Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone
Pyöränpulttien rasvaamisesta
88k5:
--- Lainaus käyttäjältä: Karabiilisti - 7.10.2025 kello on 12:08 ---..
Mistä materiaaleista ne teidän pultit on oikeen tehty jos umpiruosteessa.... hommatkaa uudet ja raportoikaa....niin päästään oikeaan aiheeseen. ;)
--- Lainaus päättyy ---
Tässä kesällä kun tuli mulle takaisin 9v vanhempana ja +200tkm ajettuna Saappi (kun halvalla sai), jonka ostin uutena 2011. Oli ollut liian pitkään (ainakin 3v) samoilla kitkoilla, ja napojen läpipulteilla - kyllä naukui avatessa..
Ihan piti kierretapilla ja jengapakalla käydä kierteet putsaamassa ja EPvaseliinit perään.. Tämän auton ohjekirjassa jopa kehoitetaan rasvaamaan. Volvoissa aina uutena alumiinitahnat pulteissa, navoissa ja keskireiäntuessa.. ja kaikkiin autoihin teen tuon rasvauksen renkaanvaihdossa. Usein riittää että levittää kierteissä uudelleen vanhat, kun tuppaavat kiristäessä momenttiin paineen alla pois..
Ps Saappaassahan mulla oli 3 vannekertaa (palautuivat samalla) eli jumppaa kesät>kitkat>nastat>kitkat>kesä vuoden aikana tulossa. Jos on märkä tai vähäluminen talvi, niin nastat saattaa jäädä vaihtamatta Thumb
tsahkali:
--- Lainaus käyttäjältä: 88k5 - 7.10.2025 kello on 13:47 ---Piti ihan lohkaista omaksi aiheeksi tuolta Viimeisinhankinta -ketjusta, kun oli niin mehukas...
--- Lainaus päättyy ---
Thumb
Karabiilisti:
Kun jälkikiristätte niitä rasvattuja tai kuivia pulttejanne niin muistakaa oikeaoppinen työmenetelmä eli ensin pulttia käännetään auki neljännes kierros ja vasta sitten vedetään momenttiin.
Kosmic:
Ja muistakaa että kaikkea mitä täällä kirjoitetaan ei kannata vetää suoraan takaraivoon ennenkuin on tarkistanut joltain asiantuntijalta joita tällä palstalla on vähemmän
Aakku:
--- Lainaus käyttäjältä: Karabiilisti - 7.10.2025 kello on 14:38 ---Kun jälkikiristätte niitä rasvattuja tai kuivia pulttejanne niin muistakaa oikeaoppinen työmenetelmä eli ensin pulttia käännetään auki neljännes kierros ja vasta sitten vedetään momenttiin.
--- Lainaus päättyy ---
Tuollaisen ohjeen olen kuullut...
En kuitenkaan tee niin, vaan jälkikiristyksessä momenttiavain oikeaan lukemaan ja jos naksahtaa, niin silloin on pysyneet riittävän kireällä.
Minun logiikkani mukaan löysätty pultti vaatisi taas uuden jälkikiristyksen. Tarkistuksesta tulisi loputon.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta