Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä
Lifepo4 ja EBL99
tsahkali:
Jaaha, se olikin tyyppiä 29, oli vaan niin samannäköinen... :D
En ole hirveästi mittaillut, tyytynyt siihen, että akut täyttyy.
EBL:ssä on kkuitenskin se 50A paukku, joka rajoittaa latausvirtaa.
"Masi":
--- Lainaus käyttäjältä: tsahkali - 30.11.2025 kello on 10:16 ---Jaaha, se olikin tyyppiä 29, oli vaan niin samannäköinen... :D
En ole hirveästi mittaillut, tyytynyt siihen, että akut täyttyy.
EBL:ssä on kkuitenskin se 50A paukku, joka rajoittaa latausvirtaa.
--- Lainaus päättyy ---
Sen verran uusi taitaa sinun matkamökki olla, että boosteri on.
Tedax:
--- Lainaus käyttäjältä: miksaka - 29.11.2025 kello on 16:28 ---Onko kellään tietoa miten ebl99 pelaisi lifepo4 akun latauksessa? Vai pitääkö suosiolla laittaa ajon aikaseen lataukseen dc-dc laturi? Töpseli laturi jo löytyy. Victron blue power 30ah. Laitan asunto-osan akuksi 280ah lifepo4 akun. Jääkaapille ja pakastimelle jo onkin 300ah lifepo4 akku joka kytketty invertteriin. Toimii hienosti.
--- Lainaus päättyy ---
Hei, ymmärrän, että kysyt LiPo4-akun lataamisesta 220 V:n verkkovirtaan kytkettynä. Schaudt EBL -laturit lataavat 14,4 V:n jännitteellä ja laskevat 13,5 V:iin kellutustilassa. GEELI-tilassa se saattaa toimia, mutta se ei ole ihanteellinen vaihtoehto. Suosittelen asentamaan erityisen LiPo4-laturin (löydät niitä AliExpressistä kohtuulliseen hintaan ja ne ovat säädettäviä). Jos käytät LiPo4-laturia, suosittelen asettamaan sen lataukseen enintään 14,4 V:iin. Vaikka LiPo4-akkujen suurin latausjännite on 14,6 V, niitä ei suositella ladata maksimijännitteesee n. Muista, että ihanteellinen kellutuslataus näille akuille on 13,8 V. Jos haluat ladata akkua matkailuautolla ajon aikana, paras ratkaisu on käyttää tehostinlataajaa eli DC/DC-laturia. Minulla on matkailuautossani Renogy-merkkinen 40 ampeerin DC/DC-laturi, ja se toimii rehellisesti sanottuna erittäin hyvin.
Toinen tärkeä asia minulle on olla varovainen akunhallintajärjest elmiin (BMS) asennettujen sovellusten kanssa ja varmistaa, että niiden parametrit ovat oikein. Suosittelen ampeeri-/volttimittarin asentamista akun todellisen lataus- ja purkauskapasiteetin mittaamiseksi BMS:stä riippumatta. Voit myös löytää edullisia mittaria verkosta, joissa on Wi-Fi-yhteys, jonka avulla voit seurata akkuja mihin vuorokauden aikaan tahansa. Terveisiä Etelä-Espanjasta.
Aakku:
Tuollaista EBL systeemiä mulla ei ole...
Mietin vain, onko EBL:ssä LiFePO4 akulle oma latausohjelma. Latausjännite ei käsittääkseni saisi nousta yli 14,6 V. Oma Ctek DC/DC laturi syöttää 14,2 V, mikä on akkujenkin suositusten rajoissa (14,2 - 14,6 V). Jos EBL ei pysty tähän, niin olisiko järkevää asentaa rinnalle DC/DC laturi, joka osaa ladata LFP akkua?
Tässä olen viimeksi pähkäillyt, miten saisin latauksen päättymään, kun akuissa on 80 % varaus. Suositus olisi, että varsinkin kausiseisonnassa akut eivät olisi 100 % täynnä. Oma kokeiluni perustuu nyt siihen, että katkaisen latauksen akkuun viimeisenä ajopäivänä, ennen taukoa. Annan kulutuslaitteiden tyhjentää akkuja tuohon 80 % tasolle, tai mielummin allekin. Se olisi käsittääkseni ihanteellinen varaus, kun autoa ei käytetä vähään aikaan.
smy:
Mä olen itse tuumannut että ebl:llä saisi ehkä +90% akun ladattua. Riippuen akun koosta tietenkin.
Mun aurinkopaneelisäädi n on asetettu niin että kun akun jännite on 14.4v (280Ah lifepo4) niin lataaminen lopetetaan. Tällä akku latautuu 100% ja sen jälkeen kun jännite on taas 13.3-13.4V aloitetaan vasta lataamaan uudelleen. Tällöin akku saa tyhjentyä ehkä 90%:n
Tuo akun oma kontrollerihan ohjaa jännitettä niin että se nostaa sen yli 14v vasta kun akku alkaa olla täynnä.
Muuten pyöritään tuolla 13-13.7V välillä.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta