Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä
Auton radion virrankulutus
massimo:
Mitähän tuommoinen nykyajan radio/cd kuluttaa virtaa ollessaan päällä/lepotilassa? Onko kukaan mittaillut kulutusta. Oisko tuosta mitään haittaa, jos laittas virrat soittimelle tulemaan tuolta asunto-osan akusta.
Duster:
Mie taas aattelin laittaa pienen kolminapaisen on-of-on kytkimen kojelautaan jolla vaihdan radion virtasyöttöä sen mukaan olemmeko nurkka-ajossa vaiko leiriytyneet, toisen navan kautta virtalukolta ja toiseen syöttö akulta (niin ei tarvii virta-avaimia kaivella jos haluaa ratioo/soitinta leirissä käyttää)
massimo:
--- Lainaus käyttäjältä: Duster - 5.10.2011 kello on 15:36 ---Mie taas aattelin laittaa pienen kolminapaisen on-of-on kytkimen kojelautaan jolla vaihdan radion virtasyöttöä sen mukaan olemmeko nurkka-ajossa vaiko leiriytyneet, toisen navan kautta virtalukolta ja toiseen syöttö akulta (niin ei tarvii virta-avaimia kaivella jos haluaa ratioo/soitinta leirissä käyttää)
--- Lainaus päättyy ---
Ei mikään huono idea.
Itse vaan ajattelin, että jos kytkis suoraan sinne hupiakkuun, koska lataahan se laturi ajon aikana sitäkin. Ei tarviis katkaisijoita.
Turhan Höpöttäjä:
Kyllähän se kannattaisi tarkistaa, mitä kaikkea starttiakkuun on kytketty. Akun kenkä irti starttiakusta, ja ropeltamaan mitkä laitteet mykistyy. Minulla savukkeen sytyttimeen yhdistetyt härpäkkeet menee mykäksi. :)
JeanS:
Nykyiset autoradiot todennäköisesti kuluttavat liikaa virtaa lepotilasa, jos kytkee sen suoraan akkuun.
Itsellä asuntoautossa ollut kahden erimerkkisen radion kanssa ongelmia, kun virta otetaan suoraan akusta, eikä laiteta ohjausta virtalukolta.
Toinen oli Pioneerin radio/mp3 ja toinen Bilteman vastaava laite.
Kulutus lepotilassa, jossa radio näyttäisi olevan sammuneena, molemmissa laitteissa oli noin 0,16Ah.
Tästä voi laskea, ettei paria kolmea viikkoa kauempaa pysty lataamatta seisottaa, koska akku tyhjenee muuten liikaa (0,16A x 24h x 14pv=53,76Ah).
Itse ratkaisin ongelman juuri kuten Duster:kin. Laitoin tosin tuosta poiketen on/off kytkimen virtajohdon väliin, ja kytkennän tein muistaakseni ajo-akusta.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
Siirry pois tekstitilasta