Tekniikkakeskustelut > Sähkölaitteet

Sähkön säästökokemukset ja -saavutukset

<< < (191/205) > >>

HiTec:

--- Lainaus käyttäjältä: Ducaatti -  6.01.2024     kello on 12:14 ---Eihän tästä ole kuin hetki kun pörssisähkö oli jotain -60 senttiä

--- Lainaus päättyy ---

Nope, se oli "vain" -50c/kWh, sillä tuon pörssin maksimit on juurikin -50...+400c/kWh, joten tuo eilinen 2.4€/kWh oli vasta nippa-nappa yli puolenvälin, voisi se sähkö olla lähes 2x kalliimpaakin jos oikein huonosti käy ^-^

tsahkali:

--- Lainaus käyttäjältä: Mika.T -  5.01.2024     kello on 20:07 ---Näin tässä kemijoen varrella asuvana sanon vaan että tuo oli ainoa oikea päätös asiassa!

--- Lainaus päättyy ---

Olet oikeassa.
Kunhan koetin sanoa, että sähkön hinta on pelkkää spekulaatiota.
Sierilä oli kyllä hankkeena kummallinen.
En ole paikanpäällä koskaan katsellut maastoa 'sillä silmällä' mutta padon tekeminen 'tasamaalle' olisi ulottanut vaikutukset todella pitkälle.

Ducaatti:

--- Lainaus käyttäjältä: HiTec -  6.01.2024     kello on 12:31 ---Nope, se oli "vain" -50c/kWh, sillä tuon pörssin maksimit on juurikin -50...+400c/kWh, joten tuo eilinen 2.4€/kWh oli vasta nippa-nappa yli puolenvälin, voisi se sähkö olla lähes 2x kalliimpaakin jos oikein huonosti käy ^-^

--- Lainaus päättyy ---
Mutta ALVillisena -62 senttiä ;)

Reissaaja80:

--- Lainaus käyttäjältä: HiTec -  4.01.2024     kello on 22:58 ---No ei tartte vääntää kun syöttää tiedot laskuriin https://liukuri.fi/laskuri

Eli tuo tietää jo ne toteutuneet pörssihinnat, joten sinne vaan ne omat toteutuneet tuntikohtaiset kulutukset CSV:nä ineen ja näin saat hinnan mitä tuo vuosi olisi maksanut pörssisähkönä. Selkeää kylmää faktaa just sen sun sähkönkulutuksesi perusteella. Toki jos olisit pörssisähkössä, niin kenties todellisuudessa olisit hiukka voinut väistellä niitä kalliimpia tunteja ja vastaavasti suosia halvimpia, mutta...

--- Lainaus päättyy ---

Mulla on pörssisähkö ja tuo on tuttu sivusto. Muistelen, että pörssin viime vuoden keskihinta oli alle tuon minun 7snt keskiarvon joten kertoo siitä että enemmän sähköä kului keskimääräistä kallimmalla hinnalla. Viime vuonna varmaan 95% ajasta sähkön käyttöä ei optimoitu mitenkään.

Ei ole vielä kulutustietoa perjantailta, niin en tiedä paljon tuo päivä maksoi. Veikkaan kulutuksen olevan 30-40 kwh vuorokaudelta.

MRi:

--- Lainaus käyttäjältä: Ducaatti -  6.01.2024     kello on 12:14 ---Eihän tästä ole kuin hetki kun pörssisähkö oli jotain -60 senttiä ja silloin moni pörssisähköilijä kehui pitäneensä sähkökiukaat päällä ja saunanovet auki , patterit ja sähköuunit täysillä jne. koska se vaikuttaa alentavasti laskuun.
Vähintäänkin yhtä hölmöä hommaa.

--- Lainaus päättyy ---
Tuo toiminta ei perustunut tarpeeseen vaan oli tahallista ylikuluttamista. Todella pienipäistä hommaa.

--- Lainaus käyttäjältä: Tietis -  6.01.2024     kello on 10:51 ---Käytännössä siis jokainen jäärä, joka eilen ajatteli "ei koske minua, minulla on kiinteähintahintain en sähkösopimus, lämmitänpä siis sähkökiukaan ja lataan sähköautoni juuri kalleimmalla hetkellä" tuli siis lyhyellä tähtäimellä vaikuttaneeksi siihen että seuraavan hintapiikin hetkellä pörssisähkö on kalliimpaa kuin se muuten olisi. Ja pitkällä tähtäimellä vaikutus on se, että hänen oma kiinteähintainen sopimuksensa on seuraavalla kerralla taas kalliimpi.

--- Lainaus päättyy ---
Itse näen tuon taas niin, että jos oli halu käydä saunassa tai tarve ladata autoa, miksi et tekisi sitä kiinteällä sopparilla silloin? Huomiona, että itse en lämmittänyt saunaa enkä ladannut autoja. Ei ollut halua tai tarvetta. Jos olisi ollut, olisin niin tehnyt.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010102147.html

Kuka käärii voitot perjantain sähkön megahinnoista? Asiantuntija paljastaa

Kun ajatellaan, että lähes kolmannes sähkön käyttäjistä alkaa olla pörssisähkön tilaajia, niin puhutaan aika merkittävistä päivävoitoista, vaikka pääosalla kuluttajista on yhä erilaisia kiinteähintaisia sopimuksia, Lund sanoo.

No välillisesti hyötyy, jos omistaa Fortumin tai UPM:n osakkeita...

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View