Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä
Akun kunnon mittaaminen
vesako:
--- Lainaus käyttäjältä: 99672 - 20.10.2011 kello on 20:54 ---Kun akku vanhenee sen kennoihin muodostuu sulfiidia, joka on hyvä eriste. Ja tämä sulfiidi kasvattaa akun sisäistä resistanssia, ja resistanssin kasvu vaikuttaa siten että akku ei kunnolla jaksa antaa eikä ottaa virtaa.
--- Lainaus päättyy ---
No, entäs kun nuo sulfidit ja resistanssit ei sano
mitään tavalliselle karavaanarille.?
Voisko sitä vain ottaa laturin töpselön irti
ja laittaa nuo 12v valot palamaan niin
jos ne piankin himmenee saattaa olla
akku lopuillaan.?
99:
--- Lainaus käyttäjältä: vesako - 20.10.2011 kello on 21:11 ---No, entäs kun nuo sulfidit ja resistanssit ei sano
mitään tavalliselle karavaanarille.?
--- Lainaus päättyy ---
Se vastaus olikin lähinnä mjolle :)
ps. korjasin alkuperäsitä kaavaa, siitä kun unohdin erään merkittävän asian. Jännite kun pitää olla lepo- ja kuormitusjännitteen erotus.
mjo33400:
--- Lainaus käyttäjältä: 99672 - 20.10.2011 kello on 21:33 ---Se vastaus olikin lähinnä mjolle :)
ps. korjasin alkuperäsitä kaavaa, siitä kun unohdin erään merkittävän asian. Jännite kun pitää olla lepo- ja kuormitusjännitteen erotus.
--- Lainaus päättyy ---
Kiitos, minä jo pelästyin, että olen ihan pihalla. ;)
vesako:
No niin, ostin silloin lokakuussa uuden akun ja
kaikki toimii.
Vanha akku on olut tuossa etuteltassa ja toin tänään
toisen laturin (4 amp) ja laitoin lataamaan.
Akoi lataamaan 2 amp. virralla ja kahden tunnin
päästä latausvirta oli nollassa.?
Taitaakin olla kunnossa.?
Edittiä sen verran jotta mittari näyttää nyt 13.87v
Ja se silmä mikä siinä akussa on niin musta, eli
kehoittaa lataamaan akun.
putkimies:
--- Lainaus käyttäjältä: amigo - 20.10.2011 kello on 19:18 ---Millainen olis tämä,onko kellään kokemusta??
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/493110/0
--- Lainaus päättyy ---
Joo, minulla on tuollainenkin mittari. Se on varmaa että akku jonka tuo laite osoittaa huonoksi, kyllä myös on huono.
Siinä on digitaalinen volttimittari joka näyttää akun jännitteen heti kun kytkee akun napoihin. Voltti mittari on tarkka. Sen jälkeen painetaan nappia ja suuri virta kukee laitteen sisällä olevan vastuksen läpi ja lopulta vastus rupeaa hehkumaan. Kun irroittaa napista otteen niin virta katkeaa. Mittari näyttää akun jännitettä kaiken aikaa.
Laitteessa on kolme valoa jotka ilmaisee akun kunnon.
Mun mielestä noilla valoilla ei ole merkitystä koska laite hyväksyy OK merkillä akun (joka kyllä toimii autossa) jonka minä laitan kierrätykseen. Ei sovellu pieniin akkuihin, esim moottoripyörän akkuihin.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta