Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä

Apua - 12V järjestelmä lähes pimeä akkukäytöllä

(1/2) > >>

Jarmo Koo:
Esitän ensimmäiseksi kysymykseni, koska uskon, että paremmin sähköpiirustuksia ymmärtävä pystyy loogisen ajattelun avulla kertomaan, missä vika on tai ainakin mistä ja miten sitä kannattaa etsiä. Alla on selostukseni murheestani ja kytkentäkaavio. Kiitos jo etukäteen kaikille jotka vaivautuvat ongelmaani tutkimaan.

Kytkentäkaaviosta isomman, luettavan kuvan olen ladannut blogiini, se löytyy täältä https://www.damngood.fi/wp-content/uploads/2021/05/3-2-scaled-e1620725669733.jpg.
Sivu "1" ohjekirjasta https://www.damngood.fi/wp-content/uploads/2021/05/2-scaled-e1620725444531.jpg
Sivu 2 ohjekirjasta https://www.damngood.fi/wp-content/uploads/2021/05/1-scaled-e1620725464927.jpg

Olen pitkään paininut yhden ongelman kanssa, asuntotilan valoit eivät hupiakkukäytöllä joskus syttyneet vaikka ne oli laitettu päälle ohjaamon paneelista. Nyt ongelma on pahentunut, enkä ole viikkoon saanut niitä päälle ollenkaan. Minusta aluksi vika koski vain valoja, mutta nyt myös 12V jääkaappitoiminto ei toimi eikä 12V pistokkeisiin tule virtaa. Aiemmin kerroin korjaamastani kuumavesivaraajasta, se toimi silloin joka kerta mutta kun reissussa tarvitsin sitä, ei päälle millään. Avasin laitteen ja tuntui että kaasua ei tullut ollenkaan. Ainoa mikä toimii, on hanojen 12V vesipumppu.

Tämä latauksen säätöboksi on asennettu niin, että kannen toisella laidalla olevien ruuvien näkeminen ja auki ruuvaaminen on mahdotonta. Lisäksi, kun ensimmäisen kerran katsoin istuintilan alle, missä latauksen säätöboksi on, luulin että joku oli tehnyt ”itse” sähkötyöt, sellainen hässäkkä siellä. Sieltä johtokasasta on hyvin vaikeaa hahmottaa mitään loogisuutta. Ymmärtääkseni sinne tulee 220V ja sekä hupiakulta että auton akulta 12 liitäntä.

Minulla on alkuperäinen ohjekirja (Burstner T620, vm -90) saksaksi ja siinä on aivan erilaista tietoa kyseisistä laitteista kuin suomalaisessa ohjeessa joka on ilmeisesti jonkinlainen kopio jostain yleiskäyttöohjeesta .

Olen kyllä tullut siihen pisteeseen, että tätä ongelmaa en pysty ratkaisemaan kuin tuurilla – ja sitä tarvittaisiin paljon. Olen epäillyt relevikaa boxissa, mutta miksi sitten vesipumppu toimii. Jos taas 12V katkaisija ohjauspaneelissa olisi rikki, silloin kai ei mikään muukaan toiminto toimisi ohjauspaneelissa (kaikki toimivat). Voisiko olla maadoitusvika? Asensin autoon aurinkopaneelin ja sitä ennen ei ollut ongelmia. Voisiko AGM akun jännite olla ohjausyksikölle liian korkea ja se kytkisi 12V järjestelmän irti? Aurinkopaneeli on kytketty suoraan akkuun aurinkopaneelin säätöyksiköstä josta on alkuperäinen syöttö boksille.

jamseil:
Viittaisi siihen että peltilaatikon sisuskalut tarvitsevat huoltoa. Vika voi olla esimerkiksi juotoksissa tai yleissähköjen (general) releessä.

Vesipumpulle ja jääkaapille näyttää olevan omat releensä.

Saatko mitattua noita peltilaatikon ulostuloja?

Jos olisi oma kampe, niin miettisin 30 vuotiaaseen korttiin kaikkien releiden vaihtoa. On ne siellä jo muutaman kerran naksuneet.
Jos piirilevyllä on elektrolyyttikonden saattoreita, niin vaihtaisin nekin tuon ikäisestä.

Jarmo Koo:
Kiitos vastauksesta. Ongelma on se, että laatikon sisään en ole päässyt. Jos toi General rele on rikki, voisiko se vaikuttaa myös jääkaapin toimintaan? Sekään ei toimi vaikka sillä on oma rele, en ymmärrä noita releiden kytkentöjä. Mitä minun pitäisi mitata ulostuloista, jännitekö?
PS. Kai se laatikko pitää repiä auki, mutta ruuvit ovat dinetin tukien metallirakenteiden peittämät.

jamseil:
Oletko tarkastanut akkujen pääsulakkeet, kuvassa batt 1/2 25A? Ehkä boileri on polttanut sen.

Nyt kun tarkemmin katsoin, niin pumpun rele saa jännitteen vasta general releen vedettyä. Eli senkään ei pitäisi toimia jos general rele olisi rikki.
Ehkä pumpulle on joskus vedetty uusi syöttö laatikon ohi?

General rele ei vaikuta Jääkaappiin, se saa käyttöjännitteensä ajoakulta ja rele käskyn laatikon järjeltä.
Moottorin pitää yleensä olla käynnissä (D+) ja jos sille on kytkin jossain paneelissa niin senkin oltava päällä.

mjo33400:
Oletko tarkistanut noi Gramerin lasiputkisulakkeet ( 4 kpl )? Ota kuvia siitä penkin alla olevasta laturista niin nähdään mikä tyyppi on? Saattaa olla Gramer 24590.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View