Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä
Akunkenkien johtovyyhdit
99:
--- Lainaus käyttäjältä: "Masi" - 10.05.2021 kello on 12:36 ---Yleensä se että tulee paljon miinuskaapeleita akunkengälle asti kertoo kunnolla tehdyistä sähköistä.
--- Lainaus päättyy ---
Minulla tulee vaunussa tasan yksi kaapeli miinusnapaan. Sattuneesta syystä.
elwari:
No, mulla ei ihan NIIN hienot kaapelit ollut mielessä 8)
Hintahan noissa isojen kenkien pihdeissä tahtoo olla, jos ei ole kuin silloin tällöin käyttöä. Saiskohan tuota mutterijälkeä tekevät pihdit satasella...
E: Taitaa IKH:ssa olla 98 euroa.
elwari:
--- Lainaus käyttäjältä: 99 - 10.05.2021 kello on 14:03 ---Minulla tulee vaunussa tasan yksi kaapeli miinusnapaan. Sattuneesta syystä.
--- Lainaus päättyy ---
Onhan se yksi hyvä tapa koota maat kiskoon ja siitä sitten johto akun miinukseen.
elwari:
--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 10.05.2021 kello on 13:16 ---Tuo kenkä voisi olla passeli....
Mielessäni kuvittelisin virransyötön hupiakkuun tulevan erotusreleeltä kengän sivuun. Toiselta puolelta virtajohto jakorasiaan, jossa olisi kaikki ohuemmat johdot. Keskelle sitten se invertterin johto hyvällä kontaktilla. Sama juttu miinus puolelle.
Onko järkeä?
--- Lainaus päättyy ---
Näinhän voisi ajatella. Tuo 6 tai 10 neliön johdolla akun plussasta pääsulakkeen kautta siihen jako/sulakerasialle, ja siellä voisi olla sitten pienempiä ryhmä- tai laitekohtaisia sulakkeita, niin sitten yksi vika ei pimentäisi montaa laitetta kerralla. Mulla on lämmitin ja jääkaapin ohjausvirta molemmat ihan omalla sulakkeella.
Editoidaan taas, miinuksille sitten kokoojakisko, josta tulee yksi tukeva johto miinuskenkään ja invertterin paksu miinus tosiaan siihen ison ruuvin alle.
Ja lisätään nyt vielä, että ei enää nykyaikana niitä vanhoja sukkulanmallisia autosulakkeita 8)
88k5:
Mä en muuttanut Fränkissä alkup. kaapelointia - eli ne alkup. kaapelit näihin uusiin kenkiin. Niistä tietty napsasin ne rengaspur. liittimet mäkeen ja kolvasinnekin.. uusiin suojattuihin kenkiin kiinni. Eniten tässä akun kellarisijoituksess a häiritsi "paljaat pinnat" - se korjautui samalla..
Tuolle lattialuukulle on muutakin käyttöä kun ei ole akkuja täynnä..
Sinällänsä tuo yhdenkaapelin -ideologia on se mihin kannattaa pyrkiä, mutta maadoittaminen runkoon tai oikeammin käyttö miinuksena, kannattaa heti unohtaa. Meno-paluu kaapeloitava samalla kerralla, ja yhtä tukevasti..
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta