Tekniikkakeskustelut > Aurinkosähkö
Omakotitalon aurinkovoimala
seppoko:
Joulukuussa aurinko paistoi alle 10 tuntia, joten ei paljoa kerrottavaa. Kuva kertokoon puolestaa.
seppoko:
--- Lainaus käyttäjältä: seppoko - 2.11.2019 kello on 09:54 --- Myynnistä maksetaan sähköpörssin tuntihinta vähennettynä 0,2 senttiä. Seurattuani pörssihintoja olen arvioinut myydyiltä tunneilta saavani n. 6 senttiä/kWh. Korkein hinta, minkä olen nähnyt, oli 12c. Mutta enimmäkseen se on pyörinyt 7-9 sentin tuntumassa niiltä tunneilta, joista on tullut myytävää.
--- Lainaus päättyy ---
Noin olin arvellut saavani myydystä sähköstä. Tänään tuli hyvityslasku viime vuoden myynnistä. Mielestäni arvioin aika hyvin vaikka hiukan meni yläkanttiin. Sähköyhtiö oli saanut hyvitykseksi 5,5 c/kWh ja siitä pois myyntimarginaali 0,2c, siis 5,3c/kWh. Eli puolen vuoden vähän vajaa 800kWh:a myydystä sähköstä n. 41,5€. Puolelta vuodelta säästyneistä ostosähköistä tulee karvan päälle 50€ eli yhteensä reilu 90€.
Laitteiston hintahan oli 7740 miinus kotitalousvähennys niin maksettavaa jäi 6100. 90 siitä on n.1,5% ja kun se on puolelta vuodelta, niin vuositasolla se tekee 3%. Aika kaukana siitä, mitä kauppiaat lupaavat, mutta huomattavasti enemmän kuin pankkitililtä, mikä oli ajatuskin. Oletus ja toive on, että kevätpuolella tulisi hiukan enemmän aurinkoa ja siten myös tuottoa.
Karabiilisti:
Onkos joku jolla paneelit katolla laskenut 12kk ajalta paljonko sai yhteensä sähköä kerättyä? Paljonko jäi myyntiin oman käytön jälkeen?
Mikä on laitteiston takaisinmaksu aika?
seppoko:
Piti jo tuohon edelliseen päivitykseen lisätä.
Voimala ilmoittaa kokonaistuotannoksi puolelta vuodelta 1,4MWh. Siitä vähän vajaa 0,8 meni myyntiin joten omaan käyttöön tuli jotain 0,6-0,7 väliltä. Olisi hyvä jos olisi itse voinut käyttää enemmän. En vaan tiedä, miten olisin voinut? Ehkä sitten jos taloon tulee sähköauto?
El Maco:
Kevätpuolella saa lämmitykseen ajettua enemmän sähköä, kun useammin paistaa aurinko samalla kun on kylmä. Sähköauto toki auttaa, jos sitä on mahdollista seisottaa päivät kotipihassa.
Mielenkiinnolla seurailen kokemuksiasi, hyvä kun viitsit kirjoitella.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta