Tekniikkakeskustelut > 12 voltin järjestelmä
Käyttöakun täyteenlatausaika 2A:lla
Ossi66:
--- Lainaus käyttäjältä: seolekomennä - 29.12.2020 kello on 22:57 ---Ajosta sammutettu auto näytti sen 12,7 V. 6 min pidin päällä kolmea ledispottia ja isompaa kattovaloa niin virtanäyttö oli kuvan mukainen. Mutta pidän mahdollisena että näyttökin on virheellinen. Kun ei ole sitä yleismittaria.. Mutta pian yövytään ilman maasähköä, eikös sen jälkeen ole lisää faktaa. Thumb
--- Lainaus päättyy ---
Jos tuo näyttää ajoakulle 13V auton sammuttamisen jälkeen, niin sehän on ihan oikein.
megaman:
Sekin varmaan vaikuttaa, tuleeko jännite mittarille suoraan navoilta vai jostain muualta. 12,7V on uuden akun lepojännitelukema suoraan navoilta.
"Lepojännite mitataan digitaalisella volttimittarilla kun akku on ollut irrotettuna vähintään 6-8 tuntia." - Exide
mjo33400:
Jännitemittari ei kuormita akkua joten on aivan sama mista sen jännitteen mittaa.
megaman:
Ok. Ajattelin mahd. jännitehäviötä. Rehellisin lukema kuitenkin kengät irti ja mittaus navoista tuntien jälkeen?
Esim. jos autossa kääntää virrat päälle, volttimittari sukeltaa 10.8V, koska systeemi haukkaa osansa ja silti lähtee muitta mutkitta käyntiin. Käynnissä sama mittari nousee nopeasti 14,4V.
Jos akun lepojännite olisi tuo 10,8V ei mitään mahiksia käyntiin, koska akku olisi pahasti tyhjä.
Itse en ole sähköistä ymmärtävä. ;)
seolekomennä:
Tässä olen nyt viimmeetteeks jookostellut asuintilan akusta. Sori jos olin epäselvä. Mutta asuintilan akku ei vielä ole alle 12.2 V mennyt. Samassa tahdissa se ei siis sukella mitä putoaa siitä maksimistaan pikaisesti. Ihmiskoe jatkuu..
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta