Tekniikkakeskustelut > Lämmitys ja ilmastointi
Webasto tehoton?
Haapaniemen Paroni:
Ei ainkaan isossa autossa noin toimi ::)
Aakku:
--- Lainaus käyttäjältä: smy - 15.10.2019 kello on 18:07 ---Mulla pösössä lähtee puhallin sisällä päälle vasta kun moottori lämmin
--- Lainaus päättyy ---
Mulla lähtee puhallin päälle jostain syystä vasta, kun Webasto on lämmennyt...
Elikä minuutin verran kestää, ennen kuin sisäpuhallin kytkeytyy.
88k5:
--- Lainaus käyttäjältä: tsahkali - 15.10.2019 kello on 17:04 ---Eikös pääsääntöisesti ole tarkoitus lämmittää sekä kone, että kabiini?
Silloin kaikki vesi on kierrossa, dieselissä aikamoinen määrä.
--- Lainaus päättyy ---
Yleisesti kait asennus tapahtuu kannen takaata lämppärikennon väliin, eli sarjaan, jolloin se kaikki kannesta tuleva vesi menee ensin weba/eberin läpi lämppärin kennolle. Siitä palautuu sinne minne autonpiirtäjä ajatellut.. toiseen päähän kantta; termarikotelolle (lyhyt kierto kannen läpi/yläosa), toisessa viedään kuumavesi vastakkaiseen nurkkaan eli kampuran lähelle - varsinki jos vesipumpu siinä yläp. lohkossa, niin lohkokin lämpiää. Joissain jenkeissä lämppäkennolta paluu on viety syylärin päätyyn (samassa päädyssä on myös laatikon ö-lämmönvaihdin). Dieselautoissa pelkän kannen lämmittäminen voi pilata hehkutusautomatiika n, ja voi olla että muutoksia kiertoon vaatii.
Mutta melkein voi yleistää, mitä hitaammin koppi lämpiää, niin sitä paremmin kone. Kunhan ei syyläriin saakka lämmin vesi kierrä. Weban mm. Top-C sarjalaisissa "aftermarket" ohjain kytkee (rele vetää) sisälämppärin puhaltimen päälle kun menovesi on +50C.. sitten noissa eri OEM-ohjaimissa mikä logiikka vain. Montako minuuttia se on startista, on ihan kierrosta kiinni.
Hesus:
--- Lainaus käyttäjältä: smy - 15.10.2019 kello on 18:07 ---Mulla pösössä lähtee puhallin sisällä päälle vasta kun moottori lämmin
--- Lainaus päättyy ---
kuorma-autoissa voi olla toisinpäin, ensin lämmitetään pienempi vesimäärä joka kiertää lämppärissä ja alkaa puhkua lämpöä sisälle, vasta sen jälkeen aletaan lämmittää moottoria.
tsahkali:
Eiköhän tuo asennus ole ainamelko optimi, kun esim. Weballa on joka merkille ja mallille oma ohjeensa.
Nykyisten automatikoiden takia pitää jopa ihan tietää, mihin mitäkin kytkee.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta