Sivuja:
Toiminto
  • #1 kirjoittanut Erkki 15 Feb 2020
  • Mikä "lääkkeeksi" lukkojen jäätymisongelmaan? Lukot olen saanut avattua kuumaa muovivesipussia käyttäen.

    Oletteko käyttäneet lukkosylintereihin lukkosulaa tai ehkä aseöljyä? Itse en ole uuteen vaunuumme lukkoihin vielä mitään laittanut. Ajattelin ensin kysäistä täältä, jos löytyisi neuvoksi jotain "niksipirkka" juttuja?

    Yt. Erkki
  • #2 kirjoittanut Kumisimo 15 Feb 2020
  • Aseöljyä. Auttaa myös jos paineilmalla puhaltelee vedet pois lukoista pesun jälkeen.
  • #3 kirjoittanut Rauzi 15 Feb 2020
  • Aika hyvä tuo teflonöljy.
  • #4 kirjoittanut Karabiilisti 15 Feb 2020
  • kunnon aseöljyä niin ei jäädy kiinni

    ei mitään sa-int tahnaa...sen kanssa käy kuten dolinin prikaatille kuhmossa talvisovassa
  • #5 kirjoittanut Ossi66 15 Feb 2020
  • Ensin pitää saada sulaksi - kuumavesipussi
    Sitten vesi/kosteus pois - paineilmaa
    Lopuksi hyvin ohuelti aseöljyä. Ei holvaamalla. Liika on liikaa ja haisee viikkoja avaimessa.
  • #6 kirjoittanut Mika66 15 Feb 2020
  • WD40 mulla käytössä. Tietty jos lukon sisukset vettä täynnä, niin jäätyyhän se. Ongelma on tosin vaan pakkasella :)
  • #7 kirjoittanut Antza0 15 Feb 2020
  • kunnon aseöljyä niin ei jäädy kiinni

    ei mitään sa-int tahnaa...sen kanssa käy kuten dolinin prikaatille kuhmossa talvisovassa

    CLP Break Free vaikka.  :)
    RSV kauppaa myös aseöljyä, onko kellään kokemuksia tuosta? Myös (avain-) lukkokäytössä...

    WD40 mulla käytössä. Tietty jos lukon sisukset vettä täynnä, niin jäätyyhän se. Ongelma on tosin vaan pakkasella :)

    WD40 on muuten ihan kiva kama, mutta jotkut muovit ei tykkää. Oven lukoissa voi joissakin olla muoviosia. Virtalukossa ehkä jopa todennäköisemmin. Et jos osat alkaa turvota ja lukko nahistaa, niin todnäk voitelusta kii.
  • #8 kirjoittanut kimi 15 Feb 2020
  • RVSn yleisvoiteluainetta olen käyttänyt useaan paikkaan myös lukkoihin. Aikaisemmin teflonspraytä yleisrasvaamiseen. Molemmat toimii jos lukko kuiva. Stalan postilaatikon lukko on syvältä ja vuosittain irrotan lukon ja kuivaan uunissa, sitten rasvaus, samalla kuivauksella menee portin riippulukko
  • #9 kirjoittanut lahelju 15 Feb 2020
  • Sen kuivatuksen (veden poistamisen) voi hoitaa sprii-kylvyllä niissä lukoissa, joita ei voi irroittaa. Spriitä voi ruiskuttaa lukkoon esim apteekista saatavalla ruiskulla ja neulalla. Tämän jälkeen lukko on muistettava voidella, koska rasvat irtoavat myös siinä. Samaa konstia voi käyttää myös jäätyneihin vaijereihin.
  • #10 kirjoittanut Erkki 16 Feb 2020
  • Kiitos hyvistä neuvoista.

    Itseltä löytyy CRC aseöljy, jossa luvataan aseen toimivan -54 asteen pakkasessa. Voitelen asuntovaunun lukot, kunhan saan lukot ensin kuivattua kosteudesta.

    Olisiko hyvä konsti kuivata lukkopesät esimerkiksi hiustenkuivaajalla? Itsellä ei ole mahdollisuutta käyttää paineilmaa. Sprii toki auttaisi, niin kuin yllä neuvottiin.

    Yt. Erkki
  • #11 kirjoittanut megaman 16 Feb 2020
  • Kyllä hiustenkuivaaja on hyvä kampe lukkojen ja kahvojen kanssa.
  • #12 kirjoittanut Mautoilija 16 Feb 2020
  • Sen kuivatuksen (veden poistamisen) voi hoitaa sprii-kylvyllä niissä lukoissa, joita ei voi irroittaa. Spriitä voi ruiskuttaa lukkoon esim apteekista saatavalla ruiskulla ja neulalla. Tämän jälkeen lukko on muistettava voidella, koska rasvat irtoavat myös siinä. Samaa konstia voi käyttää myös jäätyneihin vaijereihin.
    Pirtu ei auta kuin hetkellisesti. Kun pirtu haihtuu, lukossa oleva vesi jäätyy edelleen.
  • #13 kirjoittanut arska100 16 Feb 2020
  • Kiitos hyvistä neuvoista.

    Itseltä löytyy CRC aseöljy, jossa luvataan aseen toimivan -54 asteen pakkasessa. Voitelen asuntovaunun lukot, kunhan saan lukot ensin kuivattua kosteudesta.

    Olisiko hyvä konsti kuivata lukkopesät esimerkiksi hiustenkuivaajalla? Itsellä ei ole mahdollisuutta käyttää paineilmaa. Sprii toki auttaisi, niin kuin yllä neuvottiin.

    Yt. Erkki
    Tuo hiustenkuivaaja on hyvä. Itse kuivasin sillä ja siten laiton aseöljyä. On toiminut hyvin. Mulla luukuissa on vielä karvat tiivisteiden lisäksi, ne käsittelin pakkasneste rätillä niin ei nekään ole jäätynyt.
  • #14 kirjoittanut tsahkali 16 Feb 2020
  • Itsellä ei ole mahdollisuutta käyttää paineilmaa.

    Käy huoltoasemalla.
  • #15 kirjoittanut kimi 16 Feb 2020
  • Kuivaa myös elektroniikalle sopivaa paineilmaa saa spraypullossa.
Sivuja:
Toiminto