Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone

Kokemuksia caravanliikkeistä 2019

<< < (2/8) > >>

ohcejohka:
Liike hyvittää vaihdossa hieman alle markkinahinnan jotta voi kulujen jälkeen pyytää sillä hieman yli markkinahinnan ja voi myydä sen markkinahintaan. Siinä se lyhyesti.

Aakku:

--- Lainaus käyttäjältä: Raksaus -  5.04.2019     kello on 15:54 ---Itseäni ehkä hieman enemmän ihmetyttää myyjät nettiautossa, kun yksityinen myyjä vertaa omaa autonsa pyyntihintaa liikeessä myynnissä olevaan ja pitäisi sama hinta saada. Toki liikkeiden antama lähinnä henkinen lisäsuoja vanhalla(Niitä mitä itse olen katsellut) autolla on todellisuudessa kai enemmän yrityksen omasta maineenhallinnasta kiinni. Mutta jos samanlaisesta autosta yksityiselle saa maksaa saman kuin liikkeelle (Jotka sentään usein huoltaa auton ennen kauppaamista) pyydetään about samaa hintaa niin silloin on usein myös myyjän kuvitelmissa hieman utopioita mukana.

--- Lainaus päättyy ---
Minä vertaan omia autojani aina kunnon mukaan liikkeissä olleisiin. Liikkeiden myymät autot ovat pääsääntöisesti huonosti huollettuja omiini verrattuna. Silti hyvitys on olematon hyvin pidetystä. Oletan, että ne todella hyvin pidetyt saa useimmiten vain yksityisiltä. Nykyiset kaikki autoni ovat ostetut yksityisiltä, paitsi yksi, jonka ostin uutena.

Heisenberg:
Isoissa liikkeissä autokauppiaat katsoo usein hyvityshinnat taulukosta tai jostain liikkeen omasta arviojärjestelmästä, usein eivät edes vilkaise vaihtoautoa. Eli auton kunnolla ja huoltohistorialla ei ole välttämättä mitään merkitystä jos leimaa on. Matkailuautoissa voi olla toki eri asia kun ne on enemmän yksilöitä.

Nyrkkisääntönä voi sanoa että itse myymällä saa autosta vähintään satasia, usein tonneja enemmän kuin vaihtohyvityksenä. Ehkä uuteen ja kalliiseen vaihdettaessa saa paremman hyvityksen. Tähän vuodenaikaan menee varmaan oikein hinnoiteltu ja siisti/ehjä matkailuajoneuvo aika helposti kaupaksi. Eli pyyntiä vähän alle liikkeiden hintojen, tinkivaraa vähän mukaan pyyntiin niin ostajalle tulee hyvä mieli kun saa pihassa vähän vielä tinkaistua. Nettiauto/vaanari on täynnä ylihinnoiteltuja kamppeita.

Pohjanperän pappa:
Viimeksi kun vaihdoin matkakuljinta niin löysin itselleni sopivan eräältä autojobbarilta, joka yleensä teki kauppaa vain käytetyillä henkilautoilla.  Hänellä ei ollut oikein minkäänlaista käsitystä matkailuautojen hinnoista eikä varusteista.  Hänen myytä kapistuksen hinta oli aika kohdallaan ja niinpä kerroin sitten mieleiseni välirahan. Aluksi piti sitä pienenä, mutta muutaman päivän kun puhelimessa tingattiin ja nostin välirahaa 500 sekä kerroin, että annan rahat käteen vaihdon yhteydessä niin kaupat syntyi. Koska molemmilla autoilla oli ikää vuosia ja minun autolla oli ajettu 300 tkm, sovimme, että kumpikaan ei anna mitään takuuta.  Mielestäni sain hyvin kamppeen, jolla oli ajettu vain 68 tkm ja alustana oli MB:n 3 litrainen automaatti.  Minulla on se edelleen kylläkin 100 tkm enemmän ajettuna. Aikaa on jo yli 5 vuotta. Tässä tarina siitä autokauapastani.

Raksaus:

--- Lainaus käyttäjältä: Raksaus -  5.04.2019     kello on 15:54 ---Itseäni ehkä hieman enemmän ihmetyttää myyjät nettiautossa, kun yksityinen myyjä vertaa omaa autonsa pyyntihintaa liikeessä myynnissä olevaan ja pitäisi sama hinta saada. Toki liikkeiden antama lähinnä henkinen lisäsuoja vanhalla(Niitä mitä itse olen katsellut) autolla on todellisuudessa kai enemmän yrityksen omasta maineenhallinnasta kiinni. Mutta jos samanlaisesta autosta yksityiselle saa maksaa saman kuin liikkeelle (Jotka sentään usein huoltaa auton ennen kauppaamista) pyydetään about samaa hintaa niin silloin on usein myös myyjän kuvitelmissa hieman utopioita mukana.

--- Lainaus päättyy ---

Kommentoidaan nyt tähän sen verran vielä että toki on luonnollista, että jokainen yrittää saada mahdollisimman hyvän hinnan omastaan ja kun usein markkinoilla on vaikea löytää suoraa verrokkia niin onhan tuo hinnoittelu vaikeaa. Ihan ammattiliikkeissäki n näkee autoja jotka eivät meinaa mennä kaupaksi pitkäänkään aikaan. Ja toisaalta välillä tulee vastaan semmoisia jotka paperilla vaikuttaa helmiltä ja usein ovat paljon vähemmän aikaa markkinoilla.

Ja varmastikin kun aika tulee omasta luopua varmaan hintaan laittaa vähän tinkivaraa. Jos kyselyitä ja jopa tarjouksia tulee reippaasti niin tietää paljonko kannattaa yrittää tingata vai onko peräti hinnan tiputtaminen paikallaan.

Olen kyllä harkinnut ainakin Best Caravanilta kysyä myyntitilivaihtoeht oa. Ja onko siinä mitään taloudellista järkeä. Vanha kun auto on ja ei nyt kymppitonnien arvoinen niin kun en tiedä tuon businessmallia niin vaikea sanoa. Vähemmänhän tuossa olisi vaivaa itselle, mutta jos autosta ei jää mitään käteen niin ei kannata. Kysymällähän tuo selviäisi.

Markkinataloudessa hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan. Markkinahinta on se minkä joku on valmis maksamaan ja jolla myyjä on suostuvainen luopumaan tuotteesta.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View