toki reitittimen. Sellainen etu reitittimestä tuli mieleen, että siihen saa ulkoisen antennin liitettyä. Käyttökokemusta ei ole vielä hirveästi, mutta tarkoituksena oli saada juurikin nopeampi ja vakaampi netti tv:lle ja kännyköille. Yöpymiset on aina jossain puskassa je siellä yhteydet on mitä on. Ja hyvin tuntuisi toimivan, jossain kokeilin nopeustestiä, niin puhelimella vaunun sisällä tuli n. 1 Mbit/s ja Teltonikan kautta 10 Mbit/s. Liittymänä on DNA:n prepaid, jossa jossa netti maksaa euron per vuorokausi ja vsin silloin kun sitä käyttää. Itselläni on Teltonikan 4G-reititin ja vaunun katolla Poyntingin antenni.Kiinnostava paketti... Mikä DNA Prepaid tarkalleen on kysymyksessä. Yritin selata, mutta niitä on niin monta erilaista. Kiinnostava paketti... Nyt en pysty tarkistamaan, mutta DNA:lla näytti nyt olevan tyrkyllä ainakin Super Prepaid ja Rajaton Prepaid, jompi kumpi niistä. Molempiin voi ilmeisesti ladata nettipaketin (vaikka 30 vrk), mutta ilman sitä toimii vuorokausivelotteis esti, mikä on kätevää vaikka viikonloppureissuil la ja miksei pidemmilläkin. Eli käytännössä tuo toimii niin että kun kytken sähköt Teltonikaan, niin ladatusta saldosta vähenee euro ja kuluvan vuorokauden voi käyttää rajattomasti nettiä sillä rahalla. Tarkemmilta malleiltaan nuo vehkeet olivat Teltonika RUT240 ja Poynting PUCK-2.
. Jossain vaiheessa nopeudesta oli se etu, että hurskaista sopimuksista huolimatta todellinen nopeus on 30% maksetusta, siinä 10M sopimus on niukka. Vajaa pari vuotta sitten, kun meillä vielä oli "purkki" mukana , onko reititin vaiko modeemi, en niin tarkkaan tunne termejä. Vaimon siskon kotona oli tuolloin niin huono yhteys, 2-3 tuleva, välillä ei mitään? Puhelimesta jakaen vain pikkasen huonompi. Kun siirsi sopivan ikkunan viereen, niin vähäsen parani. Reilut 10 v. sitten, Ideaparkissa hyvä myyjä myi vaimolle halavalla toisen operaattorin kaikki liittymät meille. Puhelimet jotenkin toimi, mutta tuo netti "purkki" huonosti. Ostin ensin sisä antennin, sitten ulkoantennin, vasta kun netti "purkki"kytkettiin puhelin linjaan niin alkoi toimia. Jouduin kytkemään puhelinlinjankin takaisin, kun olin jo kerännyt pois, onneksi piuha oli tallella. Nyt toimii samalla operaattorilla nettikin loistavasti puhelimesta jakaen. Mulla on autossa Telian "mökkiliittymä" eli Yhteys mukaan 200M. Tuon saa edukkaammin normaalinpuhelinlii ttymän tms. pariksi. Autossa on pieni kännykän kokoinen mobiililaajakaistar eititin, jossa on akku USB-lataus. Se on tarranauhalla kiinni seinässä. Eihän tuo häävi reititin ole, mutta eipä tartte 230V jännitettä ja sen voi tarvittaessa siirtää parempaan paikkaan. Joskus se on jopa sujautettu kattoikkunasta katolle paremman signaalin perässä. Sieltäkin se kyllä jakaa wifin auton sisälle. Syytä jättää latausjohto tms. roikkumaan luukusta sisälle, jottei reititin unohdu sinne katolle ![]() Mulla on autossa aina netti päällä. Siellä on mm. wifi-yhteydellä toimivat lämpö- ja kosteusanturit, jotka on kytketty mun Home Assistant -kotiautomaatiojärjestelmään. Isolla haja-asutusalueen tontilla auto on sen verran kaukana talosta että wifi ei oikein tahdo kantaa. Saan hälytyksen puhelimeen, jos lämpö tai kosteus menee ei-toivottuihin lukemiin. Kotipihalla talvikaudella kiinnostaa kosteus eli kuivanapitolämmityk sen toimivuus, ja reisuun päällä lämpötila, jos koira jää yksin autoon esim. kesäkuumalla. Pelkkään valvontaan toki riittäisi hitain mahdollinen liittymä, mutta en jaksa vaihdella liittymiä edes takaisin. Maanmittauslaitokse n kartoilta näkee mastojen sijainteja ja netin tai appin Cellmapper auttaa vaihtelevissa sijainneissa sopivan suunnan haussa. |