rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Uusi akku  (Luettu 7957 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:20.04.2024 kello on 18:14
  • Eläkkeellä oleva bussikuski
Vs: Uusi akku
« Vastaus #45 : 23.11.2021 kello on 17:54 »
Starttiakku kestää huonosti toistuvaa syväpurkausta ale 50%:iin. Minullakin on autossa Webaston kacerina Defan akkulaturi, eli auto on kotona ja töissä kiinni lämpötolpassa lataamassa akkua Webastoa varten.

Pointtini onkin, että miksi ostaa 60 Ah starttiakku, josta voi huoletta käyttää vain 30 Ah, kun samaan hintaan saa vastaavan 60 Ah hupiakun, jonka pitäisi kestää paremmin syväpurkausta: https://www.puuilo.fi/vapaa-ajan-akku-60-ah. Toki onhan se pitkä takuu yksi peruste. 

Varsinaiset syväpurkausakut ovatkin sitten hinnaltaan ihan toisella tasolla. Noihin hintoihin saa lisätä vähintään 100-150 €.
No tuo aloituksen akku tuli haettua ja se siitä  :D ja jos katsoo tuota puuilon saatavuus listaa niin kävin kyllä tarkistamassa Kaarinan Puuilosta että onko mutta eipä ollut niin eipä muuta 200metriä eteenpäin Bilteman ovesta sisään ja akku kainaloon  ;D ja tosiaan tuohon lainaukseen ( Sitä paitsi ainakin meidän vaunussa on tuolla parivuoteen alla vielä pari tuuletusreikääkin lattiassa ja näin ne mahd. akkukaasut ei jää sinne muutenkaan leijailemaan 8) ) niin myös meidän vaunussa parisängyn alla jossa akku on muovisessa akkukotelossa ja laturi lattialla vieressä niin tosiaan siellä on ainakin kaksi ellei kolmea tuuletusreikää ulos  8)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:03
  • viihtyy puskissa
Vs: Uusi akku
« Vastaus #46 : 23.11.2021 kello on 17:55 »
Starttiakussa on ohuet levyt, että saadaan mahdollisimman paljon pinta-alaa ja käynnistysvirtaa. Syväpurkausakussa on paksummat levyt, jolloin ne kestävät paremmin purkausta. 100Ah tukiasema-akku, jonka suunniteltu elinikä on 12 vuotta painaa 36...42kg valmistajasta riippuen, lyijyn määrä on vähän toinen kuin tavallisessa starttiakussa.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:46
Vs: Uusi akku
« Vastaus #47 : 23.11.2021 kello on 18:01 »
240 euroa oli 120Ah Ultracell- geeliakku. On selkeästi halvempi kuin vaikka Exide-ryhmään kuuluva Sonnenschein. Kestävyyden näkee sitten, toivottavasti vasta vuosien päästä.
Mulla oli Westfaliassa Saksasta tullessa geeliakku...

Ensimmäisenä talvena se meni täysin virrattomaksi. Minulle kerrottiin akkuliikkessä, että geeliakku on muuten hyvä, mutta se ei oikein kestä pakkasta. Siispä ostin tavanomaisen korkillisen vesiakun. Eka Sznajder 185 Ah kesti 8 vuotta. Nyt on toinen samanlainen ollut käytössä 4 vuotta. Saa nähdä miten kauan tämä kestää.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 06:03
  • viihtyy puskissa
Vs: Uusi akku
« Vastaus #48 : 23.11.2021 kello on 18:08 »
Mulla oli Westfaliassa Saksasta tullessa geeliakku...



No, ehkä sille vain sattui tulemaan tunnit täyteen. Toisaalta Optima-akkuja myyvät juuri isolla virranluovutuksella pakkasessa, ja sehän on semmoinen rullalle kierretty geeliakku. Sehän kaikissa lyijyakuissa on, että pakkasessa pitäisi jännitettä nostaa. Mutta se kahdeksan vuotta on jo hyvä ikä, eikä nuo ole edes kovin kalliita.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:09
  • Kotkan poikii ilman siipii
Vs: Uusi akku
« Vastaus #49 : 23.11.2021 kello on 18:18 »
Mulla oli Westfaliassa Saksasta tullessa geeliakku...

Ensimmäisenä talvena se meni täysin virrattomaksi. Minulle kerrottiin akkuliikkessä, että geeliakku on muuten hyvä, mutta se ei oikein kestä pakkasta. Siispä ostin tavanomaisen korkillisen vesiakun. Eka Sznajder 185 Ah kesti 8 vuotta. Nyt on toinen samanlainen ollut käytössä 4 vuotta. Saa nähdä miten kauan tämä kestää.
Mulla on geeliakku 70 Ah kestänyt 10 tai 11 vuotta, en nyt muista kauan tuo adria on meillä ollut

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:46
Vs: Uusi akku
« Vastaus #50 : 23.11.2021 kello on 18:21 »
No tuo aloituksen akku tuli haettua ja se siitä  :D
Minusta tuo tuntui järkivalinnalta...

Sopivin akku käyttötarkoitukseen, kun ottaa huomioon hankintahinnan ja takuun.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:20.04.2024 kello on 18:14
  • Eläkkeellä oleva bussikuski
Vs: Uusi akku
« Vastaus #51 : 23.11.2021 kello on 18:56 »
Minusta tuo tuntui järkivalinnalta...

Sopivin akku käyttötarkoitukseen, kun ottaa huomioon hankintahinnan ja takuun.
Kiitos  :D

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:24.04.2024 kello on 12:40
Vs: Uusi akku
« Vastaus #52 : 23.11.2021 kello on 20:09 »
Kyllä uskaltaa. Se määrä mitä tuollaisesta akusta ladatessa sitä mahd. vetyä tulee, ei vielä mossahda yhtään mihinkään vaikka yrittäisit

Kyllä ne akut voipi mossahtaakin, ihan itsekseen ja pyytämättä.  >:(
Ottamattaa kantaa onko vedyllä osuutta asiaan, eikä sillä oikeastaan ole siinä vaiheessa merkitystä kun rojut on pitkin seiniä ja lattiaa.
  https://karavaanari.org/index.php/topic,22399.0.html

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:11
  • Autossa on pyörät
Vs: Uusi akku
« Vastaus #53 : 23.11.2021 kello on 20:41 »
Minusta tuo tuntui järkivalinnalta...

Sopivin akku käyttötarkoitukseen, kun ottaa huomioon hankintahinnan ja takuun.
No nimenomaanhan se hinta on tärkein. Sillä ei mitään merkitystä missä sitä käyttää....
Oikeesti ihmettelen miksi tätä edes muilta kyselee kun oli asian päättänyt etukäteen? Ehkäpä esilletuomista

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:11
  • Autossa on pyörät
Vs: Uusi akku
« Vastaus #54 : 23.11.2021 kello on 20:48 »
Starttiakussa on ohuet levyt, että saadaan mahdollisimman paljon pinta-alaa ja käynnistysvirtaa. Syväpurkausakussa on paksummat levyt, jolloin ne kestävät paremmin purkausta. 100Ah tukiasema-akku, jonka suunniteltu elinikä on 12 vuotta painaa 36...42kg valmistajasta riippuen, lyijyn määrä on vähän toinen kuin tavallisessa starttiakussa.
Kaverin matkailuautoon tuli 2 tällaista kunnon akkua.



*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 2.07.2022 kello on 14:08
Vs: Uusi akku
« Vastaus #55 : 23.11.2021 kello on 21:05 »
^paljonko Shoto maksaa? miehekäs paino, 56,5kg/kpl.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:27
Vs: Uusi akku
« Vastaus #56 : 23.11.2021 kello on 21:16 »
kiinalaissi akkui? hmmm...

kyllähän paino merkitsee paljon lyijyä ja samalla laatua...

Hinta sen sijaan ei aina välttämättä korreloi pelkästään laadun kanssa.


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:13
Vs: Uusi akku
« Vastaus #57 : 23.11.2021 kello on 22:22 »
Ensimmäisenä talvena se meni täysin virrattomaksi. Minulle kerrottiin akkuliikkessä, että geeliakku on muuten hyvä, mutta se ei oikein kestä pakkasta.

Älä usko kaikkea.
Jos ei kestäis, niin joka autoon uusittais hupiakku ekan talven jälkeen.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 12:46
Vs: Uusi akku
« Vastaus #58 : 23.11.2021 kello on 22:31 »
Älä usko kaikkea.
Jos ei kestäis, niin joka autoon uusittais hupiakku ekan talven jälkeen.
En minä kaikkea usko, vaan olen kyllä koittanut tietoakin hakea...

Kyllä tuolla netin syövereissäkin on vihjaistu kylmän vaikutuksesta geeliakun kestävyyteen ja toimivuuteen. Jokainen kuitenkin tekee omat ratkaisunsa akkujenkin suhteen.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:56
Vs: Uusi akku
« Vastaus #59 : 23.11.2021 kello on 23:14 »
En minä kaikkea usko, vaan olen kyllä koittanut tietoakin hakea...

Kyllä tuolla netin syövereissäkin on vihjaistu kylmän vaikutuksesta geeliakun kestävyyteen ja toimivuuteen. Jokainen kuitenkin tekee omat ratkaisunsa akkujenkin suhteen.
Ei tarkempaa selitystä?

Olen kuullut ja tullut "kantapään" koettua, että se kestää huonommin jäätymistä, eli siis huonolla varauksella jäätyy aiemmin mitä perinteinen vesiakku. Ja yhdellä jäätymisellä (kun kyljet pullottavat) menee jo toipumattomaan tilaan kun rakenne rikkoutuu..