Tekniikkakeskustelut > Vetoautot
Kitkarenkaat kesäkäytössä
Ossi66:
Minähän olen niin hyvä autoilija etten tee koskaan virheitä.
Mitäs sitten kun joku toinen tekee virheen?
Jos ajan sataa kostealla tiellä muuten hyvällä kesäkelillä, voin pitää nopeutta turvallisena.
Jos jotain sellaista tapahtuu, että joutuu tekemään hätäjarrutuksen, minulle on sillä suuri merkitys, että renkaiden pito riittää hidastamaan ja pysäyttämään tehokkaasti.
Kun hyvällä kesärenkaalla auto on pysähtynyt, kitkoilla vauhtia voi olla vielä 70km/h.
Moottorin testistä luettuna...
Mautoilija:
Tätähän koitin muutaman kerran varovaiselle ja ennakoivalle kuljettajalle kertoa. Viimein juttu meni perinteiseeen kitka/nasta. Kesäkäytössä.
K.E.V:
--- Lainaus käyttäjältä: Ossi66 - 31.03.2025 kello on 19:09 ---Minähän olen niin hyvä autoilija etten tee koskaan virheitä.
Mitäs sitten kun joku toinen tekee virheen?
Jos ajan sataa kostealla tiellä muuten hyvällä kesäkelillä, voin pitää nopeutta turvallisena.
Jos jotain sellaista tapahtuu, että joutuu tekemään hätäjarrutuksen, minulle on sillä suuri merkitys, että renkaiden pito riittää hidastamaan ja pysäyttämään tehokkaasti.
Kun hyvällä kesärenkaalla auto on pysähtynyt, kitkoilla vauhtia voi olla vielä 70km/h.
Moottorin testistä luettuna...
--- Lainaus päättyy ---
Tuskimpa tuossa 2024 testissä sivuutettiin olematon jarrutusteho kitkoilla. Ja hyvät mutta halvat viimeisinä.
Mautoilija:
--- Lainaus käyttäjältä: K.E.V - 31.03.2025 kello on 19:21 ---Tuskimpa tuossa 2024 testissä sivuutettiin olematon jarrutusteho kitkoilla.
--- Lainaus päättyy ---
Arvosanaperusteet ja vaihtoehtoiset painoarvot voisi avata.
Onko lukemat metrejä, pisteitä, kouluarvosanoja? Ja millä vaihtoehtoisella lukemia on kompensoitu?
Trumppimaisella totuudella?
ohikulkija:
Kymmenisen vuotta sitten ruotsalaiset (muistaakseni VTI) tekivät ihan asiallisen tutkimuksen kitkojen kesäkäytöstä. Siinä verrattiin ihan uusia eturivin kitkoja ja kesärenkaita, ei siis ollut tuollainen "viimeisen kesän" kitkarengas vs uusi kesärengas-asetelma.
Jarrutusmatkoissa oli eroa 15-20%, kuivalla vähän vähemmän ja märällä vähän ememmän. Käsittelykokeissa erot samaa luokkaa. Minusta mielestäni ei mikään valtava ero, mutta olemassa kuitenkin. Vertailun vuoksi jossakin satunnaisesti arpomassani Autobildin kesärengastestissä erot huonoimman ja parhaan renkaan jarrutusmatkoissa näyttivät olevan 30% molemmin puolin. Voisikin ehkä sanoa että premium-kitka pitää kesälllä ihan yhtä hyvin kuin vähän huonompi kesärengas ja selvästi paremmin kuin kaikista surkeimmat.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta