rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Hupiakun uusinta?  (Luettu 7665 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:31
  • Nuperokuljin, 2h+keittiö. Tonttina Suomi.
Hupiakun uusinta?
« : 22.01.2024 kello on 10:33 »
Mikä on hyvä ja kohtuuhintainen hupiakku näinä päivinä?

Koko on luokkaa 110-120Ah.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:46
Vs: Hupiakun uusinta?
« Vastaus #1 : 22.01.2024 kello on 11:10 »
Mikä on hyvä ja kohtuuhintainen hupiakku näinä päivinä?

Koko on luokkaa 110-120Ah.
Olen itse harkinnut VARTA Professional Dual Purpose akkuja...

Ovat mainoksen mukaan sellaisia vapaa-ajan akun ja käynnistysakun sekamuotoja. Ajatus olisi, että kestäisi purkuja ja toisaalta antaisi käynnistysakun tavoin hyvin virtaa invertterikäyttöä ajatellen.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 17:09
Vs: Hupiakun uusinta?
« Vastaus #2 : 22.01.2024 kello on 17:42 »
Mietippä vaihtoehdoksi https://www.lifepo4.fi/

Vaikka 99 voi valaista asiaa enempi, . . .

Kallishan tuo on mutta ominaisuuksia löytyy, mm. keveys yms yms . . .

Se että onnistuuko lataus nykyisellä laturilla, sekin yksi kymysys joka pitää selvittää . . .

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:27
Vs: Hupiakun uusinta?
« Vastaus #3 : 23.01.2024 kello on 09:16 »
Tämmösiä saa 3kpl yhden pienemmän lifepon hinnalla.
https://www.motonet.fi/tuote/exide-dual-er550-115-ah-760-a-akku-p350-x-l175-x-k225?product=90-9409

(Eikä ole vaaraa litium räjähdyksestä/palosta.)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:02
    • Matkailuvinkkejä
Vs: Hupiakun uusinta?
« Vastaus #4 : 23.01.2024 kello on 10:38 »
Miten tuo lifepo toimii pakkasesssa?
Jos -20 ast laittaa auton lataukseen miten akku käyttäytyy, kun sitä ei saisi ladata kylmänä?
Vaatinee erilaisen laturin kun lyijyakku.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:46
Vs: Hupiakun uusinta?
« Vastaus #5 : 23.01.2024 kello on 10:39 »
Tämmösiä saa 3kpl yhden pienemmän lifepon hinnalla.
https://www.motonet.fi/tuote/exide-dual-er550-115-ah-760-a-akku-p350-x-l175-x-k225?product=90-9409

(Eikä ole vaaraa litium räjähdyksestä/palosta.)
Minä kun en Exidestä perusta...

Vartaa olen pohtinut. Jos saisi siitä enemmän puhtia invertteriin hetkellisesti. Ei ole AGM, mutta sinnepäin. Lataillaankohan EFB akkua tavallisella, vaiko AGM jännitteellä?
Napaisuus on toisinpäin, kuin Exidessä.

Tällainen semi vaihtoehto:
https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paristot/varta-profes-dual-purpose-efb12v95ah-353x175x190-led95/p/4016987164440/#description

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 12:27
Vs: Hupiakun uusinta?
« Vastaus #6 : 23.01.2024 kello on 15:06 »
joo kyllä professionaali varta on hyvä, mulla on sellanen joka tuli Ma auton orggis hupi akkuna 2006. Se on eläkkeellä hupiakun virasta mutta palvelee edelleen varsin puhdikkaasi sähköperämoottorin voimanlähteenä. Kyllähän hyvän akun täytyy täysikäiseksi palvellakin.  Thumb
Niitä ei vaan ole -otonetissa, joka on tossa liki.


*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:39
  • Knaus Eifelland
Vs: Hupiakun uusinta?
« Vastaus #7 : 23.01.2024 kello on 16:09 »
Minä kun en Exidestä perusta...

Mulla perus Exiden hupiakku kesti 11 vuotta vaunussa Matti laturin perässä.

Mutta joo Exidellä on ilmeisesti ollut huonojakin sarjoja, aika paljon niitä myös moititaan.
Vartat on olleet hyviä autojen alkuperäisakkuja, 7-10 vuotiaiksi asti ovat kestäneet. Starttiakut uusii kyllä mielellään vähän ennen kuin on myöhäistä, varmuuden vuoksi.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:33
  • viihtyy puskissa
Vs: Hupiakun uusinta?
« Vastaus #8 : 23.01.2024 kello on 16:58 »
Miten tuo lifepo toimii pakkasesssa?
Jos -20 ast laittaa auton lataukseen miten akku käyttäytyy, kun sitä ei saisi ladata kylmänä?
Vaatinee erilaisen laturin kun lyijyakku.

Mulla on semmoiset lifepo- akut, joissa on lämmityskalvo sisällä. Pakkasessa kun lataa, niin ensin latausvirta menee siihen lämmittimeen ja kun kennojen lämpö nousee rittävästi alkaa virtaa mennä lataukseen. Ilman lämmitystä olevissa pitäisi olla lämpöanturi, joka estää lataamisen jos lämpötila on liian alhainen.

Youtube-videoita on paljon akkujen testaamisesta. Halvimmista joltakin nettialustalta ostetuista ei tiedä, että onko niissä minkäänlaista valvontaa lämpötilalle.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 10:02
    • Matkailuvinkkejä
Vs: Hupiakun uusinta?
« Vastaus #9 : 23.01.2024 kello on 17:18 »
Mulla on semmoiset lifepo- akut, joissa on lämmityskalvo sisällä. Pakkasessa kun lataa, niin ensin latausvirta menee siihen lämmittimeen ja kun kennojen lämpö nousee rittävästi alkaa virtaa mennä lataukseen. Ilman lämmitystä olevissa pitäisi olla lämpöanturi, joka estää lataamisen jos lämpötila on liian alhainen.

Taitaa mennä kerrostalon pihalla 2 tunnin latausaika akun lämmittämiseen.
Mieten, jos lähtee kylmällä akulla liikenteeseen kuinka käy, missä vaiheessa auton laturi saa ja voi alkaa ladata tuota akkua?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:33
  • viihtyy puskissa
Vs: Hupiakun uusinta?
« Vastaus #10 : 23.01.2024 kello on 17:50 »
Taitaa mennä kerrostalon pihalla 2 tunnin latausaika akun lämmittämiseen.
Mieten, jos lähtee kylmällä akulla liikenteeseen kuinka käy, missä vaiheessa auton laturi saa ja voi alkaa ladata tuota akkua?

En osaa aikaa sanoa, kun asun kokoaikaisesti vaunussa ja lämmöt on aina olleet päällä. Mutta samalla tavalla se toimii laturista riippumatta, akun oma elektroniikka sen lämmityksen kytkee päälle ja sitten päästää virran kennoihin, kun on tarpeeksi lämmennyt. Saattaa siinä ehkä tunti pari mennä 20 asteen pakkasessa?

Akussa lienee puolijohdekytkin kumpaankin suuntaan, toinen ohjaa purkamista ja toinen lataus-suuntaa, eli kylmää akkua saa purettua, mutta lataus ei onnistu ennenkuin lämpöanturi antaa luvan.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:00
  • 2014 Flair 8800iLW
Vs: Hupiakun uusinta?
« Vastaus #11 : 24.01.2024 kello on 00:24 »
Kylmää LiFePo4 akkua saa kyllä purettua, mutta vain tiettyyn lämpötilaan asti. Mun lämmityskalvolliset PowePlus akut katkaisee virrat kun akku jäähtyy -20,1 asteeseen kun kahdessakympissä iskee undertemperature discharge protection päälle.

Eli pitkään kylmässä ilman latauspiuhaa (jonka kautta se lämmityssähkökin tulee) niin virtaa ei tule ulos sen vertaa, että saisi autoon edes lämmöt päälle. Pari tuntia roikan perässä niin sitten onnistuu taas.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 15:10
Vs: Hupiakun uusinta?
« Vastaus #12 : 24.01.2024 kello on 17:00 »
Omalla empiirisellä tutkimksella kaikki nämä AURINKOPANEELI, AGM, GEELI, FREETIME, STARTSTOP, SILVER, KALSIUM, MAXPOWER, DIIP SYKLE YM...
On mainosmiesten huttua. Lyijyakkuja =samaa jaskaa, eri teippauksilla.
Joskus joku vanha "starttiakku" on toiminut paremmin, kuin mikään Hi-Po erikoismalli.

Litiumi se on laitettava jos sähköä tarvii oikeesti.
Lyjymöntistä sitä saa pikkusen jos se on hyvässä kunnossa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:16
  • Autossa on pyörät
Vs: Hupiakun uusinta?
« Vastaus #13 : 24.01.2024 kello on 17:10 »
Omalla tutkimisellani. On selvinnyt jotta. Keväästä syksyyn pärjää 2:lla lyijyklöntillä ja 300w paneelilla loistavasti. Kun sitä sähköä ei paljon mihinkään tartte. Joskus Invertterin kin käynnistän kun pitää sähköhammasharja ladata. Muuten 12v ja kaasu toimii. Sen ajan puitteissa tuli viimekin vuonna paljon reissua. 20.000 km ja maita sekä leirintävuorokausia reippaasti lähes 5kk. Mitä tästä opimme, jokainen hankkii omiin tarpeisiinsa. Turhaa tyrkyttää omien rutiinien perusteella.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:33
  • viihtyy puskissa
Vs: Hupiakun uusinta?
« Vastaus #14 : 24.01.2024 kello on 17:36 »
Joo, jokainen omien tarpeidensa mukaan. Teollisuusakuista löytää kestäviä lyijyakkuja, jotka menevät esim. 12 vuotta tukiasemakäytössä. Hinta on sitten ihan muuta kuin markettiakussa. Keväästä syksyyn tosiaan pärjää hyvin, kun tulee oltua enempi tien päällä, mulla ei edes ole paneelia.  Talvella asuessa saa isommalla akulla vähän harvennettua aggregaatin pöristelyä.