rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: LiFePo4 akut  (Luettu 20060 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:16.04.2024 kello on 22:18
Vs: LiFePo4 akut
« Vastaus #60 : 8.03.2022 kello on 10:13 »
Alkaa olla asumisosan akun vaihdon aika. Jos tekisi homman "helposti", niin menisikö näin?

Akku sisältäen BMS:n https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paristot/topband-tb12100b-li-ion-akku-12-8v-100ah-318x165x215-lifepo4-bluetooth/p/217301/

DC-DC -muunnin, ettei Fiiatin laturi ylikuormitu https://www.suomenakut.fi/lisavarusteet/victron-energy-orion-tr-smart-dc-laturi-12-12-30a-(360w)-isolated/p/12548902/

Satawattisen aurinkopaneelin perään säädin https://www.suomenakut.fi/aurinkoenergia/victron-blue-solar-mppt-75-15-saadin/p/8719076025320/

Sitten pitäisi ohittaa EBL99:n lataustoiminnot ja käyttää pelkkänä sulakerasiana ja liitinpaneelina.
Jollain pitäisi tehdä vielä lataus verkkovirrasta, kun ei voine syöttää Victronin DC-DC- muunninta EBL:n laturilla.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:34
  • viihtyy puskissa
Vs: LiFePo4 akut
« Vastaus #61 : 8.03.2022 kello on 11:56 »
Akku ja dc-dc- laturi ainakin näyttävät hyvinkin järkeenkäyviltä, aurinkosähköstä minulla ei ole minkäänlaista kokemusta :) Tuon merkkistä akkua olen itsekin katsellut, hinta on selkeästi halvempi kun missään muualla, mitä on tullut Suomessa vastaan. Litium-akun latausjännite on aika tarkka, niin DC-laturi on kyllä syytä ollakin, ja sillä saa akun kunnolla säällisessä ajassa täyteen. DC-laturi kannattaa laittaa suoraan akkuun kiinni lyhyillä johdoilla. Saako EBL:stä irroitettua vaikka akut yhdistävän releen tai sitten starttiakulta tulevan johdon sulakkeen?

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:04
Vs: LiFePo4 akut
« Vastaus #62 : 8.03.2022 kello on 13:12 »


Sitten pitäisi ohittaa EBL99:n lataustoiminnot ja käyttää pelkkänä sulakerasiana ja liitinpaneelina.
Jollain pitäisi tehdä vielä lataus verkkovirrasta, kun ei voine syöttää Victronin DC-DC- muunninta EBL:n laturilla.

Miksi ei voi syöttää?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 19:33
Vs: LiFePo4 akut
« Vastaus #63 : 8.03.2022 kello on 15:03 »
Alkaa olla asumisosan akun vaihdon aika. Jos tekisi homman "helposti", niin menisikö näin?
Akku sisältäen BMS:n https://www.suomenakut.fi/akut-ja-paristot/topband-tb12100b-li-ion-akku-12-8v-100ah-318x165x215-lifepo4-bluetooth/p/217301/

Mitä etua tuolla rahamäärällä saa??

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:32
Vs: LiFePo4 akut
« Vastaus #64 : 8.03.2022 kello on 15:54 »
Rakensin vastaavan ratkaisun vuosi sitten. Olen ollut erittäin tyytyväinen. Akkuina on minulla Sundwindin 2 x 100Ah akut. Dcdc-muuntimena on Votronicin 30A muunnin. Victron on varmaan parempi koska sitä voi ohjelmoida kännykällä. Ebl:n oman latauksen sai pois irrottamalla sen sulakkeen. Ebl:saa on liitin ulkoiselle laiturille, johon kytkin Victron 15A pikkulaturin.
Minun Ebl on varustettu erillisellä piirillä, joka hoitaa käynnistysakun latauksen verkkovirran ollessa kytkettynä.

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:04
Vs: LiFePo4 akut
« Vastaus #65 : 8.03.2022 kello on 18:48 »
Rakensin vastaavan ratkaisun vuosi sitten. Olen ollut erittäin tyytyväinen. Akkuina on minulla Sundwindin 2 x 100Ah akut. Dcdc-muuntimena on Votronicin 30A muunnin. Victron on varmaan parempi koska sitä voi ohjelmoida kännykällä. Ebl:n oman latauksen sai pois irrottamalla sen sulakkeen. Ebl:saa on liitin ulkoiselle laiturille, johon kytkin Victron 15A pikkulaturin.
Minun Ebl on varustettu erillisellä piirillä, joka hoitaa käynnistysakun latauksen verkkovirran ollessa kytkettynä.

Miksi se EBL:n lataus pitää poistaa? En ymmärrä.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:16.04.2024 kello on 22:18
Vs: LiFePo4 akut
« Vastaus #66 : 8.03.2022 kello on 21:35 »
Ebl:n lyijyakkujen latauskäyrät ja latauksen lopetusjännite ei sovellu tähän yhdistelmään. Jos taas Ebl:n laittaisi syöttämään Victronin muunninta, niin ei voisihan se silleen onnistua. Riittääkö sitten 18A latausvirta jos muunnin haluaa työntää tyhjään akkuun 30A :-X

*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 00:00
  • Epsoo
Vs: LiFePo4 akut
« Vastaus #67 : 8.03.2022 kello on 23:27 »
Riittääkö sitten 18A latausvirta jos muunnin haluaa työntää tyhjään akkuun 30A :-X

Ei se työnnä yhtään enempää virtaa mitä on mahdollista, ts. Pystyy syöttämään pienempää virtaa muuntimeen, muunnin sitten hoitaa latauksen saatavalla olevalla teholla.

Se on sitten eri asia jos ebl:llän latauskäyrät sattuu menemään sekaisin..

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:32
Vs: LiFePo4 akut
« Vastaus #68 : 9.03.2022 kello on 10:22 »
DcDc muunnin pitää asentaa käynnistys akun ja Ebln väliin, koska Ebl toimii virranjako keskuksena. Dcdc muunnin ei voi siis olla kulutusakun ja Ebln välissä.

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:04
Vs: LiFePo4 akut
« Vastaus #69 : 9.03.2022 kello on 16:24 »
Dcdc muunnin ei voi siis olla kulutusakun ja Ebln välissä.

Ja miksi ei voi?

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:34
  • viihtyy puskissa
Vs: LiFePo4 akut
« Vastaus #70 : 9.03.2022 kello on 16:35 »
Ja miksi ei voi?

Tuleeko sähkö kulutusakusta EBL:ään päin samaa johtoa pitkin? Se ei taida sitten päästä sen DC-DC-laturin läpi "väärään" suuntaan?

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:04
Vs: LiFePo4 akut
« Vastaus #71 : 9.03.2022 kello on 18:47 »
Tuleeko sähkö kulutusakusta EBL:ään päin samaa johtoa pitkin? Se ei taida sitten päästä sen DC-DC-laturin läpi "väärään" suuntaan?

Nyt en ymmärtänyt mitä tarkoitit väärällä suunnalla?

*****
  • Matkailija
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 09:32
Vs: LiFePo4 akut
« Vastaus #72 : 9.03.2022 kello on 19:58 »
DcDc muunninta ei voi käyttää niin, että virta kulkisi Outputista Inputiin.
Tosin Votronicin muunnin päästää pienen virran käynnistysakun ylläpitoa varten. Victronin muunnin ei taida tätä tehdä.

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:34
  • viihtyy puskissa
Vs: LiFePo4 akut
« Vastaus #73 : 9.03.2022 kello on 20:42 »
Nyt en ymmärtänyt mitä tarkoitit väärällä suunnalla?

Hupiakun plussasta EBL:n suuntaan, se DC-DC- laturi ei päästä virtaa niin päin, jos se on EBL:n ja hupiakun välissä.

*****
  • LämmitinGuru
  • Aluevalvoja
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:04
Vs: LiFePo4 akut
« Vastaus #74 : 9.03.2022 kello on 21:20 »
Hupiakun plussasta EBL:n suuntaan, se DC-DC- laturi ei päästä virtaa niin päin, jos se on EBL:n ja hupiakun välissä.

Miksi sen pitäisikään päästää, eihän se ole tarkoituskaan vai onko minulla jäänyt jotain huomioimatta tässä aiheessa? Täytyy perehty' aiheeseen alusta alkaen.