rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Kausisuoja kokemuksia?  (Luettu 8339 kertaa)

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:04
Vs: Kausisuoja kokemuksia?
« Vastaus #15 : 27.10.2025 kello on 09:46 »
Talvireissaajalle voi olla pikkuisen rasittava vaihtoehto - räveltää "sateenvarjon" kanssa. Samalla rahalla saa 4x4m ovella olevan kaarihallin (8-10m) - voi jättää lumet katolle ja lähteä... toki auto ulkona voi tömistellä pitkävartisella pehmeällä pesuharjalla katolta lumet kun auto ulkona..

Vaan menee pakkaslumi tuulella tuonne "sateenvarjon" alle. Leudolla sulaa sinne, ja pakkasella jäätyy.. Tyyneesä paikassa kaikki lumen paino auton katon rakenteissa samalla tavalla kuin paljainpäin  ;)
Ei oo kaarihalli vaihtoehto mulle, tai ei ainakaan helppo vaihtoehto. Matkamökin parkkis on nyt tasattu jyrkän rinnetontin aivan alareunaan niin että talvellakin pääsee melko hallitusti ajamaan pihaan ja pihasta. Tilaa on sen verran, että auton saa peruutettua paikalleen ja jää puoli metriä kävelytilaa tilaa molemmin puolin. Toiselta sivulta alkaa noin 45 asteen kulmassa oleva pudotus, toiselta sivulta yhtä jyrkkä nousu. Peräylitys menee toisesta kulmasta jo vähän "tyhjän päälle".

Kaarihallin vaatima tila edellyttäisi jo isompia maansiirtotöitä, pengerrystä ja tukimuuria. Ja taitaisi osin mennä kunnan puolelle, jos helpoimmalla yrittäisi tehdä. Kiinteä katos vaatis vielä enemmän maansiirtotyötä, ainakin jos sen rakentaisi rakennusjärjestykse n mukaan vähintään 4 metriä tai korkeutensa verran tontin rajasta. Vahinkoja voi toki sijoittelussa sattua, eikä sitä varmaan kukaan haja-asutusalueella huomaisi ;D Tilaa sinänsä on yli puoli hehtaaria, eli sen puolesta voisi jonnekin rakentaa komean katoksen matkamökille, Mutta tuo rinne on alalaidasta niin jyrkkä, että nelivedosta huolimatta en talvireisuja ajatellen vie 4-tonnista matkamökkiä yhtään ylemmäksi kuin on pakko

Mulla on nyt kolme vuotta ollut tuo auto tuossa rinteen alareunassa ja oon puntaroinut noita vaihtoehtoja: ei mitään - kausisuoja - kaarihalli - kiinteä katos. Päädyin kausisuojaan, komporomissina suojauksen toimivuuden, käytön helppouden ja rakentamisen/käyttöönoton helppouden ja kustannusten välillä.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2025 kello on 10:02 »

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:46
« Vastaus #16 : 27.10.2025 kello on 10:17 »
Talvireissaajalle voi olla pikkuisen rasittava vaihtoehto - räveltää "sateenvarjon" kanssa. Samalla rahalla saa 4x4m ovella olevan kaarihallin (8-10m) - voi jättää lumet katolle ja lähteä... toki auto ulkona voi tömistellä pitkävartisella pehmeällä pesuharjalla katolta lumet kun auto ulkona..
Vaan menee pakkaslumi tuulella tuonne "sateenvarjon" alle. Leudolla sulaa sinne, ja pakkasella jäätyy.. Tyyneesä paikassa kaikki lumen paino auton katon rakenteissa samalla tavalla kuin paljainpäin  ;)

Paljon totta!
Lumi on molemmissa se ongelma. kun jää sinne päälle (ja katolle).
Olen miettinyt, että tekisi 'teltan', jossa olisi terävä harja, se auttaisi.
Nyt on kertaalleen tarvinnut työntää lumet pressun päältä.

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #17 : 27.10.2025 kello on 10:20 »
Ei oo kaarihalli vaihtoehto mulle, tai ei ainakaan helppo vaihtoehto.

Onneksi teilläpäin tuo lumen määrä on kohtuullinen.   :D

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 15:06
« Vastaus #18 : 27.10.2025 kello on 10:27 »
Aiemmassa parissa asuinpaikassa oli käytössä kiinteä plexikatos jossa etu ja sivureunat olivat noin 1.9m korkeudessa maasta. Se oli kyllä muuten hyvä mutta nykyiseen paikkaan hirveän näköinen kun talo suht matala ja pihassa ei turhaa tilaa. Vaatisi myös pohjatöitä liikaa. Ja makselee 4-5k eur.

Pressuteltta tietty toimisi mutta ulkonäkö Hirveä.... 3.5 m korkeella ovellähan sen korkeus olisi jo luokkaa 5 metriä....ja pituutta 8. Ei sovi taajamaan tuollainen.
Ja pressuteltan kesto on ollut 5-10v sitten se on entinen. Ja vaatii melkoiset tukisysteemit että rannikon tuulissa pysyy. Sitten on myös mahdollisuus että vakuutusyhtiä katsoo että moisen teltan ja talon välillä pitäisi olla turvaetäisyys 8m (palomääräykset). Pressutalli taitaisi hinnaltaan olla myös tupla jos on vähänkään kestävää pressua.

Rakennusoikeus käytetty ja valvonta tiukkaa. Juuri viime viikolla kävi kunnon virkamiehet pihassa mittailemassa rakennukset laserilla....kierät ävät kaupungin jokaisen kiinteistön läpi tänä vuonna. Haluavat vuosikymmenten varrella rakennetut luvattomat ja ilmoittamattomat rakennukset kuriin, nuhteeseen ja verolle tai purkuun.

Kausisuojan rakenteessa hyvä puoli on että autoa voi omassa pihassa siirrellä suojattuna.
Mahdollisen tuiskulumen voinee mahdollisen tuiskun jälkeen poistella kaiketi omatekoisella rännipuhdistimella. ... eli lehtipuhaltimen päässä uponaali putkea ja kulmapala.

Ekan talven jälkeen tietää sitten miten pelasi.....
Ja eri puolilla Suomea talvi ja sen vaatimukset on kovasti erilaisia..... Vaikkapa esim Kuusamo ja Länsirannikko on aivan erilaista talven vaatimusten suhteen. Kovasti harvinaisia on tuiskupakkaslumet olleet meil päin parina viime vuosikymmenenä....

• Karavaanari
« Vastaus #19 : 27.10.2025 kello on 10:37 »
Onneksi teilläpäin tuo lumen määrä on kohtuullinen.   :D
Pitää paikkansa. Säätieteilijät lupailee, että tulevaisuudessa etelärannikolla kokonaan tai lähes lumettomien talvien todennäköisyys kasvaa. Mutta toisaalta arvioivat myös että, jos sopiva säärintama tulee lämpimän, sulan meren päältä, rantakaistaleelle voi silloin tällöin rojahtaa hirmuinen määrä lunta kerralla.

Jos oikein olen ymmärtänyt, suursäätila näyttää nyt suunnilleen samalta kuin talvea 2020 vasten. Silloin ei meille tullut lunta käytännössä ollenkaan, taisi enimmillään ja pariin kertaan olla sentti lunta alle viikon putkeen. Voi hyvinkin olla, että en ensi talvena pääse toteamaan, miten lumet kertyy uuden kausisuojani päälle. Thumb

• Karavaanari
« Vastaus #20 : 3.11.2025 kello on 07:56 »
No niin, kausisuojani tuli viime viikolla ja eilen asensin sen paikoilleen. Laadukkaalta vaikuttaa ja asennus oli ohjeiden mukaan selkeä.

Kaarien jännittäminen oli kyllä hankalaa ja sain aheltää ihan kunnolla niiden kanssa. Tuli hiki. A-tikkaani ovat hivenen matalat ja jouduin tekemään jännittämisen hankalassa asennossa kädet aika ylhäällä. Oikea tekniikka kun alkoi löytymään, homma helpottui, mutta yhtään kaarta en tainnut saada jännitettyä paikoilleen ensimmäisellä enkä vissiin toisellakaan yrittämällä. Katson muutaman asennuksen, alkaako homma tuntumaan helpommalta jatkossa ja jos ei, joutunen hankkimaan korkeammat A-tikkaat, jotta pääsen parempaan asentoon. Mulla on kyllä telineet joita olen käyttänyt mm. auton katon pesuun. Niillä pääsen hyvään työskentelykorkeute en. Niillä seisoen uskon jännittämisen hoituvan helposti, mutta jos kausisuojan asentaminen vaatii telineen pystyttämiseen, hommasta tulee sen verran työläs, että sitä ei luultavasti tule tehtyä joka kerran kun tarvetta olisi. A-tikkaat tuossa hommassa pitää olla.

Semmoinen huomio vielä, että mulla on kattoilmastointilai te. Lisäsin tilaukseen tiedot sen sijainnista, ja auton kattoa vasten tulevat liinat jotka jännittää kaaret muotoonsa osui nätisti ilmastointilaitteen molemmin puolin. Kaaret ei siis mulla ole aivan tasajaolla vaan siinä on otettu huomioon tuo ilmastointilaite. Mittatilaustuote on mittatilaustuote, peukku VA-varusteelle siitä.

Edit: kylkihihnat jakautuu yläosasta kolmeen. Yksi noista vinohihnoista osuu mulla käyntioven yläosan päälle. Autossa käynti edellyttää joko tuon hihnan löysäämisen tai ohjaamon oven kautta kulkemisen. Jos asiaa on paljon, mun kannattanee jättää tuo yksi hihna kokonaan pois. En usko että se kauheasti vaikuttaa paikallaan pysymiseen.

• Kalustoon kuuluva
« Vastaus #21 : 3.11.2025 kello on 08:26 »
Semmoinen huomio vielä, että mulla on kattoilmastointilai te. Lisäsin tilaukseen tiedot sen sijainnista, ja auton kattoa vasten tulevat liinat jotka jännittää kaaret muotoonsa osui nätisti ilmastointilaitteen molemmin puolin.

Katto kun on täynnä kaikenlaisia luukkuja, niin mitens ne?

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #22 : 3.11.2025 kello on 09:59 »
Ainakin omassa ne saapi kaikki auki. Jos ei 90 asteen kulmaan niin kuitenkin selkeästi auki.

• Karavaanari
« Vastaus #23 : 3.11.2025 kello on 10:35 »
Katto kun on täynnä kaikenlaisia luukkuja, niin mitens ne?
Tilaustiedoissa ei kysytty luukkujen sijainnista. Toki halusivat yläviistosta otetun kuvan, josta luukut näkyy, mutta eihän siitä selviä sijainti sentilleen. Taitaa olla tuurista kiinni, osuuko luukkuihin vai ei.

Mulla menee yksi tuollainen hihna makuutilan kattoluukun päältä eli sitä ei saa auki. Muissa luukuissa tuota ei ole. Samoin aurinkopaneelin päältä menee hihna. Nuo kaikki luukut on niin paljon matalampia kuin ilmastointilaite, että en usko että tuo haittaa mitään. Paitsi että ei saa luukkua auki. Mietin kyllä asennuksen jälkeen, menikö tuo suoja hieman liian eteen, mutta en alkanut siirtämään. Riippuu siitä, salliiko ilmastointilaitteen etupuolella hihna taaksepäin siirtämisen vai ei. Mutta ei se makuutilan luukun päällä oleva hihna taida tippua luukun päältä pois, vaikka vähän siirtäisinkin tuota taaksepäin.

Keulasuojankin otin pakettiin mukaan, mutta sitä en vielä paikalleen laittanut. PItäis varmaan sekin laittaa, jotta näen että se on asianmukainen.

Tässä vielä kuvat. Toisesta näkyy minkä verran tuo blokkaa käyntiovea.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #24 : 3.11.2025 kello on 12:06 »
Nuo vaahtomuovineliöt kantsis varmaan pistaa remmien kohdille jos mahdollista....pysy vät ehkä niin varmimmin kun remmi painaa siihen vaahtomuoviin uraa niin ei karkaa sivulle kun oikeen myrsky nyppii....

Nuo remmit jos on jonkin luukun edessä niin käyttöä varten löysennys on helppo, remmin nappia vaan painaa niin löystyy ja hännästä vetämällä taas tiukaksi....

Tuossa filmissä tuo kattokaarien pyöristys käy tosi vaivattomasti. Ekan kaaren kanssa sai vähän hämmästellä mutta kun oikeat käsiotteet opittu niin menee niinkuin tuossa.

https://youtu.be/VfiXLHwma3M

• Karavaanari
« Vastaus #25 : 3.11.2025 kello on 12:32 »
^
Hyvä huomio noiden vaahtomuovineliöide n sijoittelusta. Muutenkin mun pitää vielä justeerata noita sinisiä vaahtomuovisuojia paremmin ja varmaan myös leikata etupään tarpeettomista suojista pätkä tuonne taakse ylos, heti tuohon kausisuojan takakiskon alle missä hihnat ottaa kiinni tuohon merkilliseen möykkyyn missä on lisäjarruvalo ja peruutuskamera. Mutta en enää eilen illan pimetessä alkanut noida säätämään. Mietin että jos tarkistan vielä tuon sijoittelun katolla niin siinä yhteydesä laitan suojat paremmin.

Tuota videota minäkin ennakkin katsoin ja verrattuna tuohon ihmettelin että onpas hankalaa tuohon verrattuna. Mutta mä en pääse A-tikkaillani noin ylös. Huomattavan paljon hänkalampi vääntää tuossa asennossa. Tai sitten en vaan ehtinut löytää oikeaa tekniikkaa.

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
« Vastaus #26 : 15.11.2025 kello on 18:05 »
Ensimmäiset lumet tuli ja tipahti kausisuojan päältä auton viereen....
Eikä tuuletkaan ole sitä liikutelleet.