Tekniikkakeskustelut > Matkailuvaunut
Pikkuvaunu perheelle
pamaus:
Yhden kerran olen ostanut vaunun liikkeestä, ja noin 10 kertaa yksityiseltä.
Ja itsellä on käynyt sillä tavalla, että se suuresta liikkestä ostettu ja ammattilaisen kosteusmittaama vaunu oli läpimätä, jota ei huomattu kosteusmittauksessa .
Lisäksi yksityiseltä olen saanut hyvin siistejä vaunuja, paljon siistimpiä vaunuja, kuin ne, jotka vaunuliikkeen pihassa seisoo.
Olen myös myynyt yksityisenä lukuisia asuntovaunuja, eikä niissä ole mitään ongelmia ollut.
Asuntovaunun ostamiseen kannattaa varata reilusti aikaa ja kiertää katselemassa erilaisia vaihtoehtoja.
Itse olen ostanut vain sellaisia vaunuja, jotka ovat olleet katoksessa talvisin suojassa, ja itse pidän myös kalustoa talvella katoksessa suojassa.
MRi:
--- Lainaus käyttäjältä: Sinnipirtti - 31.07.2019 kello on 08:37 ---Vastuut on aivan erilaiset yksityinen myyjä vs. liike. Piilevistä vioista liike on vastuussa sillä varjolla että ne olisi ammattilaisen pitänyt tietää ja tarkastaa. Myös takuu liikkeellä ja virhevastuu on vähintään 6kk myös käytetyissä. Liikkeen pitää myös näyttää toteen että myydessä on ollut kunnossa jos myyntihinta vastaa kunnossa olevan hintatasoa.
Mutta kuten totesit, huono vaunu/auto ei muutu sen paremmaksi ostokseksi ostaa sen yksityiseltä tai liikkeestä. Huoltohistoria on myös sellainen että se helppo rakentaa jälkikäteen tarvittaessa.
--- Lainaus päättyy ---
Vastuissa on tosiaan eroja. Liikkeellä vielä etuna, että voi ottaa jotain vaihdossa ja tarjota rahoituksen.
Vuosi sitten itse yksityisenä oman uudehkon vaununi myyneenä totesin, että vaihdossa tarjottiin kaikkea maan ja taivaan väliltä. Onneksi ostajaksi löytyi se ensimmäisen vaunun ostaja jolla oli nippukin vielä kunnossa.
Tälläkin foorumilla jotain keskusteluketjua seuranneena välillä hämmästyttää, että rippikoulu- tai jopa täysikäisyyden saavuttaneelta kalustolta odotetaan virheettömyyttä ja viattomuutta. Ei käy kateeksi kauppiaita, sen enempää liikkeitä kuin yksityisiäkään...
Ja tuon huoltohistorian lisäksi kannattaa selvittää ihan se muukin historia. Jos ostaa pitkäaikaiselta omistajalta ja/tai omistushistoria ja laitteen historia (miten säilytetty, onko kolaroitu, missä käytössä ollut) on tiedossa, niin mielestäni sillä on vähintään yhtä paljon arvoa kuin huoltokirjan leimoilla.
Omassa tuttavapiirissä on henkilöitä, jotka ovat näilläkin laitteilla jobbailleet. Ja siellä on ollut joukossa melko villejä kuvioita. Tuontivaunujen joukossa Balttian maista ostettuja vehkeitä, joiden alkuperäinen rekisteröintimaa on ollut Ranskassa jne. Lisäksi jobbareilla saattaa usein olla omantunnonohituslei kkaus tehtynä, ainakin käytettyjen laitteiden kaupassa.
Sinnipirtti:
--- Lainaus käyttäjältä: MRi - 31.07.2019 kello on 10:05 ---
Tälläkin foorumilla jotain keskusteluketjua seuranneena välillä hämmästyttää, että rippikoulu- tai jopa täysikäisyyden saavuttaneelta kalustolta odotetaan virheettömyyttä ja viattomuutta. Ei käy kateeksi kauppiaita, sen enempää liikkeitä kuin yksityisiäkään...
--- Lainaus päättyy ---
Kun myyjän hintataso on virheettömän kanssa samaa sarjaa ja myyntiajat useita kuukausia niin en kyllä ihmettele ostajan vaatimuksia. :-\
MMM:
Paras oli tietty kun sais sen ostettavan vaunun ensin vaikka viikonlopuksi kokeiluun, mutta ymmärrän kyllä, et se voi olla kohtuuton riski taas myyjän näkövinkkelistä. Pidempään oleskeltuna vois ehkä ne kosteuden hajutkin huomata paremmin....
Täytyy vaan koittaa olla tarkkana ja miettiä millä se kosteus saataisin parhaiten havaittua.
Meillä ei nyt oo tän asian kanssa kiire. Lomat on tälle kesälle & syksylle jo pidetty. Autojuttuja mietitään ja vaunujakin vielä katsellaan laidasta laitaan. Kiinnostaisi Dethleffsin C'joy vaunut. Se on joku halpismallisto ja mietityttää onko siinä tingitty jostain oleellisesta, jonka vuoksi hankinta sit myöhemmin kaduttaisi? Olisko Caravan messuilla tarjouksia joita kannattais odottaa? Tai olisko mieltä hakea (uusi) vaunu saksasta?
Onko huono ratkaisu, jos ostamme samasta autosta automaattiversion, jolla saa vetää lähes 1600 kg vai pitäisikö ostaa manuaali, jolla saa vetää 1800 kg?
tsahkali:
--- Lainaus käyttäjältä: MMM - 31.07.2019 kello on 13:40 ---Onko huono ratkaisu, jos ostamme samasta autosta automaattiversion, jolla saa vetää lähes 1600 kg vai pitäisikö ostaa manuaali, jolla saa vetää 1800 kg?
--- Lainaus päättyy ---
Ratkaisu on ihan teidän...
Ilmeisesti olette jo pitkälle katsoneet, mikä auto olisi tulossa?
Toisessa on vetopaino suurempi mutta onko vetokyky myös?
Joillain automaateilla vetopaino voi olla manuaalia suurempi.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta