Tekniikkakeskustelut > Karavaanarin elektroniikka
Prosessorijäähdytin
mjh48:
Onko täällä innokkaita PC:n kokoajia?
Minun nykyinen pöytäkone ei tue Windows 11:ta
Päivitän koneen, mutta kun nuo prosessorit vaativat nykyään kunnon jäähdytyksen toimiakseen täysillä, olen harkinnut siihen tuollaista jäähyä.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/856339/Endorfy-Fera-5-prosessorijaahdytin
Kun tuo ja kaikki muutkin tehokkaammat jäähdyttimet painavat kuitenkin jonkin verran, ole alkanut miettimään kestääkö emolevy.
Onko kokemusta tuleeko tuosta ongelmaa, kun emolevy on kuitenkin pystyasennossa ja tuon jäähyn painopiste on aika etäällä levystä?
Kai ne jäähyt on otettu huomioon etulevyä suunniteltaessa?
megaman:
Kyllähän noi monikerrospiirilevy t kestää vaikka lievää taivutusta. Mikään pakko niitä tosin ei ole taivuttaa. Muistaakseni painavimmat ilmajäähyt oli joskus kilon luokkaa, kun koneita joskus työkseni rakensin.
Toki voi jonkun tuen sinne lisätä, jos siltä tuntuu.
Varsinkin järeillä näytönohjaimilla oli tapana vähän roikkua väylässään.
sepej:
En tiedä onko emolevyn kestävyys ongelma. Minulla oli vähän vaikeuksia prosessoriin kiinnityksen kanssa. Murikka meinaa kammeta itseään irti jolloin kone kaatuu välittömästi kun jäähdytys heikkenee. Parempi olisi laittaa kone vaaka-asentoon, silloin ei ongelmia pitäisi olla.
megaman:
Kunnon jäähdytystahnat suorastaan imee prossun ja jäähyn toisiinsa kiinni. Huonot tahnat kovettuu ja murenee ajan kanssa.
Tornikotelo on tarkoitettu pystyyn.
K.E.V:
--- Lainaus käyttäjältä: sepej - 11.03.2023 kello on 12:21 ---En tiedä onko emolevyn kestävyys ongelma. Minulla oli vähän vaikeuksia prosessoriin kiinnityksen kanssa. Murikka meinaa kammeta itseään irti jolloin kone kaatuu välittömästi kun jäähdytys heikkenee. Parempi olisi laittaa kone vaaka-asentoon, silloin ei ongelmia pitäisi olla.
--- Lainaus päättyy ---
No eihän cooleri pelkässä kivessä ole kiinni. Cooleri tulee kehykseen mikä on 4:llä läpipultilla emosta läpi. Olen kymmenittäin noita kasannut vuosien mittaan.
--- Lainaus käyttäjältä: mjh48 - 11.03.2023 kello on 12:00 ---Onko täällä innokkaita PC:n kokoajia?
Minun nykyinen pöytäkone ei tue Windows 11:ta
Päivitän koneen, mutta kun nuo prosessorit vaativat nykyään kunnon jäähdytyksen toimiakseen täysillä, olen harkinnut siihen tuollaista jäähyä.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/856339/Endorfy-Fera-5-prosessorijaahdytin
Kun tuo ja kaikki muutkin tehokkaammat jäähdyttimet painavat kuitenkin jonkin verran, ole alkanut miettimään kestääkö emolevy.
Onko kokemusta tuleeko tuosta ongelmaa, kun emolevy on kuitenkin pystyasennossa ja tuon jäähyn painopiste on aika etäällä levystä?
Kai ne jäähyt on otettu huomioon etulevyä suunniteltaessa?
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)
--- Lainaus päättyy ---
Oikein hyvä jäähy tuo.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta