Tekniikkakeskustelut > Sekalaiset
Kesärenkaiden kestävyys H autossa?
megaman:
Mulla eräät kuhmot kesti 12 tonnia, joka nurkassa kuluivat tasaisesti. Olivat ihan sakkokamaa lopussa. Nopeusluokka oli V tai enemmän.
Firman uusi Transit kuorma-auto -03 tuli taloon uutena ja lähti 200 tonnia ajettuna vaihtoon. Kaksilla renkailla Misukoilla ja Conteilla. Olivat kanssa ihan sakon rajoilla, mutta tosiaan kesä- ja talvirenkaat kesti yhteensä 200 tonnia. :o
Aakku:
--- Lainaus käyttäjältä: megaman - 24.08.2020 kello on 11:28 ---Firman uusi Transit kuorma-auto -03 tuli taloon uutena ja lähti 200 tonnia ajettuna vaihtoon. Kaksilla renkailla Misukoilla ja Conteilla. Olivat kanssa ihan sakon rajoilla, mutta tosiaan kesä- ja talvirenkaat kesti yhteensä 200 tonnia. :o
--- Lainaus päättyy ---
Minkäs ikäiset ne kumit oli loppuvaiheessa..?
Mulla on vintillä lähes kulumattomia renkaita pinnaltaan, mutta ikää reilu 10 vuotta. Varmaan kovettuneet niin, että kulutusta kestäisi, mutta on varmaan myös liukkaat.
88k5:
Kyllähän ransussa (drw, dual-rear-wheel drive) kummit kestää. Mulla edellisessä alkoviautossa alkuperäiset Hankook RA08:t lähti mukaan (94tkm/yli11v), 5-6 mm pintaa. Talvikumeilla tuosta ajettu pari-kolme tonnia..
Jos joka nurkalla on 800-900 kg paino (vrt hlöauto), pinta-alaa vain se mitä 185/75R16 "läskillä" on, pintapaine aivan omaa luokkaansa kun verrataan nykyhlöauton kumeihin - vaikka olisi kumi kovaa, ei siitä liukasta matkailuauton ajotyylillä ja -vauhdeilla koskaan tule ellei alla ole jäätä..
Jos pysytän hlöautojen kumien kestävyydessä. Rengasliikkeen isännän suusta kuultuna; sähkö- ja tehokkaammissa hydrideissä renkaan kuluminen kovempaa. Epäili tuo sähkömosan kovaa alavääntöä syypääksi. Aika monessa hybridissäkin, jossa sähköteho reilustu 50hv paremmalla puolella on vääntökin yli 200Nm heti >100 rpm.
V60 phev'kin kuin "metro" (hiljainen portaittanen ulina) selkeästi alhaalta repivämpi mitä 5-pyttynen diesel siinä..
Ossi66:
Minäkin kyllästyin Contin nopeaan kulumiseen - kahta kesää ei meinannu päästä noin 25t vuosikilometreillä. ja meillähän on nastarengaskautta meleko tarkkaan puolivuotta.
Sitten oon laitattanu alle Nokian Nordman rengasta ja niillä pääseen sen 3 kesää.
megaman:
--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 24.08.2020 kello on 11:39 ---Minkäs ikäiset ne kumit oli loppuvaiheessa..?
Mulla on vintillä lähes kulumattomia renkaita pinnaltaan, mutta ikää reilu 10 vuotta. Varmaan kovettuneet niin, että kulutusta kestäisi, mutta on varmaan myös liukkaat.
--- Lainaus päättyy ---
Kai ne jotain 5-6 vuotta vanhat oli. Kovettuneet jo moneen kertaan.
Itse ajan Boxerilla Hankookin kitkoilla kesät talvet. Kolme talvea ja kolme kesää. Neljättä talvea ne ei kestä vaikka pintaa vielä 4-5 milliä jäljellä, mutta kumiseos kovettuu ja pito niistä häviää. Jos tulee yhtä vähäluminen talvi kuin viimeksi, voisi vielä neljännen talven kokeilla ajaa. Joka keliin ei ole pakko lähteä.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta