Matkailukeskustelut > Matkailu ulkomailla
Lappi -Pohjois Norja - Pohjois Ruotsi
Raksaus:
Mitenkäs se oli, että vuodet ei ole veljiä keskenään. On tässä edelleen ollut parempia ja huonompia talvia ja prempia ja huonompia kesiä. Ilmastonmuutos muuttaa varmasti myös säätiloja, ja käsittääkseni koko maapallon lämpötilaa mitattaessa tehdään koko ajan uusia lämpötilaennätyksiä . Paikallisesti vaikutus on huomattavasti vaikeampi arvioida. Ja klikkiotsikot jyrää ja ihmisten muisti on lyhyt. Välillä koko kesä on ollut seksihellettä, välillä satanut. Nyt on ollut ”normaalia” viileämpää kai koko suomessa alkukesän.
Itse kun asuu Hyvinkäällä ja kohtuu paljon on tullut käytyä Stadissa, niin on huomannut miten paljon meren läheisyys vaikuttaa ja minkä eron ”vain” 60 kilometriä voi tehdä. Ei ole lainkaan sanottua, että jos toisessa sataa koko päivän, niin toisessa saattaa olla poutapäivä.
Ei se Norjakaan sieltä mihinkään lähde. Toisaalta olisi ollut minun aikatauluihin poikkeuksellisen hyvä kesä mennä. Mutta vaimon aikatauluihin puolestaan ei.
"Masi":
Me lähdemme heinäkuun puolen välin tietämillä Kittilään ja siitä vaimon sukukokouksen jälkeen kohti pohjois-norjaa käsivarren kautta ylös ja idästä takaisin.
Sää katsotaan aina aamulla ikkunasta ulos jotta tietää mitä päälle laitaa, siinä on säätietoa tarpeeksi ;)
Aakku:
Jos vaihtoehtona on Pohjoisen +10 astetta, tai Etelän +40 astetta, niin kumman valitset...?
Minua ei tuo viileys haittaa. Lämpöä saan aina kulkimessa säädettyä ja vaatteet lämmön mukaan. Ilmastoinnin puute helteellä ja varsinkin yöllä oleva kuumuus olisi jo rasite, kun ei ole ilmastointilaitetta kaan.
Ainoa, mitä kavanhdan on sade. Silloin saatan jopa tehdä uukkarin ja olen monesti tehnytkin.
armas ujomieli:
Minäkin sen 10° valitsen. 33° tuossa oli taannoin eikä sitäkään pitemmän päälle jaksa.
Raksaus:
Neljänlymmenen asteen helteitä ei ole tarjolla siellä mihin ehditään. Sade toki vielä pahempi. Tähän mennessä kesä on tarjonnut minulle tänä vuonna alke 20 asteen lämpöjä. Kesän ollessa kyseessä otan helteen aina mieluummin kuin kymmenen astetta ja vesisateen. Yhden kesän olen viettänyt Kansas Cityssä jossa 40 asteen lämpö ei ollut lainkaan vierasta. Hyvin sielläkin pärjäsi kun oli varustautunut asiaankuuluvasti kuten mainittiin myös kylmästä.
Kesä ilman lämpimiä kesäpäiviä on minusta vain p*ska kesä. Uimavedetkään ei kunnolla lämpiä. Talvella saa olla myös niin kylmä kuin Suomen keleistä irtoaa.
No joka tapauksessa meidän matkayksikössä tetiin päätös siirtää Norjan retki johonkin muuhun ajankohtaan. Muutaman vuoden tauon jälkeen mennään Baltian suuntaan. Ei sielläkään kelit ideaaleilta näytä ennusteissa mutta tällä mailmankolkalla tällä hetkellä on tällaista.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta