Tekniikkakeskustelut > Aurinkosähkö
Omakotitalon aurinkovoimala
seppoko:
Joku sääviisas kertoi radiossa Jouluaaton aattona, että Itä-Suomessa on joulukuussa aurinko paistanut neljä (4) tuntia. No minä en muista nähneeni sellaista. Onhan Itä-Suomikin aika laaja. Näinpä voimala oli tuottanut vain 10Wh yhteensä kuun alkupäivinä.
Tänään heti aamusta (n. klo 10) totesin, että aurinko saattaa paistaa vaikka koko päivän niin kuin oli ennustekin. Niinpä putsasin paneelit lumesta. Onneksi olin jo aiemmin putsannut nuoskalumet, joten pakkaslumen poisto oli melko helppo.
Sitten otin paneelien tuoton seurantaan. Tuottoa tuli n. klo 11-14 välisenä aikana. Huipputuotto, jonka totesin, oli 155W. Päivän tuotto oli 175Wh. On vielä huomattava, että aurinko oli niin alhaalla, että se paistoi melkein koko ajan paneleihin puiden latvojen välistä.
Kumisimo:
--- Lainaus käyttäjältä: Kumisimo - 2.12.2019 kello on 12:19 ---Meillä toukokuun alusta syyskuun loppuun sähkölaskuihin on mennyt 218€.
Tuon ajan siis olisin teoriassa saanut paneleista käyttösähkön mutta käytännössä siitäkin vain osan, todellinen säästö vuodessa siis pari-kolme kymppiä.
En siis taida ihan vielä investoida aurinkosähköön.
--- Lainaus päättyy ---
Lokakuun sähköt,siirrot,perusmaksut, verot,alvit yht 63€
Marraskuu 70€
Halvaksi tulee kun ei ole pakkasia, ilpit jauhaa edullisesti lämpöä.
seppoko:
Tarkastelin tänään sekä tulevan sähkön kulutusta että voimalan tuottoa. Ensimmäinen yllätys oli, että sillä välin kun kävin kaupungilla enkä nähnyt aurinkoa, niin voimala oli tuottanut. Ei paljoa mutta kuitenkin, peräti 57Wh huipputuoton ollessa 218W.
Toinen yllätys koski em. mainittua lauantaita, jossa tuotto oli 175Wh. Siitä oli kuin olikin myyntiin mennyt 10Wh. Olisin kuvitellut, että silloisella kulutuksella kaikki olisi mennyt omaan käyttöön.
99:
--- Lainaus käyttäjältä: seppoko - 30.12.2019 kello on 22:13 ---Toinen yllätys koski em. mainittua lauantaita, jossa tuotto oli 175Wh. Siitä oli kuin olikin myyntiin mennyt 10Wh. Olisin kuvitellut, että silloisella kulutuksella kaikki olisi mennyt omaan käyttöön.
--- Lainaus päättyy ---
Aikas paljon paremmin kuiteski, kuin omalla vaunulla ko. ajankohtana ;D
Ossi66:
Tämä on hieman OT juttua, mutta passaa kyllä aiheeseen.
Äitini soitteli mulle yhden ruokiksen aikaan tässä joulukuussa. Hänellä oli joku Oulunsalolainen aurinkopaneelikaupp ias käymässä. Oli soitellut etukäteen ja puoliväkisin tuppaantunut kaupantekoon...
Äitille oli tullut jo sellainen tunne että 10 paneelin hankinnalla hän voisi säästää mun ja velipoikien työtä polttopuuhommissa - ne kymmenen paneelia olisi saanut asennettuna karvan alle kymppitonnilla ;D
No minä kerkesin onneksi kertoa oman mielipiteeni asiaan ja tietämättä paneelien tehoa, sanoin nyrkkisääntöneä ettei paneelit maksa tonnia kappale - lähes puolet ilmaa...
Sitten sanoin että ottaa tarjouksen, jos sitä tosissaan tyrkyttää, mutta minun ja velipoikien pitää nähdä se ennen hyväksymistä.
Oli myyjä vielä koittanut vittuilla - pojatko hänellä päättää asioista, eikö hänellä ole oikeutta tehdä omia kauppoja ;D
Sitte keränny kamansa ja häipynyt tarjousta jättämättä - jotain oli mutissut siinä että olis tehnyt viiden tonnin tarjouksen - vaikka oli hinta ollut jonku kympin alle kymppitonnin siihen asti ;D
Varoitelkaahan lähimmäisiä näistä "kauppiaista"
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta