Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä

Lifepo4 ja EBL99

<< < (9/14) > >>

Aakku:

--- Lainaus käyttäjältä: Masa matkailija - 21.04.2026     kello on 10:44 ---Näissä kannattaa muistaa ettei tarvitse kuin + kaapelin, runko on aika hyvä johde. Niin jollei ole vanerikoppi, toki niissäkin luulisi olevan perään palkit ettei pelkkää lankkua  :laugh:

--- Lainaus päättyy ---
Juu, näinhän sen olen johdottanut...

Maadoitus runkoon ja plus kaapeli 10 mm2 starttiakulta.
Jos tekoälyyn on uskominen, niin suositus on 50 A laturille jopa 25 mm2. Aika järeää kankea, kun asennuskanavat ovat ahtaat.

Alan:
Itse sähköasiain maallikkona, ja Masan kanssa keskusteltuani, pohdin itsekseni, että 50Ah laturi varmistaisi akkujen latautumisen vähän lyhyemmälläkin päivämatkalla.

Muuronen tarjosi pohtimatta kaapelointia jompaa kumpaa, 30 Ah tai 50 Ah.

Olisiko parempi olla varovainen ja laittaa 30 Ah. Onhan sitä aurinkoakin eikä toisaalta mahdottomia kuluttajia.

En enää muista kaikkea, mitä tästä olen puhunut ja lukenut. Onkos se kuinka riippuvainen auton omasta laturista, paljonko tuosta DC-DC-laturista saadaan irti?

vaanari61:
https://www.akku-assa.fi/product/3138/victron-dc-dc-laturi-orion-xs-1212-50a?gad_source=1&gad_campaignid=17419157506&gclid=EAIaIQobChMI4Mq1_fv-kwMVFVaRBR05uxgQEAQYASABEgLu4_D_BwE#BottomDesc

Jos nyt oikein tuota tekstiä pähkäilee niin tuossa linkinvermeessä voi tarvittaessa rajoittaa latausAmmppeereita. .. Joten senperusteella "isompiparempi" . . .

Ja ite kaapeloisin myös miinuksen, varsinkin silloin kun akku jossain kauempana korintiloissa ja jos vänkärinpenkinalla niin silloinkin kun kaapelia menee vain 'pikkupätkä' . . . Muttaihanmitenvaank unhaneiriitaatule.

Masa matkailija:

--- Lainaus käyttäjältä: vaanari61 - 21.04.2026     kello on 15:47 ---https://www.akku-assa.fi/product/3138/victron-dc-dc-laturi-orion-xs-1212-50a?gad_source=1&gad_campaignid=17419157506&gclid=EAIaIQobChMI4Mq1_fv-kwMVFVaRBR05uxgQEAQYASABEgLu4_D_BwE#BottomDesc

Jos nyt oikein tuota tekstiä pähkäilee niin tuossa linkinvermeessä voi tarvittaessa rajoittaa latausAmmppeereita. .. Joten senperusteella "isompiparempi" . . .

Ja ite kaapeloisin myös miinuksen, varsinkin silloin kun akku jossain kauempana korintiloissa ja jos vänkärinpenkinalla niin silloinkin kun kaapelia menee vain 'pikkupätkä' . . . Muttaihanmitenvaank unhaneiriitaatule.

--- Lainaus päättyy ---
Jep, tuo on kyllä ajateltu tuota älylaturia, jos vielä on kierroksien mukaan säätyvä jolloin lämpeneminen vähenee.
Tuo miinus on laturilta auton akulle jo rungossa, joten ei vaikuta erillinen kaapeli kuin yhtenä vikapaikkana.

armas ujomieli:
Itse pysyn lyijyakuissa mutta mitenkäs talvivaanari pärjäilee noilla lämmitettävillä laiffi akuilla.. Jollain varmaan jo vähän kokemusta🤔

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View