Tekniikkakeskustelut > Sekalaiset
Mopoilun nykytila?
Aakku:
--- Lainaus käyttäjältä: Sinnipirtti - 15.07.2019 kello on 10:43 ---Tässä taas puhutaan aivan eri asioista. Maahantuojalla on tuotevastuu mikäli laite itse aiheuttaa vahinkoa. Esimerkkinä vahingosta on Komulaisen sähköpyörä mikä aihuetti isot aineelliset vahingot myös ulkopuolisille.
--- Lainaus päättyy ---
Toki näinkin...
Jotenkin vain tuntuu, että olisi kohtuutonta, jos mopoilija saisi muutakin sanktiota, kuin ylinopeussakon.
Kohtuudella kaikki mopoon liittyvät rakenteelliset viat, kuten laiton nopeus kuuluisi mielestäni maahantuojalle. Tämä tapahtuisi takaisin ottona, tai lainmukaiseksi muuttamisena.
Ja jos saivartelua jatkaisi, niin mitenkäs sitten, jos tämä mopilija menettäisi henkensä nopeuden seurauksena. Olisiko mopon lainvastaisuus silloin vahingon aiheuttaja?
megaman:
--- Lainaus käyttäjältä: tsahkali - 15.07.2019 kello on 13:15 ---Oletko ylpeä itsestäsi?
--- Lainaus päättyy ---
Ajoin tolla skootterilla pari kesää itse. Ei mulla hermo kestänyt ajaa 45 km/h. Laitettiin se kulkemaan sillä tavalla sopivasti ja sivistyneesti. 60 kilsaa kotoolta vaunulle pihasta pihaan vei aikaa 70 minuuttia. Tienpäällä ei koskaan edes pysäytetty.
Tässä sama mopo sitten kun se siirtyi pojalle:
Ossi66:
--- Lainaus käyttäjältä: megaman - 15.07.2019 kello on 13:56 ---Ajoin tolla skootterilla pari kesää itse. Ei mulla hermo kestänyt ajaa 45 km/h. Laitettiin se kulkemaan sillä tavalla sopivasti ja sivistyneesti. 60 kilsaa kotoolta vaunulle pihasta pihaan vei aikaa 70 minuuttia. Tienpäällä ei koskaan edes pysäytetty.
Tässä sama mopo sitten kun se siirtyi pojalle:
--- Lainaus päättyy ---
Pizzaboksi piti poistaa 😁
Aikanaan ostin tytölle halvan Leone-skootterin. Takaboksi oli irti ostaessa, mutta laitettiin paikoilleen kun harjoitellessa oli kiva kun oli paikat kahdelle kypärälle.
Tyttö kun meni ekaa kertaa sillä kouluun, oli kavereiden eka kysymys, "onko sun skootteri se jossa on Pizzaboksi" - toisena päivänä ei ollut enää takaboksia 😂
Sinnipirtti:
--- Lainaus käyttäjältä: Aakku - 15.07.2019 kello on 13:36 ---Toki näinkin...
Jotenkin vain tuntuu, että olisi kohtuutonta, jos mopoilija saisi muutakin sanktiota, kuin ylinopeussakon.
Kohtuudella kaikki mopoon liittyvät rakenteelliset viat, kuten laiton nopeus kuuluisi mielestäni maahantuojalle. Tämä tapahtuisi takaisin ottona, tai lainmukaiseksi muuttamisena.
Ja jos saivartelua jatkaisi, niin mitenkäs sitten, jos tämä mopilija menettäisi henkensä nopeuden seurauksena. Olisiko mopon lainvastaisuus silloin vahingon aiheuttaja?
--- Lainaus päättyy ---
Saivarrellaan vain, sitähän nämä maahantuojan vastuut hyvin pitkälle ovat. Syyllinenhän pitää aina löytää vaikkei syylliseksi joutuvalla olisi osaa eikä arpaa itse tapahtumaan.
Tässä taas tulee sitten virhevastuu maahantuojalla. Jos ajatellaan vaikka tällaista Solifer skootteria niin tuo nopeuden ylittyminen on tuotevirhe ja kuuluu virhevastuun piiriin. Tosin sitä on rajoitettu 6kk ja jos maahantuoja haluaa tästä päästä pälkähästä pitää heidän osoittaa tuotteen olevan virheetön. Toki kun kyseessä on skootteri minkä elinkaari on oletetavasti pidempi kuin tuo 6kk voidaan virhevastuuseen saattaa maahantuoja myös vuosien päästä odotettavan käyttöelinkaaren ollessa useita vuosia.
Mitä taas sitten tähän hengen menettämiseen päästään taas tuohon tuotevastuuseen. Onnettomuuden seurauksena mopedi tarkastetaan maahantuojan avustuksella heidän antamien tietojen perusteella kuinka mopoa on rajoitettu soveltuvaksi tieliikennelan mukaiseksi. Pitää myös muistaa ettei nopeus ole se mikä tappaa, vaan yleensä osuma johonkin objektiin ollen yleensä vain seuraus jostain, ei syy. Tilannenopeus on monesti syy onnettomuuksiin ja se on henkilön itse aiheuttama virheellinen olettamus tulevasta tilanteesta. Taas jos onnettomuus sattuu että jarruissa tai jokin osa mopossa aiheuttaa onnettomuuden päästään tuotevastuun alaisiin asioihin ja punnitsemaan onko mopo ollut viallinen jo myytäessä asiakkaalle.
Aakku:
^
Noin se varmaan menee...
Jos palataan alkuruutuun, niin mielestäni ylinopeussakon lisäksi ei pakastevedetyn mopon uuden omistajan kuulu maksaa rakenteellisista virheistä johtuvaa sakkoa. Oletuksena, että mopo on myyty laillisena asiakkaalle.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta