Kuuluskohan tämä nyt tänne vetokoukkujen ekaksi jutuksi, vai tuonne 12V sähköihin
Ihan oikeassa paikassa on
Ihan oikeassa paikassa on Otetaanpas asia esille kun ongelmia on.
13 napasen rasian alareunassa on pieni nasta joka sisään painuessaan estää auton takasumuvalojen palamisen. Pitäis kaivaa ylös, muttei saa kiinni edes ohutkärkisillä pihdeillä. Pitäiskö avata koko rasia, josko sisäkautta onnistuis.? Otetaanpas asia esille kun ongelmia on. Sen nastan alla on mikrokytkin. Auki sen voi saada ihan jotakin elektroniikkasprayt ä käyttämällä ja varoen jolakin pienellä ruuvarilla heiluttamalla. Mahdollista on ehkä myös, että se mikrokytkin joka on nastan alla on rikki/likainen. Transitissa 13 napainen ja mikrokytkin ohjaa väyläsähköjä, en ole katsonut miten takasumuvalon käy kun 7 napainen adapteri on kiinni ilman kärryä, vilkut ainakin vilkkuu silloin tiheään. Fixus likkeissä tuota mikrokytkimellä varustettua on saatavilla, ainakin 13 napaisna, Motonet ja Biltema ei moista tunne. Noissa mikrokytkinmalleiss a se kytkin usein irtoaa takakautta ja on silloin helpommin puhdistettavissa tai mahdollisesti vaihdettavissa jos löytyy samanlainen.
Irroittaessa saat varautua siihen että poraat ruuvinkannat 6mm poralla pois ulkopuolelta, helpommassa tapauksessa mutteri kestää ja pultti katkeaa - voihan ne joskus auetakkin normaalisti Mulla ei oo jumittavaa mikrokytkintä vaan 40euron softa hoitaa takasumarin sammutuksen automaattisesti Noissa mikrokytkinmalleiss a se kytkin usein irtoaa takakautta ja on silloin helpommin puhdistettavissa tai mahdollisesti vaihdettavissa jos löytyy samanlainen. Juu, ei irtoa rasia ilman poraa. Yritin Eikä ole poraa mukana niin täytyy ottaa auki kun pääsee tuonne verstaalle. Olipas minulle melkoinen yllätys koko pieni nasta siellä pistorasiassa. Oli täälläkin joku oikein kuvien kanssa kirjoittanut näistä mikrokytkimen kera olevista, mutta en edes kirveen kanssa löytänyt vanhaa kirjoitusta. Jos tuo ei lähde toimimaan niin ilmeisesti kaupasta saa uuden rasian. Eip oo mullakaan mikrokytkintä "kolhossa" vaan softa kuten Ossilla. Edellisessä Transporterissa ei yllättäen toiminut takasumuvalo leimalla Ihmettelin... ja muistin sillä yhtä vaunua siirrelleeni kerran. Olipa mikrokytkin kops tai piikki jumissa. Ohitin koko kytkimen ja kaikki hyvin sen 7 napaisessa sen jälkeen.
Ohita se kytkin vaan. Pääset tulevaisuudessa helpommalla.
Juu, ei irtoa rasia ilman poraa. Yritin Minä ainakin olen jotakin sepustanut ja muutaman kuvankin ehkä laittanut naapurisivustolle asiasta. Keväällä tai viime syksynä, vanhalla muisti pätkii ainakin aikakäsitteissä Muisti palaa pätkittäin.
Autossa oli sähköongelmia ja moni asia jonka ei olisi pitänyt toimia kun kone ei käynyt toimi vaikka autossa ei ollut edes avainta virtalukossa, esim ikkunat ja peruutusvalo. Ongelma oli pistokerasiassa, jatkuva + oli oikosulussa ja virta pääsi palaamaan sulakerasialle ja väärään sähköryhmään. Rasiaa mikrokytkimellä silloin haeskelin. Ja tänä keväänä tuon korjasin. Kiitokset kaikille, liuotin irrottavalla spayllä
ja kopsuttelin rasian kylkeä puukepillä ja pomppas ylös (onneksi) niin ei tarvinnu ruveta poraamaan ruuveja irti. Mitä tästä opimme.? Adapteria ei kannata pitää paikoillaan silloin kun ei tarvitse ja ennen kun sen laittaa paikoilleen niin ruiskaus "liukuvoidetta" Hyvä kun irtosi, säästyi urakalta
Kiitokset kaikille, liuotin irrottavalla spayllä Hyvä että alkoi pelaamaan. Minä en kyllä oppinut mitlän, kun mun volvoon tuolla opilla ei ole mitään vaikutusta Adapteria ei kannata pitää paikallaan silloin kun ei tarttee, koska 7-napaisen huonommat kontaktinastat säilyy paremmassa kunnossa sisätiloissa En nyt ihan ymmärtänyt miksi tämä pitää tehdä näin vaikeasti ( ellei tarkoituksena ole säästää johtosarjaan meneviä rahoja omilla virityksillä). Itse vaihdoin 7-napaisesta (volvon oman koukun alkuperäisestä johtosarjasta) 13-napaiseen hakemalla volvolta 13-napaisen johtosarjan ( trm-moduulihan oli ohjelmineen jo ennestään paikallaan). 1. Otin vanhan johtosarjan liittimineen irti ( koukun päässä muutama ruuvi ja kontin puolelta liittimet irti.) 2. Tarkastin, että REM-moduulisssa (takapään sähköboksi) on tarvittavat sulakkeet paikoillaan) 3. Uusi johtosarja paikoilleen 4. Toiminnan tarkastus. Aikaa tähän kaikkeen menee max 15 minuuttia. Volvon omassa johtosarjassa ei tule relettä sumuvalon sammuttamiseen vetoautosta, kun asia hoidetaan ohjelmallisesti ja rele on näin ollen tarpeeton. Talletanpa juttuni Infon puolelta varmuudeksi myös tänne puolelle... |