Tekniikkakeskustelut > Retkeilyautot
kahden hengen retkeilyauto, onko olemassa?
Masa matkailija:
--- Lainaus käyttäjältä: 0zz1 - 19.04.2025 kello on 11:12 ---Jos olisi täysisähkö auto niin laittaisit silti diesel lämmittimen? Jos sähköllä ei pärjää niin eikös sitten kaasu olis parempi vaihtoehto jolloin voisi myös kokata sillä?
--- Lainaus päättyy ---
Itse olen vaan tuon kaasun suhteen varauksellinen, mulla paloi vaunu joka palo lähti jääkaapista, ehkä siksi diesel. Toiseksi dieseliä saa tankattua helposti. Kaasu on Euroopassa helppoa tankkipulloilla joka taas meillä täällä ei vielä toimi. Toki jos liesi lämmitys ja jääkaappi kaasulle, jää sähkö hupiin ja kulkuun. Kaikki on suhteellista, jokin kompromissi varmaan toimiva.
Ps, tuo alla oleva varsin näppärä, tuo keittiö vie valtavasti tilaa. omassa kuskin penkin takana vuodesohva sitten jk ja taso keittimille, takana 65 cm leveä koko auton levyinen vessa, siihen mahtuu suihkukin. liukuoven puoli tyhjä, niin levitetty sohva sopii hyvin ja jää kulkuun 40 cm.
ohikulkija:
--- Lainaus käyttäjältä: tsahkali - 18.04.2025 kello on 15:13 ---Siinähän se lopussa tuli.
Jos haluaa 'retkeillä' ja käyttää kaikkeen sähköä, ei ne matkat pitkiä ole.
--- Lainaus päättyy ---
Lyhyetkin matkat saattaa monelle riittää, mutta tavlikäyttö eli tarkemmin lämmitys tuossa on minusta vielä isompi ongelma kuin sähköautoissa muuten. Jos 3kW sähkövastuksilla pärjäilee purkin eristyksistä riippuen johonkin -10c ja -20c välimaastoon niin 150kWh ajoakusta irtoaa samassa käytössä juuri ja juuri 2vrk puskassa jos auton hinauttaa puskaan ja sieltä pois. Eikä noin isoja ajoakkuja taida vielä juuri olla eikä varmaan paljon nähdäkään ennen seuraavaa akkusukupolvea. Piuhan päässä toki pärjää että ei tuokaan kaikille este ole, tosin ei taida monellakaan kämppärillä vielä olla kapasiteettia tarjota 16A lämmityssähköä kovinkaan monelle paikalle. Puhumattakaan siitä että se 16A ei edes kovemmilla pakkasilla riitä..
Saa nähdä onko tuohon mitään muuta ratkaisua kuin isompi akkukapasiteetti eli käytännössä akkutekniikan kehittyminen.Saisik o lämpöhukkaa nykyisestä merkittävästi pienennettyä jollain konstilla? Mielenkiintoista myös nähdä että nyt kun on havaittavissa jonkinlaista trendiä kaasuttoman auton suuntaan eli isoa hupiakustoa, induktiota ja diesel-lämppäriä, niin onko seuraava käänne sitten dieselitön auto eli sähköalusta mutta vähintään lämppäri vaihdetaan taas kaasuun kun ei ajeluun enää dieseliä tarvitse. Vai keksiikö joku jonkun syyn miksi haluaisi sähköpakuun mieluummin diesel-lämppärin, -tankin ja -pumpun asentaa?
Kolmen vuodenajan käytön kauttahan nuo toki kuitenkin lähtee pikkuhiljaa yleistymään ja siihen saattaa alkaa pikkhiljaa olla eväitä jo joillekin.
Aakku:
Harri Salo on hiukan pohtinut ja kokeillut VW ID.Buzz sähköpakua retkikäyttöön...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLNlwH6jwTJFCa7gntPwTNjm2Q1WsCn-zb
https://www.youtube.com/watch?v=MV_aVX4UQjs
Masa matkailija:
Kun nyt käyttänyt molempia lämmitykseen ja tiedän sähkön ja ilmalämpöpumpun myöskin, siksi diesel koska 20 l polttoöljypöntöllä lämmittää viikon kylmilläkin keleillä, vastaava tila ei riitä kaasulämmittimelle ja pullollisella ei viikkoa mennä, ainakaan vaunussa ei riitä, kun edellisessä vaunussa 7 l polttoöljyä riitti mainiosti viikonlopun. Ruoan laitto ei paljoa kuluta, mulla retkiksessä jääkaappi fryer ja lämminvesi tehdään 5 kWh akustolta, eikä lopu hetikään , aurikopaneeli 450W antaa sopivasti lisäaikaa. Sähköpakussa tuo V2L varuste varmaan säästeliäämpi kuin irtoinvertterit.
Noilla komboilla itse suunnittelisin. Esim 48 V apuakkujärjestelmä johon lämmitys jollain kiinni, sitä järjestelmää aurinko lataa. Näin voi rakentaa helpon järjestelmän.
ohikulkija:
--- Lainaus käyttäjältä: Masa matkailija - 21.04.2025 kello on 15:49 ---Kun nyt käyttänyt molempia lämmitykseen ja tiedän sähkön ja ilmalämpöpumpun myöskin, siksi diesel koska 20 l polttoöljypöntöllä lämmittää viikon kylmilläkin keleillä, vastaava tila ei riitä kaasulämmittimelle ja pullollisella ei viikkoa mennä, ainakaan vaunussa ei riitä, kun edellisessä vaunussa 7 l polttoöljyä riitti mainiosti viikonlopun. Ruoan laitto ei paljoa kuluta, mulla retkiksessä jääkaappi fryer ja lämminvesi tehdään 5 kWh akustolta, eikä lopu hetikään , aurikopaneeli 450W antaa sopivasti lisäaikaa. Sähköpakussa tuo V2L varuste varmaan säästeliäämpi kuin irtoinvertterit.
Noilla komboilla itse suunnittelisin. Esim 48 V apuakkujärjestelmä johon lämmitys jollain kiinni, sitä järjestelmää aurinko lataa. Näin voi rakentaa helpon järjestelmän.
--- Lainaus päättyy ---
Erinomainen pointti tuo tila. Perusretkiksen kaasukaappihan on tilavuudeltaan varmaan hyvinkin 100 litraa ja sinne mahtuu se 2x 11kg eli 280kWh. 60 litran tankki dieseliä on 600kWh ja jerryjä voi köyttää lisäksi kyytiin sen minkä tarvitsee. Kaasuahan ei autossa muistaakseni saa olla kuin 25kg max.
Thumb
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta