Tekniikkakeskustelut > Projektit
Raskas matkailuauto vs. pakettiautoyhdistelmä
ohcejohka:
Hevosautossa olisi ajoramppi moottoripyörälle valmiina :D
Valtmat:
--- Lainaus käyttäjältä: 88k5 - 29.05.2019 kello on 20:32 ---Minusta tuo alkup. ajatus; lämpöeristetty suoraseinäinen koppi kuorkin niskassa, on parempi kuin vanhan onnikan "ahtaus" - ei oo kieroja seiniä, matalaa sisätilaa ja kilometrikaupalla ikkunaa verhottavaksi. Muutenki niissä eristys mitälie, kompensoitu isolla lämmittimellä.
--- Lainaus päättyy ---
Sepä, pääsee varmaan helpommalla, vaikka joutuisi rakentaa kopinkin itse.
--- Lainaus käyttäjältä: "Masi" - 29.05.2019 kello on 20:43 ---Yleensä yli 10 vuotiassa lämpökopeissa on jo kosteusvaurioita, samoin pakkaskoreissa.
--- Lainaus päättyy ---
Hyvä pitää tämäkin mielessä, tuskin tuota nuorempaan autoon on varaa. :)
Itse olin katsellut aihioita hintajärjestyksessä, esim. nämä vaikuttavat ihan järkeviltä.
https://www.nettikone.com/mercedes-benz/815/1621370 - pelkkä alusta
https://www.nettikone.com/iveco/90-e/1755227 - pelkkä alusta lähtee halvemmalla
https://www.nettikone.com/man/12220/1830130 - valmiiksi sopivan kokoinen kori
Alle kymppitonnilla, alle puoli miljoona km ajettuja aika paljonkin tarjolla. Itsehän en näistä ymmärrä yhtään mitään, onneksi on rekkamieskin tuttavapiirissä, saa lähteä autokaupoille mukaan.
--- Lainaus käyttäjältä: "Masi" - 29.05.2019 kello on 21:43 ---Kori rungon päältä kannattaa viedä suoraan kaatopaikalle.
--- Lainaus päättyy ---
Juu ei ehkä hevosautoa. :)
Jos itsekin olen, niin ollaanko kaikki yhtä mieltä, että raskaan sarjan matkailuauto on kannattavampi kuin ylipitkä ja -raskas yhdistelmä?
aakoo:
Alustaa katsellessa ei liikaa kannata kilsoja pelätä tai tuijottaa, omakohtaista kokemusta on kuorma-autoalustasta jolle uutena ollessaan tuli 35km/ pvä mutta silti n. 8 h/pvä auto oli käsikaasulla 1200rpm/min pyörittäen generaattorilumikko a ja ainakin 3 vuotta auto tossa hommassa oli ennen kuin päätyi vaihtoautoriviin vähän ajettuna löytönä.
jus66si:
Kysytään ollaanko yhtä mieltä ras....
Vastaan tuohon, että valinta kohdistuu sellaiseen, minkä koet palvelevan sinua parhaiten. Ei sitä voi oikeastaan kukaan tulla arvostelemaan, jos itse olet valitsemaasi konseptiin tyytyväinen.Oli raskas tai kevyt, yhdistelmä tai ei yhdistelmä.
Hevosauton heitin tuohon, koska aloituksessa kuvan auton muoto ja malli muistutti läheisesti hevoskuljetusauton, joita paljon käytetään ulkomailla kilpailureissuilla, ulkomuotoa. Modifiointi olisi rakenteellisesti ehjän löytäessä tuohon kuvan malliin ehkä helppoa mieltää. Hevosautoissa löytyy hienojakin luomuksia. Jos ajattelis tuollasta ilman hevospilttuita tai vaihtas "rautahevoset tilalle", niin ...
https://www.youtube.com/watch?v=OkW2ETcQc4M
Täällä on kuitenkin sellaisiakin, jotka ovat rakentanee upeita luomuksia kuorma-auton pohjalle. Joten varmasti löytyy hyvää kokemuspohjaista tietoa heiltä. Mielenkiinnolla tässä jää katsomaan millaiseen lopputulokseen päädytään :)
Hesus:
mielenkiintoinen projekti tästä toivon mukaan syntyy Thumb
mulla on pari ajatusta jota et ehkä osannut ajatella:
Uudempi alusta ei välttämättä tarkoita varmempaa autoa, usein vanhat autot on varmempia, korjattuja ja tavan tallaajakin osaa niihin tehdä remontteja - aina ei tartte kytkeä merkkiliikkeen tietokoneeseen kiinni (sekin töpselin liittäminen maksaa enempi kuin uskoisi) jotta vika löytyy, vaan voi korjata/huollattaa muuallakin kuin merkkiliikkeissä. Toisaalta vanhemmissa autoissa on kovemmat päästöt ja sitäkautta jossain kovemmat tiemaksun ellei jopa ajokieltoa tulevaisuudessa. Riippuen missä päin maailmaa aiot kulkea. Jossain ei osata korjata uusia tietokonenintendoku orma-autoja, ja jossain ei taas enää ole osia vanhoihin.
Ei välttämättä ole lainkaan huono idea kysellä jostain varaosaliikkeestä miten on osia saatavilla jos jokin hyvä ehdokki löytyy.
tarviiko sieltä kabiinista olla yhteys asuintilaan? ei ole ihan simppeli toteuttaa, kun kaikissa "bulldog" malleissa on erillisjousitettu ja kipattava hytti.
Jos on enempi matkustajia, niin miehistöhytillinen auto olisi hyvä, toki makuuohjaamoon saanee sinnekin lisäpenkkejä. Sekä itse päätyisin jalkalavalaitteisii n, niin voisi kodin jättää jaloilleen jos tarvetta on.
Olen myäs pohtinut joskus vastaavaa... ja itse ostaisin volvon tai scanian. Ajoasennollakin on merkitystä, noissa jossain manneissa ja ivecoissa on ajoasento kuin vanhoissa puimureissa.
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta