rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Talvirenkaat autoon  (Luettu 13282 kertaa)

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:13
Vs: Talvirenkaat autoon
« Vastaus #75 : 6.11.2020 kello on 10:25 »
Nuoremman sukupolven kuskit uskaltavat luottaa ajonvakautukseen...

Talvella monesti ihmetellyt, kun takatyöntöisillä Bemareilla menevät ohi reippaalla vauhdilla jäisellä mutkatiellä. Juttelin joskus nuorten kuskien kanssa. Sanoivat, että kyllä ajonvakaus huolehtii, jos alkaa pito loppumaan. Minä vanhan liiton kuskina en edes kokeile, josko ajonvakaus olisi hereillä.

Rataopetusta ei enää ole, joten kaikki oppi pitää saada simulaattorilla. Kyllä silläkin jotain sai takaraivoon, kun kokeilin. Aika tunnoton ja luonnoton kuitenkin simulaattori oli. Raskaan puolen harjoittelua olen paljon harjoitellut liukkaankelin radalla. Täysperä on suhteellisen helppo, mutta puoliperän kanssa se on helposti menoa, kun luisto alkaa. Radallakin näitä linkkukolhuja on tullut.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:29
Vs: Talvirenkaat autoon
« Vastaus #76 : 6.11.2020 kello on 10:27 »
^
Mä en noihin simuihin en luota. Yhdessäkään (paitsi rallisimussa ja finnairin), ei homma perustu kuin näköön (tai jopa lisäksi kuuloon) - ei siis oikeasti 'tunnu' miltään..

Treenata pitää tosiaan...., mutta itelle ei vajaa 10v treeni kiukkusilla takavetosilla sladittelua riittänyt...soon ihan eri vetää liikenneympyrää tai risteystä kahva edellä kuin korjata satasen vauhdissa mustalla märällä jäällä suht syvissä urissa yllättäen alkunsa saava heittelehtiminen... korjaukset osuu noihin uriin myös ja muuttaa hommaa... ja pitää muistaa että kun auto kääntyy noin 30-40 asteen kulmaan niin tila alkaa loppumaan omalta kaistalta... vastaan tuleva täysperävaunuyhdist elmä leikkaa autosi kahtia...

Nykyautot on helpompia kun on ESD yms... tosin en tiedä miten sekään olisi toiminut tuollaisissa ääriolosuhteissa. Tiessä yli 5cm syvät urat asfaltissa...
tie oli niin mustassa jäässä että auttajakin veti kävellessään selälleen ja tien toiselle puolelle veti vesiojaan etuveto corolla nastarenkailla...ol in päässy ojasta ylös kun alko kuulumaan rahinaa ja corolla tuli sellasessa 25-30 asteen kulmassa luisuen about 100m ja suoraan vesiojaan että loiskahti....
Siinä nastat piti luisun aisoissa mutta ei kyennyt oikaisemaan autoa kun ura oli heittänyt perän sivulle.

Radalla treenaus on kivaa mutta arkiajossa ei haluaisi toista kertaa joutua moiseen luisuun...joten piikit alle ajoissa.
30-40 astetta luistoheitto kuullostaa maantie vauhdissa jo "herran haltuun".. onni ratkaisee oikaisussa kun ilman vastaheittoa ei jää..
Yli 10 asteen luistokin jo paljon, jos ei pian saa haltuun.. ne ei noi ESP:t vielä noissa hyvin pienissä luistossa ole kartalla. Monia espilillisiä olen ajanut luistossa, eikä yksikään ole kerennyt huomaamaan sitä ennen mua (kun kuskina olen ollut). Se mihin se on tehty enempi on nelipyöräluisu ja aliohjautuvuus..

Kannattaa tutustua peililiukkailla, miten mikäkin automerkin esp tekee kun 30-40 vauhdista laittaa kässärillä peränirti samalla kun veto päällä..  ;D Kaikki ei ole lankaan "ennustettavia" kunnon luistossa.. 8)

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 3.05.2024 kello on 19:47
  • Etelä-Pohjanmaa
Vs: Talvirenkaat autoon
« Vastaus #77 : 6.11.2020 kello on 11:02 »
Niin tällä viikolla on ollut siinä lämpöä + 10 asteen kieppeillä. Kolikolla on monta puolta

Veikkaan, että kesärenkaan jarrustusmatka tässä kelissä asvaltilla on lyhyempi kuin talvirenkaan.

Ja "etenkin märkäpidossa talvirengas häviää kesärenkaalle, kertoo Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri."

https://www.iltalehti.fi/autot/a/2011110614705092

Ja vielä ei ole talvirengas pakkoa vasta joulukuussa.

Talvirengaspakko on  joulukuun alusta helmikuun loppuun. Nastarenkaita saa käyttää 1. marraskuuta alkaen ja muunakin aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää. Kitkarenkaiden käytölle ei ole rajoituksia, joten ne voi laittaa huoletta alle jo ennen sesonkiruuhkia.
« Viimeksi muokattu: 6.11.2020 kello on 11:25 »

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:54
Vs: Talvirenkaat autoon
« Vastaus #78 : 6.11.2020 kello on 11:38 »
Mä en noihin simuihin en luota. Yhdessäkään (paitsi rallisimussa ja finnairin), ei homma perustu kuin näköön (tai jopa lisäksi kuuloon) - ei siis oikeasti 'tunnu' miltään..

Ei se märällä pellillä ajo paljoakaan parempaa ole, oikeat liukkaan on ihan erilaisia.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 21:47
Vs: Talvirenkaat autoon
« Vastaus #79 : 6.11.2020 kello on 11:58 »

https://www.iltalehti.fi/autot/a/2011110614705092

Ja vielä ei ole talvirengas pakkoa vasta joulukuussa.

Talvirengaspakko on  joulukuun alusta helmikuun loppuun. Nastarenkaita saa käyttää 1. marraskuuta alkaen ja muunakin aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää. Kitkarenkaiden käytölle ei ole rajoituksia, joten ne voi laittaa huoletta alle jo ennen sesonkiruuhkia.

Aika turha linkittää liki 10v vanha lehtijuttu ja sen aikaisia sääntöjä

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:45
Vs: Talvirenkaat autoon
« Vastaus #80 : 6.11.2020 kello on 12:30 »
Laki muuttui juuri aika paljon vaikka sanoina muutos pieni.
Ennen sai käyttää nyt pitää käyttää jos keli sitä edellyttää....

2.11 kun olet aamusti olet kuuraiselta tieltä pukannut pöpelikköön ja kutsut vakuutustarkastajaa niin eka kysymys on oliko sulla kesärenkaat...  ;)
-> ei korvausta tai alennettu korvaus


*****
  • Saittisähläri
  • Kalustoon kuuluva
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:58
  • Epsoo
Vs: Talvirenkaat autoon
« Vastaus #81 : 6.11.2020 kello on 12:44 »
TLL 105 pykälä:

Lainaus
Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä, seuraavissa ajoneuvoissa:

1) henkilöauto, jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia;


Että se pakko astuu voimaan 1.11. ja päättyy 31.3.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:13
Vs: Talvirenkaat autoon
« Vastaus #82 : 6.11.2020 kello on 12:53 »
TLL 105 pykälä:


Että se pakko astuu voimaan 1.11. ja päättyy 31.3.
Eipä taida olla pakko...

Itse ajelin tänään aivan laillisesti kesärenkailla ja niin ajelivat monet muutkin.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 20:21
  • Autossa on pyörät
Vs: Talvirenkaat autoon
« Vastaus #83 : 6.11.2020 kello on 13:09 »
Eipä taida olla pakko...

Itse ajelin tänään aivan laillisesti kesärenkailla ja niin ajelivat monet muutkin.
Nii

Lainaus
Jos sää tai keli sitä edellyttää , marras-, joulu-, tammi-, helmi

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 23:29
Vs: Talvirenkaat autoon
« Vastaus #84 : 6.11.2020 kello on 14:41 »
Niinpä, kenen mielestä vaatii ja kenen ei...

Jos taivaalta sataa räntää +4C, tie märkä ja suolattu - onko se talvikeli..

Ei vaan ole mun juttu ajella +12C kelissä nastanrapinassa.. edes kitkoja en laita, jos päivälämpö >+9C. Olkoon yöllä pakkastakin kun nukun  :laugh:

Ehkä joku nastavero karsisi nuo "turhan rouhijat". Siirtyisvät vaikka kitkoihin.  Thumb

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2022 kello on 12:17
Vs: Talvirenkaat autoon
« Vastaus #85 : 6.11.2020 kello on 15:00 »
Niinpä, kenen mielestä vaatii ja kenen ei...

Jos taivaalta sataa räntää +4C, tie märkä ja suolattu - onko se talvikeli..

Ei vaan ole mun juttu ajella +12C kelissä nastanrapinassa.. edes kitkoja en laita, jos päivälämpö >+9C. Olkoon yöllä pakkastakin kun nukun  :laugh:

Ehkä joku nastavero karsisi nuo "turhan rouhijat". Siirtyisvät vaikka kitkoihin.  Thumb
Juuri näin Thumb Thumb

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 19:45
Vs: Talvirenkaat autoon
« Vastaus #86 : 6.11.2020 kello on 15:25 »
Tuo uusi "pakko" ei tosiaan ole Pakko. Kaikki menee hienosti vaikka kesäkiekoillakin kunhan pysyt tiellä etkä törmää kehenkään.
Mutta jos törmäät niin olet ajanut väärällä rengastuksella ja jättänyt noudattamatta oikeaa tilannenopeutta.  Joista voi seurata sakkoja sekä ongelmia korvauksen saannissa.


*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:13
Vs: Talvirenkaat autoon
« Vastaus #87 : 6.11.2020 kello on 15:26 »
Niinpä, kenen mielestä vaatii ja kenen ei...

Jos taivaalta sataa räntää +4C, tie märkä ja suolattu - onko se talvikeli..

Ei vaan ole mun juttu ajella +12C kelissä nastanrapinassa.. edes kitkoja en laita, jos päivälämpö >+9C. Olkoon yöllä pakkastakin kun nukun  :laugh:

Ehkä joku nastavero karsisi nuo "turhan rouhijat". Siirtyisvät vaikka kitkoihin.  Thumb
Mikä tässä nyt on hankalaa...?

Voithan ajaa vaikka ympäri vuoden, jos keli sen sallii. Jos ei salli, niin ajatko silloinkin kesärenkailla?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 22:13
Vs: Talvirenkaat autoon
« Vastaus #88 : 6.11.2020 kello on 15:29 »
Tuo uusi "pakko" ei tosiaan ole Pakko. Kaikki menee hienosti vaikka kesäkiekoillakin kunhan pysyt tiellä etkä törmää kehenkään.
Mutta jos törmäät niin olet ajanut väärällä rengastuksella ja jättänyt noudattamatta oikeaa tilannenopeutta.  Joista voi seurata sakkoja sekä ongelmia korvauksen saannissa.
Ei se noin mene...

Vaikka kuinka hienosti mielestään ajaa, eikä törmäile. Silti saa sakot, jos liukkaalla kelillä tavataan kesärenkailla ajelemassa.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla: 4.05.2024 kello on 23:46
Vs: Talvirenkaat autoon
« Vastaus #89 : 6.11.2020 kello on 15:57 »
Niinpä, kenen mielestä vaatii ja kenen ei...

Jos taivaalta sataa räntää +4C, tie märkä ja suolattu - onko se talvikeli..

Ei vaan ole mun juttu ajella +12C kelissä nastanrapinassa.. edes kitkoja en laita, jos päivälämpö >+9C. Olkoon yöllä pakkastakin kun nukun  :laugh:

Ehkä joku nastavero karsisi nuo "turhan rouhijat". Siirtyisvät vaikka kitkoihin.  Thumb

Jos kaikki ajaisivat kitkoilla eikä kukaan "rouhisi" tienpintaa nastoilla niin taitaisi tulla enemmän onnettomuuksia, näin muistan lukeneeni jostain tutkimuksesta.