Kirjoittaja
Aihe: Wc kasetti jumissa (Luettu 274 kertaa)
« Vastaus #2 : eilen kello 18:46 »
Jos mä nyt oikein nään, niin keskimmäisessä kuvassa alhaalla oleva keltainen lukitus on jotenkin mennyt yli, eikä kasetti pääse tulemaan ulos. Sitä keltaista läpyskää painetaan kädellä alas ja samalla vedetään kasetti ulos. Näin siis silloin kun homma toimii.
« Vastaus #3 : eilen kello 19:08 »
Aiemmassa autossa oli tuo c200 pönttö. Pari kertaa loppuaikoina teki vastaavaa. Aina syynä löystynyt linkku, ts. sen kiinnitysruuvi irronnut, putoo tilan pohjalle  Kuvassa rinkuloitu.. Huoltoluukun kautta oikeaa sivua pitkin kääntämään tuo nuppi kuvan suuntaiseksi, niin kasetin saa pois ja ruuvin takas 
« Vastaus #4 : eilen kello 19:42 »
Oma Thetfordini on eri mallia, mutta eiköhän noissa ole jotakuinkin sama toimintaperiaate. Tuollaista vikaa ei ole omalle kohdalle osunut, joten arvailuksi menee.
Se vipu, joka sulla on jumissa liikuttaa kasetissa tuollaista pyörivää "vipua" tai mikä ikinä tuo kuvassa punaisella merkkaamani osa mahtaa nimeltään olla. Tuo kasetin vipu taas kääntää sitä läppää, joka sulla on hervoton. Noiden kahden kasetin osan välillä on siis jotain hajonnut ja jumittunut, jos kerran toinen jumittaa ja toinen on hervoton. Yhdessä niiden pitäisi liikkua. Kun toi kasetin vipu, minkä kuvaan punaisella merkkasin, on auki-asennossa eli poikittain, kasetti ei liiku minnekään. Sanoisin, että sun pitää jotain kautta saada käännettyä tuo vipu pitkittäin kuten se on tuossa kuvassa, jolloin kasetti tulee ulos. Kaksi konstia tulee mieleen:
- Yritä käsikopelolla pöntön kautta tutkia kasetin sisäpuolelta, saatko sitä kautta käännettyä tuota kasetin vipua. Saattaa kyllä olla että tarttet ylimääräisen nivelen kyynärvarteen
- Ota apulainen ja toinen yrittää ulkoa huoltoluukun kautta rynkyttää sitä kasettia ja toinen kääntää sisältä vessan avausvipua, jos se jumi sattuisi avautumaan.
Se neliskanttinen levy on varmaan se kansi, joka on kasetin aukon päällä. Sehän liukuu sivuun samalla kun kasetin työntää paikalleen. Miten se voi sulla liikkua ees-taas? Onko se jotenkin pois paikaltaan? Oliko sulla viimeksi kasettia paikaleen laittaessa ylimääräistä jäykkyyttä ensi alkuun? Mietin että jos tuo kansiläppä on ollut jotenkin huonosti, kiilautunut väärään paikkaan ja rikkonut avausmekanismin ja sitten vapautunut liikkumaan.
Mutta kuten sanoin, ihan silkka arvailua tämä oli. Vähän aikaa kun odottelet, parhaassa tapauksessa tänne löytyy joku itseoppinut insinööri, joka on purkanut wc-kasetteja atomeiksi ja jolla on räjäytyskuvat tms. ja kertoo sulle sitten tarkkaan mitä tehdä.
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
Keskimmäisen kuvan keltaista läpyskää nimenomaan ylöspäin. Edellyttää että nuo edellämainitut vivut on oikeassa asennossa.
« Vastaus #5 : eilen kello 21:12 »
Jos mä nyt oikein nään, niin keskimmäisessä kuvassa alhaalla oleva keltainen lukitus on jotenkin mennyt yli, eikä kasetti pääse tulemaan ulos. Sitä keltaista läpyskää painetaan kädellä alas ja samalla vedetään kasetti ulos. Näin siis silloin kun homma toimii.
Katsoin samaa, että ongelma näyttäisi olevan siinä pohjan lukitusmekanismissa eikä auki olevan pöntön lukitusmekanismissa . Onko tuosta jotain poikki? Käyn ottamassa kuvan samasta paikasta, jos tarkenen ja asia ei selviä varmaksi sitä ennen.
« Vastaus #6 : eilen kello 21:18 »
Huomasin, että mulla taitaa olla eri malli. Mun C mallissa keltainen läpyskä on siinä tunnelin sielussa ja sitä painetaan alaspäin, toisissa malleissa se läpyskä on ilmeisesti säiliössä kiinteästi.
« Vastaus #7 : eilen kello 21:38 »
Näyttäisi, että tuo kasetin vapautusvipu on poikki. Tai sitten näen kuvan jotenkin hassusti. Tässä meidän vaunusta kuva, jossa vapautusvipu näkyy. Siinä on tuo lipare, jota nostamalla allaoleva osa nousee "kynnyksen" yli. Minusta näyttäisi, että keskimmäisessä kuvassasi näkyy vain tuo kynsi, ei sen jatkeena enää vipuosaa "liparetta", jolla se on tarkoitus nostaa sormilla kynnyksen yli samalla kun vetää kahvasta kasetin ulos.
Jos se puuttuu, ei kasetti varmasti tule ulos pelkästään vetämällä. Joudut vipuamaan sen jäljelläolevan keltaisen osan ylös jollain ruuvimeisselin tai jokin muun vipuvarren avulla ulos. Kun saat kasetin ylös, seuraava askel on mennä ostamaan uusi kasetti. Niitä saa "Fresh up set" (tjsp) nimellä esim. Motonetistä. Mutta mitä enemmän katselen tuota kuvaasi, olen sitä mieltä että tuo vapautusmekanismin sormilla nostettava osa puuttuu. Eli sitä ei voi sormilla nostaa ja vapauttaa kasettia vaikka pöntön luukku olisikin kiinni.
Ainoa mikä teoriassani mietityttää on ne vivuston "hervottomalta" tuntuvat liikkeet. Eli onko siellä toinenkin vika. Tai sitten olen ihan hakoteillä, mutta tuon vapautusvivuston kyllä katsoisin itse ensin jos olisin paikan päällä. Jos se toimii, niin sitten vastaukseni on väärä. Jos taas siinä kahvan alla olevassa keltaisessa muoviosassa ei ole sormille paikkaa, jolla kasetti vapautetaan ulos vedettäessä, vika on varmasti siinä.
« Viimeksi muokattu: eilen kello 21:54 »
|