Tekniikkakeskustelut > Aurinkosähkö

Omakotitalon aurinkovoimala

<< < (45/60) > >>

kimi:
Tänään selvittelin tuota paneliasiaa tutun kanssa, hänen pojallaan toinen talon lappeista täynnä paneleita. Pojalla halpa ostosopimus joka vielä pari vuotta voimassa ja sopimus toisen kanssa myynnistä, myyntihinta on sidottu pörssisähköön. Viikolla hän myy kaiken oman tuoton alle sen minkä maksaa itse ostosta ja viikonloppuisin oma tuotto tulee omaan käyttöön.
Näemmä näilläkin pystyy pelaamaan ja maksimoimaan hyödyn. Puhelimen apilla pystyy ohjaamaan laitteistoa ja sen mihin oma tuotto menee. Toki se vaatii sen, että seuraa tilannetta aktiivisesti.

seppoko:

--- Lainaus käyttäjältä: kimi - 12.05.2022     kello on 18:38 ---Tänään selvittelin tuota paneliasiaa tutun kanssa, hänen pojallaan toinen talon lappeista täynnä paneleita. Pojalla halpa ostosopimus joka vielä pari vuotta voimassa ja sopimus toisen kanssa myynnistä, myyntihinta on sidottu pörssisähköön. Viikolla hän myy kaiken oman tuoton alle sen minkä maksaa itse ostosta ja viikonloppuisin oma tuotto tulee omaan käyttöön.
Näemmä näilläkin pystyy pelaamaan ja maksimoimaan hyödyn. Puhelimen apilla pystyy ohjaamaan laitteistoa ja sen mihin oma tuotto menee. Toki se vaatii sen, että seuraa tilannetta aktiivisesti.

--- Lainaus päättyy ---

Mielenkiintoinen tieto. Olisi kiva nähdä laitteisto ja sen toiminta sekä kuulla kuinka kallis se on.

Tällaista ei varmaan kukaan osannut odottaa, että pörssihinnat räjähtävät ihan pilviin. Minäkin olin tyytyväinen, kun netotus tuli, nyt ei enää olisikaan niin väliä.

seppoko:
Yllätyksekseni, ehkä monen muunkin, nyt kesälläkin pörssihinta on niin hyvä, että ei kannata käyttää voimalan sähköä omiin tarkoituksiin. Niinpä ajastin veden lämmityksen yöksi, koska se on käytännöllisesti ainoa, minkä pystyy siirtämään sinne. Olisihan tietysti pyykki- ja astianpesukoneet, mutta enpä niitä jätä valvomattomana pyörimään yksikseen.

Niin ja minä maksan sähköstä vielä toista vuotta n. 10,5 c/kWh, jos joku aikoo verrata pörssisähkön hintaa.

seppoko:
Näissä käyrissä näkynee lämpötilan vaikutus paneeleihin. Kummassakin on n. sama tuotto. Toisessa näkyy runsaasti pilviä päivän ollessa viileä. Päivän lämpö nousi aamun n. 10asteesta n. 16asteeseen. Ja päivä oli lyhyempi 6.6.Toinen on eiliseltä  kun lämpö oli yli 26.

pamaus:

--- Lainaus käyttäjältä: Tietis -  2.04.2022     kello on 09:44 ---Aika hurjaa - yli 20 vuoden takaisinmaksuaika investoinnille, jos ei tule huoltokuluja tuona aikana. Itse olen pitänyt rajana sitä, että aurinkopaneelia voi harkita, kun takaisinmaksuajat tippuu alle 10 vuoden. Paneeleja ei siis katolla vielä ole :D

Hankintapäätöstä voi toki miettiä muillakin kriteereillä kuin pelkästään taloudellisilla tekijöillä.

--- Lainaus päättyy ---

Tämä yksi näkökulma. Toinen näkökulma on se, että jos raha on tilillä, niin nyt rahan arvo heikkenee inflaation myötä. Jos ajattelee aurinpaneeleja sijoituksena, saa rahalle  jo kohtuullisen tuoton kun ostaa aurinkopaneelit.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View