Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä

Akunkenkien johtovyyhdit

<< < (2/5) > >>

"Masi":
Yleensä se että tulee paljon miinuskaapeleita akunkengälle asti kertoo kunnolla tehdyistä sähköistä.
Taitaa matkailuvehkeissä olla suurin osa sähkövioista maavikoja. Johtoja on kiinnitelty milloin minnekkin ruuvin alle.

Aakku:

--- Lainaus käyttäjältä: 88k5 - 10.05.2021     kello on 12:32 ---^
Itse en käytä noita hienosäikeisella vaan monisäikeiselle.. vahvisasennuksissa harvemmin hienosäikeistä. Hienosäikeinen on vähän nuljua paksuissa puristeliitoksissa. . siksi kolvaan ne lopuksi.
Esim. omat invetteri touvit.
(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

Tuolla mun Frankian tuunausketjussa taidan olla laittunut kuviakin..

Mulla 50mm2 tinaamalla päätetty kaapeli tulee suoraan akun kengälle, missä on sille 300A miniANL lattasulake..
https://www.motonet.fi/fi/tuote/472456/AIV-Akkukenka--2x20105020MiniANL

Tuolta saa myös noita "jakoblokkeja", jos et ihan kytkentärasiaa/keskusta rakenna..

--- Lainaus päättyy ---
Onko se 50m2 johto juotettu kenkään, vaiko puristettu ruuvilla...?

Mulla autojen akkukaapelit on puristettu rengasliittimiin siihen tarkoitetuilla pihdeillä. Pienemmät johdot ovat jotain 1,5-2,5mm2 vahvuisia ja niitä on paljon.
Tuo jatkoliitin jäi mietiyttämään. Miten se kytketään varsinaiseen akkukaapeliin? Kuva ei oikein kerro.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/472467/AIV-Jakoblokki-1x50204x2010

elwari:

Kyllähän hienolankaista mkem:ää aika paljon käytetään isoissa keskuksissa.

Aakku:

--- Lainaus käyttäjältä: elwari - 10.05.2021     kello on 12:30 ---(Kuva piiloitettu, klikkaa tätä niin näet kuvan.)

Ja ehkä joku tuontyylinen akkukenkä, missä on useampi ruuvi johdoille ja tulee kunnollinen liitospinta-ala?

--- Lainaus päättyy ---
Tuo kenkä voisi olla passeli....

Mielessäni kuvittelisin virransyötön hupiakkuun tulevan erotusreleeltä kengän sivuun. Toiselta puolelta virtajohto jakorasiaan, jossa olisi kaikki ohuemmat johdot. Keskelle sitten se invertterin johto hyvällä kontaktilla. Sama juttu miinus puolelle.
Onko järkeä?

88k5:

--- Lainaus käyttäjältä: elwari - 10.05.2021     kello on 13:07 ---

Kyllähän hienolankaista mkem:ää aika paljon käytetään isoissa keskuksissa.

--- Lainaus päättyy ---
Tarkointin mkem'iä vieläkin hienosäikeisempää, erittäin hienosäkeistä (jota mun "hapettomat kuparit" ovat), siis vastaavaa https://www.finnparttia.fi/epages/finnparttia.sf/fi_FI/?ObjectID=2351930
, mutta "autohifi väreissä" pun&harm  ;D

Toisekseen mun pihdit ei purista noi hienosti tasaisesti "mutterille" :laugh:. Tuntuu, että osa leikkautuu poikki ennen kuin sisimmä puristuu kunnolla. Siitä se "liukkauden tunne" syntyy kun valmista liitosta taivuttelee. Tein nuo siten, että työnsin kuparit kuivana oikean kokoisiin liittimiin, isolla kolvilla päästä säikeitä myöten tinaa kaapeliin, sitten puristus ja vielä tinaus että llitinkin juotettu samaan klimppiin. Lopuksi kutistesukka päälle..

--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 10.05.2021     kello on 13:01 ---Onko se 50m2 johto juotettu kenkään, vaiko puristettu ruuvilla...?

--- Lainaus päättyy ---
Tuon kengän materiaali on jotain kevytvalua (silumiini/alumiini), joten tinajoutokset ei ota. Mutta muottina toimi tinauksessa (kun muovi osat irroitettu), lukitus tapahtu tuolla kuusiokoloruuvilla

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View