rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Talvirenkaat  (Luettu 174789 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 18:16
  • Autossa on pyörät
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #360 : 7.11.2015 kello on 18:06 »
Onkos kenelläkään kokemusta Hakkapeliitta R kitkoista. Olisi tarjolla uudet pusseissaan 400€
Jääneet jo manan majoille menneeltä henkilöltä. Autokin myyty.
Koko 215/65-17

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #361 : 7.11.2015 kello on 18:16 »
Rengasliikkeen edustaja on sanonut että kun lämpötila on alle kymmenen astetta jolloin tien lämpötila on jo selkeästi alle tuon ed. mainitun niin talvirenkaiden kuluminen on minimaalista, melkein kuulemma sama kuin talvella paljaalla asfaltilla.

Joten karrikoiden sanoen, on hölmöläisten hommaa ajaa kesärenkailla kun tiellä voi olla jo mustaa jäätä mutta jos ette halua ajatella itseänne, ajatelkaa sitten muita tielläliikkujia.

Jeps, pientä provoa kun eihän se muuten mene perille.  ;D tuskin menee kyllä näinkään.
Ei mennyt perille ;) Tiesön kunto ja melu...

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:44
  • Kulkija
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #362 : 7.11.2015 kello on 18:17 »
...pientä provoa kun eihän se muuten mene perille.  ;D tuskin menee kyllä näinkään.
Mielipiteitä voi esittää, mutta ne provosointisi on parempi jättää tekemättä. Varsinkin tekniikkaosiossa. Tämän pitäisi mennä perille, eikä mielipiteesi.

Asia on jo kerran keskusteltu. Kun ei ole pakko aamuliukkaille lähteä, niin ei ole pakko vaihtaa. Itse vaihdoin nyt toiseenkin, kun on tiedossa on pakollinen aamulähtö molemmilla autoilla.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:56
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #363 : 7.11.2015 kello on 18:20 »
Onkos kenelläkään kokemusta Hakkapeliitta R kitkoista. Olisi tarjolla uudet pusseissaan 400€
Jääneet jo manan majoille menneeltä henkilöltä. Autokin myyty.
Koko 215/65-17
On, koko tosi 205/55R16. Saappaas ollut alla kohta 3 vkoa.
Parhaimmistoa, erittäin pieni vierinvastus ja hiljaiset. Valmistus taisi loppua pari vuotta sitte, kun R2 korvasi..

Edit; mitä ne rutisee nastoista - ajakaa sulanaika kitkoilla, ja vaihtakaa nasta sitten alle kun oikeasti routa ja lumi  Thumb
« Viimeksi muokattu: 7.11.2015 kello on 18:34 »

  • Vieras
  • Vs: Talvirenkaat
    « Vastaus #364 : 7.11.2015 kello on 18:41 »
    - ajakaa sulanaika kitkoilla, ja vaihtakaa nasta sitten alle kun oikeasti routa ja lumi  Thumb

    Kuinkahan moni orgissa tekee noin että on kolmet rengassarjat autossaan ?

    Eihän tuo olis mikään ongelma omakotitaloasujana, varastotilaa kun on mutta nuukuushan se lie syynä suuremmalla osalla ? Näin ainakin mulla vaikka autoiluun rahaa työnnänkin surutta.  ;D

    ________
    Tai tarkemmin kun asiaa alkaa ajattelemaan niin eihän se nuukuus taidakkaan olla perimmäinen syy sittenkään vaan se että tuntuu turhalta ajaa sitten "hyväkuntoisilla", mutta vanhentuneilla nastarenkailla kun eihän niitä tuolla tavalla saa kulutettua millään tavoin ajoissa kun autoon ei tule nastarenkailla ajokilometrejä nyttenkään kuin reilut 7000 kilsaa. Jos olisi vielä kitkat, nastarenkaisiin tulisi tulloin vain 3000 kilsaa joten kuuden, seitsemän vuoden päästähän ne olisivat jo ihan korppuna, mutta pintaahan niillä olisi vieläkin lähes uuden kumin verran.


    Joten, kuluttanen vaan niitä nastarenkaita sen viisi vuotta ja renkaat ovat ainakin kumilaadultaan vielä hyväkuntoiset.
    « Viimeksi muokattu: 7.11.2015 kello on 18:59 »

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:56
    Vs: Talvirenkaat
    « Vastaus #365 : 7.11.2015 kello on 19:10 »
    ^
    Muita en tiedä - omat polut muutenki  8)

    Mulla renkaita 4-5 autoon ladossa. Saapaaseen pelkästään kesät, kitkat ja 2x nastat (WangLit ylimääräiset).

    Mitä olen noita Hkpl 7 ikääntynistä seurannut, en kovettumista ole havainnut - ehkä osaltaan auttaa, että suolalillussa ajoa vähän. Jonkun rengaskonsultin mukaan sekin kovettaa kumiseosta. Se mikä pilaa talvirenkaan on liian lämpöisessä ajo - kuulemma pitäisi olla alle +9C ulkolämpö. Lammellit pyöristyy näissä pohjolan kitkoissa ja nastoissa..

    Mutta sille ei voi mitään, että tuntuu aika nyt liioittelulta (tällä viiko ruuhkassa ropina lisääntynyt selvästi) etelässä laittaa nastat alle vaikka kuinka olisi ylemmäs menoa (muka  :D) - pärjää toiset sikäläiset kitkoillakin koko talven.. ekoteko  Thumb

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:16
    Vs: Talvirenkaat
    « Vastaus #366 : 7.11.2015 kello on 19:24 »
    Kuinkahan moni orgissa tekee noin että on kolmet rengassarjat autossaan ?
    Mulla on kolmet renkaat henkilöautossa ja pakussa....

    Ei kylläkään johdu mistään vuodenajoista, vaan siitä, että saan ajettua loppuun nuo kolmannet kesäkelillä. Toinen syy on sitten se, että en mielelläni vie autojani rengasliikkeeseen, vaan vien mielummin ne loppuunajetut irtopyörät. Itse laitan sitten alle huolella.
    Niin retkuiluautossa tosin on vain kahdet renkaat, kun sillä ei ajeta talvella. Siis kahdet kesärenkaat. Sitäkään ei ajeta rengasliikkeen nosturille, kun rikkovat helmat. Kokemuksesta oppii.

  • Vieras
  • Vs: Talvirenkaat
    « Vastaus #367 : 7.11.2015 kello on 19:26 »
    .. ekoteko  Thumb

    Ne olisikin täydelliset tuohon mun ekoautoon.  Thumb

    Hienoa huomata että ekoilua harrastaa muutkin.  ;D


     Itse laitan sitten alle huolella.
    Niin retkuiluautossa tosin on vain kahdet renkaat, Sitäkään ei ajeta rengasliikkeen nosturille, kun rikkovat helmat. Kokemuksesta oppii.

    Millaisen korvauksen antoivat helmojen rikkomisesta ja tuo on hyvä pointti etten vie itsekkään liikkeelle autoa nostettavaksi, ratkaisu minulla on se että keväällä kun on talvirenkaat vielä alla, menen liikkeeseen ostamaan kesärenkaat ja vaihdatan uudet kumit vain vanteille ja vaihdan ne sitten itse kotona.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:44
    • Kulkija
    Vs: Talvirenkaat
    « Vastaus #368 : 7.11.2015 kello on 19:49 »
    ....tuo on hyvä pointti etten vie itsekkään liikkeelle autoa nostettavaksi, ratkaisu minulla on se että keväällä kun on talvirenkaat vielä alla, menen liikkeeseen ostamaan kesärenkaat ja vaihdatan uudet kumit vain vanteille ja vaihdan ne sitten itse kotona.

    Tässä on järkeä, jos vaikuttaa hintaan. Pyrin aina uusimaan renkaat sesongin ulkopuolella, jolloin rengaslikkeessä ei ole mahdollisesti puolitaitoisia sesonkityöntekijöit ä hommissa. Näin ainakin Päijät Kumissa. Kympin vaiko kaksi säästää jos vaihtaa ite. Välillä niin, välillä ei.

    Ekoilusta sen verran, että ei-pakollista autoilua harrastavan kohdalla se on sanahelinää. Autoilua pitäisi vähentää, jos haluaisi vaikuttaa. Minä en oikein usko tiedostamiseen ja mielikuviin.

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:56
    Vs: Talvirenkaat
    « Vastaus #369 : 7.11.2015 kello on 19:54 »
    Aakku onkin hengenheimolainen - juu, ei alle laittoa liikkeistä kun harrastivat mullekin helma-hölmöilyä, ilmavasaralla hakkasivat pultit nuljuiksi ja lukkopultien avaimen halki. Tosin kaikki eri kerroilla, eri autoihin, eri paikoissa.. vien ja tuon renkaat lavalla vain kun renkaita tai töitä vailla 8)

    Sen verran reissussa piti taipua, että saivat kuljinta nostaa ja ottaa paripyörästä sisemmän pois, että tubeless-paikan saivat tehtyä.. vaihtoehto mulla olis tietty ollut laittaa varapyörä alle omin avuin. Muttakun ehjätä piti kuitenki. Oli Vianor naapurirakennuksess a ja sopiva sauma  ^-^

  • Vieras
  • Vs: Talvirenkaat
    « Vastaus #370 : 7.11.2015 kello on 19:56 »
    Tässä on järkeä, jos vaikuttaa hintaan.. Autoilua pitäisi vähentää, jos haluaisi vaikuttaa.

    En tiedä liekkö se edullisempaa kun on vain periaate että itse laitan renkaat alle niin nehän sitten myös laitetaan. Juu, itsehän sitä osaa ekoiluun parhaiten vaikuttaa, kukin vaan omalla tavallaan. 


    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:16
    Vs: Talvirenkaat
    « Vastaus #371 : 7.11.2015 kello on 19:57 »
    Millaisen korvauksen antoivat helmojen rikkomisesta..
    Ei mennyt onneksi kotelot, vaan ne kotelon prässätyt saumat taittuivat littuun. Oikaisivat jossakin peltikorjaamossa ja vetivät uudet massat.
    Mutta sille ei voi mitään, että tuntuu aika nyt liioittelulta (tällä viiko ruuhkassa ropina lisääntynyt selvästi) etelässä laittaa nastat alle vaikka kuinka olisi ylemmäs menoa (muka  :D) - pärjää toiset sikäläiset kitkoillakin koko talven.. ekoteko  Thumb
    Liiotteluahan se tietysti on...

    Tällä viikolla motarilla lähti edelläni ohittamaan yksi henkilöauto ilmeisesti suvikummeilla. Ei varmaan hoksannut, että vain oikeanpuoleinen kaista on suolattu. Perä heittelehti reippaasti satasen nopeudesta ja kuski pudotti kiireesti vauhtia ja palasi reunakaistalle. En jäänyt seuraamaan vaan jatkoin nastoillani matkaa.
    Kantatiellä työmatkaani taivaltaessani viikolla, ohitin muutamia autoja, jotka jostain syystä ajelivat 50km/h ja vielä mutkiin tullessa jarruttelivat. Mitäköhän pelkäsivät?
    Niin ja nämä tapahtumat olivat eteläisessä Suomessa Paimion korkeudella.

  • Vieras
  • Vs: Talvirenkaat
    « Vastaus #372 : 7.11.2015 kello on 20:02 »
    Tällä viikolla motarilla lähti edelläni ohittamaan yksi henkilöauto ilmeisesti suvikummeilla. Perä heittelehti reippaasti satasen nopeudesta ja kuski pudotti kiireesti vauhtia ja palasi reunakaistalle.
    Niin ja nämä tapahtumat olivat eteläisessä Suomessa Paimion korkeudella.

    Ai sielläkin on jo ollut siis liukasta. On se hyvä että on talvirenkaat jo alla kun ensi viikonloppuna tullaan liukastelemaan sinne Helsinkiin.  Thumb

    *****
    • Kalustoon kuuluva
    • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:44
    • Kulkija
    Vs: Talvirenkaat
    « Vastaus #373 : 7.11.2015 kello on 20:23 »
    .... kukin vaan omalla tavallaan.

    Tämä usein viljelemäsi ei yleensä argumenttina toimi. Varsinkaan tekniikka ja siihen liittyvä ei ole makuasia, vaan perustuu faktoihin, joten tuo on pakko tulkita keskustelun väistämiseksi. Sen verran mullakin on aiheesta insinööriosaamista jäljellä.

    Parasta ekologisuutta renkaiden kohdalla on se, että niillä ajetaan mahdollisimman vähän ja ne uusitaan mahdollisimman harvoin. Pinnoitetut on ekorenkaita, mutta ovatko ne turvallisia, on toinen juttu.

    *****
    • Karavaanari
    • Viimeksi paikalla:18.04.2023 kello on 21:42
    Vs: Talvirenkaat
    « Vastaus #374 : 7.11.2015 kello on 20:34 »

    Parasta ekologisuutta renkaiden kohdalla on se, että niillä ajetaan mahdollisimman vähän ja ne uusitaan mahdollisimman harvoin. Pinnoitetut on ekorenkaita, mutta ovatko ne turvallisia, on toinen juttu.

    Siinä mielessä tuo on "kukin omalla tavallaan" kun renkaisiin liittyen joutuu väistämättä tekemään jonkinlaisen kompromissin turvallisuuden, ekologisuuden ja taloudellisuuden välillä. Jokainen painottaa noita asioita hieman eri tavoin, kuten tästäkin keskustelusta ilmenee.