Tekniikkakeskustelut > Kori ja alusta
Alko delta akselit
TPosio:
Norjan reissu käyty ja renkaat taas vaihtoon. Keskellä pintaa 4-5 mm mutta olkapäiltä huonoimmassa renkaassa kohta kankaat näkyy. Nyt kestivät arviolta 5000-6000 km kun viimeksi vaihdoin c-luokan renkaisiin.
Tuo tyyppihyväksyntä todennäköisesti tosiaan estää vaihtamasta erityyppisiä akseleita alle. Kabelta aikoinaan kyselin että minkäkokoiset kantavammat renkaat mahtuisivat pyörimään kyseisessä vaunussa niin vastaus oli että pitää käyttää tyyppihyväksyttyjä kokoja. No nyt olen omin päin kahteen kertaan isontanut rengaskokoa ja hyvin mahtuu pyörimään.
Seuraavaksi uudet akselit tilaukseen ja toivoa että kestäisivät sen ajan kun vaunu vielä meillä on. Muuten olisin alkanut itse vaihtamaan nuo kumit mutta vaikuttaa aika haastavalta löytää just oikeanlaiset kumit tuohon.
tsahkali:
--- Lainaus käyttäjältä: putkimies - 10.07.2023 kello on 00:55 --- Likimain jo yhdyin mielipiteeseen että voihan siihen laittaa jonkun muun akselin. Periaatteessa kyllä. ...
Mutta eihän voi, ei tietenkään. Tyyppihyväksytty ajoneuvo on korjattava tyyppihyväksyntää vastaavilla kamppeilla. Tottahan tyyppihyväksyntä pöytäkirjoissa on merkintä mikä akselisto hyväksytyssä ajoneuvossa on.
Varminta on olla yhteydessä katsastajaan jos aikoo kamppeet vaihtaa erilaiseksi.
--- Lainaus päättyy ---
En äkkiseltään keksi syytä, miksei akseleita voisi vaihtaa toisentyyppisiin, kelvollisiin.
Olen sellaisen vaihdon tehnytkin.
Akseleiden ja vetopään pitää kuitekin olla paritettuja.
Kysy katsastajalta, voi tulla säästöä.
Ducaatti:
Itse laittaisin tilalle tavalliset akselit sillä nykyinen rakennehan on täysin susi.
Ja tottahan hinnallakin on oma merkityksensä varsinkin kun se sudeksi todettu akseli on niin paljon kalliimpi.
Toki jos koko homman mahdollisine kiinnitysten muutoksineen joutuu teettämään muualla niin hintaa kertyy siitäkin mutta tuskin menee siltikään kalliimmaksi.
svc:
Jos akseleita alkaa vaihtamaan, niin kannattaa ennen homman aloitusta käyttää vaunu vaa'alla täydessä kuormassa, että osaa valita riittävän kantavat akselit. Aika moni vaunu on tien päällä ylipainoisena. Se tyypillinen parin sadan kilon kantavuus on nimittäin äkkiä ylitetty jo pelkillä lisävarusteilla.
tsahkali:
--- Lainaus käyttäjältä: svc - 23.07.2023 kello on 10:54 ---Jos akseleita alkaa vaihtamaan, niin kannattaa ennen homman aloitusta käyttää vaunu vaa'alla täydessä kuormassa, että osaa valita riittävän kantavat akselit. Aika moni vaunu on tien päällä ylipainoisena. Se tyypillinen parin sadan kilon kantavuus on nimittäin äkkiä ylitetty jo pelkillä lisävarusteilla.
--- Lainaus päättyy ---
Hyvä ajatus.
'Virallista' kantavuuttuhan ei akseleilla saa lisää mutta toimivatpahan paremmin.
Lisäkantavuus on sitten kiinni tehtaasta tai katsastajan lipsahduksesta.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta