rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Prosessorijäähdytin  (Luettu 2107 kertaa)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:29
    • Matkailuvinkkejä
Prosessorijäähdytin
« : 11.03.2023 kello on 12:00 »
Onko täällä innokkaita PC:n kokoajia?
Minun nykyinen pöytäkone ei tue Windows 11:ta
Päivitän koneen, mutta kun nuo prosessorit vaativat nykyään kunnon jäähdytyksen toimiakseen täysillä, olen harkinnut siihen tuollaista jäähyä.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/856339/Endorfy-Fera-5-prosessorijaahdytin
Kun tuo ja kaikki muutkin tehokkaammat jäähdyttimet painavat kuitenkin jonkin verran, ole alkanut miettimään kestääkö emolevy.
Onko kokemusta tuleeko tuosta ongelmaa, kun emolevy on kuitenkin pystyasennossa ja tuon jäähyn painopiste on aika etäällä levystä?
Kai ne jäähyt on otettu huomioon etulevyä suunniteltaessa?




*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:04
  • Knaus Eifelland
Vs: Prosessorijäähdytin
« Vastaus #1 : 11.03.2023 kello on 12:17 »
Kyllähän noi monikerrospiirilevy t kestää vaikka lievää taivutusta. Mikään pakko niitä tosin ei ole taivuttaa. Muistaakseni painavimmat ilmajäähyt oli joskus kilon luokkaa, kun koneita joskus työkseni rakensin.

Toki voi jonkun tuen sinne lisätä, jos siltä tuntuu.
Varsinkin järeillä näytönohjaimilla oli tapana vähän roikkua väylässään.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:07
Vs: Prosessorijäähdytin
« Vastaus #2 : 11.03.2023 kello on 12:21 »
En tiedä onko emolevyn kestävyys ongelma. Minulla oli vähän vaikeuksia prosessoriin kiinnityksen kanssa. Murikka meinaa kammeta itseään irti jolloin kone kaatuu välittömästi kun jäähdytys heikkenee. Parempi olisi laittaa kone vaaka-asentoon, silloin ei ongelmia pitäisi olla.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:04
  • Knaus Eifelland
Vs: Prosessorijäähdytin
« Vastaus #3 : 11.03.2023 kello on 12:25 »
Kunnon jäähdytystahnat suorastaan imee prossun ja jäähyn toisiinsa kiinni. Huonot tahnat kovettuu ja murenee ajan kanssa.
Tornikotelo on tarkoitettu pystyyn.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:29
  • Autossa on pyörät
Vs: Prosessorijäähdytin
« Vastaus #4 : 11.03.2023 kello on 12:58 »
En tiedä onko emolevyn kestävyys ongelma. Minulla oli vähän vaikeuksia prosessoriin kiinnityksen kanssa. Murikka meinaa kammeta itseään irti jolloin kone kaatuu välittömästi kun jäähdytys heikkenee. Parempi olisi laittaa kone vaaka-asentoon, silloin ei ongelmia pitäisi olla.
No eihän cooleri pelkässä kivessä ole kiinni. Cooleri tulee kehykseen mikä on 4:llä läpipultilla emosta läpi. Olen kymmenittäin noita kasannut vuosien mittaan.

Onko täällä innokkaita PC:n kokoajia?
Minun nykyinen pöytäkone ei tue Windows 11:ta
Päivitän koneen, mutta kun nuo prosessorit vaativat nykyään kunnon jäähdytyksen toimiakseen täysillä, olen harkinnut siihen tuollaista jäähyä.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/856339/Endorfy-Fera-5-prosessorijaahdytin
Kun tuo ja kaikki muutkin tehokkaammat jäähdyttimet painavat kuitenkin jonkin verran, ole alkanut miettimään kestääkö emolevy.
Onko kokemusta tuleeko tuosta ongelmaa, kun emolevy on kuitenkin pystyasennossa ja tuon jäähyn painopiste on aika etäällä levystä?
Kai ne jäähyt on otettu huomioon etulevyä suunniteltaessa?


(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

Oikein hyvä jäähy tuo.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:47
Vs: Prosessorijäähdytin
« Vastaus #5 : 11.03.2023 kello on 14:19 »
https://www.power.fi/tietotekniikka/tietokonekomponentit/vesijaahdytys/asus-rog-strix-lc-360-rgb-aio-nestemainen-prosessorijaahdytin/p-1100857/

Laita kunnon puhku, en tarkkaan mallia/merkkiä muista mutta tuontyyppisen jollei juuri tuon nestejäähyn laitoin ja hyvin pelittää ja kyllä kiinnitykset kestää kun valmistaja on laitteen siihen suunnitellut.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:07
Vs: Prosessorijäähdytin
« Vastaus #6 : 11.03.2023 kello on 14:30 »
No eihän cooleri pelkässä kivessä ole kiinni. Cooleri tulee kehykseen mikä on 4:llä läpipultilla emosta läpi. Olen kymmenittäin noita kasannut vuosien mittaan.
Oikein hyvä jäähy tuo.
Ongelma tuli siinä, kun vaihdoin tehokkaamman prossun ja se vaati tehokkaamman ja reilusti painavamman coolerin. Win 10 toimi monta vuotta ongelmitta uudella prossulla ja coolerilla. Win 11 päivityksen jälkeen kone alkoi tilttailla aina lyhyen käytön jälkeen. Ensin luulin vian johtuvan siitä, että Win 11 ei virallisesti tue minun prossua, mutta sitten tajusin sen johtuvan ylikuumenemisesta. Ilmeisesti tahna oli vähän kuivahtanut tai jotain sellaista, mutta kiristämisen jälkeen alkoi toimia.
Minulla cooleri on niin korkea että tornikotelon kansi juuri ja juuri mahtuu kiinni, joten vääntöä siinä tulee aika paljon.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:29
  • Autossa on pyörät
Vs: Prosessorijäähdytin
« Vastaus #7 : 11.03.2023 kello on 14:40 »
^
Sellainen on itsellänikin. Ne tahnat siinä syypää on. Hyvä hopeatahna väliin. Minullakin on kunnon krematorio siinä eikä mitään ongelmaa lämpöjen kanssa kun on hyvät kotelo tuulettimet.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:04
  • Knaus Eifelland
Vs: Prosessorijäähdytin
« Vastaus #8 : 11.03.2023 kello on 15:18 »
Minulla cooleri on niin korkea että tornikotelon kansi juuri ja juuri mahtuu kiinni, joten vääntöä siinä tulee aika paljon.

Onhan siinä sivupellissä ilmanottoaukko coolerille ja mieluiten oikealla kohdalla?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:07
Vs: Prosessorijäähdytin
« Vastaus #9 : 11.03.2023 kello on 16:54 »
On ilmanottoaukko, iso alue reikiä täynnä

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:29
    • Matkailuvinkkejä
Vs: Prosessorijäähdytin
« Vastaus #10 : 11.03.2023 kello on 17:11 »
Ei tuo Fera 5 sovikkaan minun koteloon.
Täytyy tyytyä pienempään malliin esim. AG300, sen TDP on 150 W
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/846136/DeepCool-AG300-prosessorijaahdytin
Kai siinäkin riittää teho, vaikka tuon Intel Core i% 13500 TDP PL 2 on 154 W, se on kuitenkin tilapäinen tehopiikki kuvien muokkauksessa.
Prossun mukana tulevan puhaltinmen TDP on vain 65 W


« Viimeksi muokattu: 11.03.2023 kello on 19:15 »

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:04
  • Knaus Eifelland
Vs: Prosessorijäähdytin
« Vastaus #11 : 11.03.2023 kello on 19:55 »
Ainakin ennen oli Intel Boxed prossut (sis. prossu ja cooler) laadukkaita ja hiljaisia, lämmöt kurissa.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:29
    • Matkailuvinkkejä
Vs: Prosessorijäähdytin
« Vastaus #12 : 11.03.2023 kello on 20:59 »
Ainakin ennen oli Intel Boxed prossut (sis. prossu ja cooler) laadukkaita ja hiljaisia, lämmöt kurissa.

Nykyisessä kokoonpanossa on Intelin Boxed cooleri
Windows 11 käsittääkseni pystyy säätämään tehokkuutta lämmön mukaan, eli sallisi turbotaajuuden käytön jos prossu pysyy viileänä.
Tiedä häntä onko siitä hyötyä, mutta tuskin tehokas jäähdytys haittaakaan.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:04
  • Knaus Eifelland
Vs: Prosessorijäähdytin
« Vastaus #13 : 12.03.2023 kello on 09:31 »
Eiköhän Intel ole tämän kaiken huomioinut. Yleensä tarvikecoolereilla saa enempi desipelejä.

Poika kun pelaa, alkaa koneesta humina kuulua. Prossu on jo vanha i7 4790 Boxed ja näyttis passiivicoolerilla, josta ei ääntä kuulu.
Surffaus ja videotoisto ei tuota mitään huminaa.

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 22:42
  • Epsoo
Vs: Prosessorijäähdytin
« Vastaus #14 : 13.03.2023 kello on 07:36 »