rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Autonsa vaihtaneelle yllätyskulut vanhan auton piilevästä viasta.  (Luettu 14809 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:12.05.2024 kello on 18:58
Mitenköhän tuo maahantuojan (valmistajan) vastuu on rajattu vain 60%:Iin? Autoon oli mm. vaihdettu jakoketju. Eikö auto tule nimenomaan näiden huoltojen myötä paremmaksi kuin muut vastaavan ikäiset Audit?
Mitenköhän lainvoimainen tuo kuluttajariitalauta kunnan päätös (vai suositus) lienee? Koskeeko kuluttajansuojalaki edes yksityishenkilöitä?
Tietenkään ei saa petkuttaa autoliikettä, mutta jos on hyvässä uskossa ja vilpittömän mielin autokaupoilla käynyt, niin luulisi yksityishenkilön olevan aika vahvoilla.
Tuo juttu toi mieleen enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.

Onpa erikoinen kannanotto kuluttajariitalauta kunnalta.

Kuluttajalaki ei koske yksityisiä eikä heidän välisiä kauppoja. Autoliike toisena osapuolena ei muuta yksityisen myymää/vaihtamaa autoa kuluttajalain alaiseksi.
Yksityisenkin pitää tietysti kertoa tiedossaan olevat viat, jos ei, niin kyseessä on joko lievä petos tai petos. Eli yksityisten kaupankäyntiin sovelletaan rikoslakia. Tässäkin tapauksessa autoliikkeen olisi tullut edetä rikosasiana, joskin
esitutkinnan käynnistäminen olisi ehkä hiukan kankeata..


Tuosta öljynkulutuksesta, nykäisin vaunua tänä vuonna n. 6000 km ja tästä n. 4000 kilsaa pirunmoisissa helteissä. Veto auton öljytilavuus on. n 8 l ja jouduin 30 000 km vaihtovälin aikana lisäämään pari litraa öljyä. Mainitsin asiasta merkkikorjaamossa, jossa huollon esimies sanoi, ettei tehdas ota mitään kantaa öljynkulutukseen, mikäli se on alle 1 l / 1000 km. Ihmettelin, että joko aprillipäivä on käsillä, mutta oli oikeesti ihan tosissaan. Tuosta voi laskea paljonko tehtaan mukaan auto voi kuluttaa öljyä olematta viallinen... 29,9 litraa on ihan ok..  :o

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:34
3v sitten vaihdoin AutoAritassa Plussa Golfin (1.4 TSI+DSG) Fiat fiorinoon, kerroin kyllä kaikki suuret öljynkulutukset, jokapaikan ruostumiset ja että auto on ihan p*ska, kuitenkin jakoketjuremontti lisukkeineen oli tehty, sain mielestäni ihan hyvän vaihtohinnan, eikä ole perästä kuulunut mitään, sääliksi vain kävi sitä joka sen auton erehtyi ostamaan.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:22
Onpa erikoinen kannanotto kuluttajariitalauta kunnalta.

Kuluttajalaki ei koske yksityisiä eikä heidän välisiä kauppoja. Autoliike toisena osapuolena ei muuta yksityisen myymää/vaihtamaa autoa kuluttajalain alaiseksi.
Yksityisenkin pitää tietysti kertoa tiedossaan olevat viat, jos ei, niin kyseessä on joko lievä petos tai petos. Eli yksityisten kaupankäyntiin sovelletaan rikoslakia. Tässäkin tapauksessa autoliikkeen olisi tullut edetä rikosasiana, joskin
esitutkinnan käynnistäminen olisi ehkä hiukan kankeata..


Tuosta öljynkulutuksesta, nykäisin vaunua tänä vuonna n. 6000 km ja tästä n. 4000 kilsaa pirunmoisissa helteissä. Veto auton öljytilavuus on. n 8 l ja jouduin 30 000 km vaihtovälin aikana lisäämään pari litraa öljyä. Mainitsin asiasta merkkikorjaamossa, jossa huollon esimies sanoi, ettei tehdas ota mitään kantaa öljynkulutukseen, mikäli se on alle 1 l / 1000 km. Ihmettelin, että joko aprillipäivä on käsillä, mutta oli oikeesti ihan tosissaan. Tuosta voi laskea paljonko tehtaan mukaan auto voi kuluttaa öljyä olematta viallinen... 29,9 litraa on ihan ok..  :o
Itse olen myynyt pakun autoliikkeen kautta. Se myytiin ns. asiakkkaan lukuun. Vaikuttaiskohan se vastuukysymyksiin.
Vastaavasti nykyisen retkuiluautonkin olen ostanut liikkeestä, mutta asiakkaan lukuun. Se oli muodollisesti myyty autoliikkeen perheenjäsenelle ensin.

Mitä tulee tuohon auton kulumiseen, niin täytyypä katsoa seuraavalla kerralla, että sillä ei ole revitty jotain raskasta matkailuvaunua kaikki maat ja mannut läpi. ;D

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2019 kello on 10:53
  • No voi hitsin hitsi.
Itse olen myynyt pakun autoliikkeen kautta. Se myytiin ns. asiakkkaan lukuun. Vaikuttaiskohan se vastuukysymyksiin.
Vastaavasti nykyisen retkuiluautonkin olen ostanut liikkeestä, mutta asiakkaan lukuun. Se oli muodollisesti myyty autoliikkeen perheenjäsenelle ensin.

Mitä tulee tuohon auton kulumiseen, niin täytyypä katsoa seuraavalla kerralla, että sillä ei ole revitty jotain raskasta matkailuvaunua kaikki maat ja mannut läpi. ;D
Sillä  "myydään asiakkaan lukuun"  kierretään liikkeen vastuu mahdollisissa  (= siis tulevissa)  vikatapauksissa.
 

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:22
Sillä  "myydään asiakkaan lukuun"  kierretään liikkeen vastuu mahdollisissa  (= siis tulevissa)  vikatapauksissa.
Niin sen ymmärrän, mutta mahtaako kestää oikeudessa...?

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2019 kello on 10:53
  • No voi hitsin hitsi.
Niin sen ymmärrän, mutta mahtaako kestää oikeudessa...?
Miksei kestäisi, siksihän sitä niin paljon tehdään.  Myyjä on yksityinen.
Itse ainakin kierrän kaukaa nuo "auto on myyntitilissä", "myydään asiakkaan lukuun, ei vaihtoa" ym. ilmoitukset koska on varsin hyvä syy olettaa että kyseessä on viallinen ajopeli.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:24
  • Fiat Carado T448 2.3 130 -13
Miksei kestäisi, siksihän sitä niin paljon tehdään.  Myyjä on yksityinen.
Itse ainakin kierrän kaukaa nuo "auto on myyntitilissä", "myydään asiakkaan lukuun, ei vaihtoa" ym. ilmoitukset koska on varsin hyvä syy olettaa että kyseessä on viallinen ajopeli.

Pitää tiedostaa että ostaa samoilla ehdoilla kuin nettiautosta ostaessa matti meikältä.
Ostohousut kun on jalassa monesti järki unohtuu  ::)

Tarkoin autokauppa mulla oli kun ostin nykykulkineen liki 10v sitten ns. henkselimieheltä. Hyvä kauppa oli vaikka talvirenkaat jäi saamatta.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:45
  • Eipä turhia höttyillä :)
3v sitten vaihdoin AutoAritassa Plussa Golfin (1.4 TSI+DSG) Fiat fiorinoon, kerroin kyllä kaikki suuret öljynkulutukset, jokapaikan ruostumiset ja että auto on ihan p*ska, kuitenkin jakoketjuremontti lisukkeineen oli tehty, sain mielestäni ihan hyvän vaihtohinnan, eikä ole perästä kuulunut mitään, sääliksi vain kävi sitä joka sen auton erehtyi ostamaan.

Aritaan se meikäläisenkin p*ska Sitikka meni vaihdossa, autoliike edes vilkaissut vaihtariani, hinta suoraan koneelta, nimet paperiin, avainten vaihto myyjän kanssa ja ei kun onnea uuden auton ostosta. Tiedä sitten mihin nippuun ja kelle jobbarile tuokin sitruuna lopulta myyntirivistöön päätyi, mutta minun ongelmanihan se ei enää ole. Autokauppias kun ei pätkääkään välitä mitä vaihdossa saa, niin en minäkään välitä mitä vaihdossa sinne tyrkkään ^-^

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:30.05.2023 kello on 08:33
Miksei kestäisi, siksihän sitä niin paljon tehdään.  Myyjä on yksityinen.
Itse ainakin kierrän kaukaa nuo "auto on myyntitilissä", "myydään asiakkaan lukuun, ei vaihtoa" ym. ilmoitukset koska on varsin hyvä syy olettaa että kyseessä on viallinen ajopeli.

Paljon tehdään erilaisia rikoksia ja muuta laitonta, mutta eivät ne silloinkaan laillisia ole mahdollisesta suuresta määrästä johtuen.

Autoliikkeen tiloissa myytävä, autoliikkeen ilmoittama ja myymä auto, papereissa pikkupräntillä "myytitiliauto" ja liikkeen vastuut katoavat? Uskokoon ken tahtoo!

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:25
  • asuntoautopaivakirjat.blogspot.com TJEU
Autoliikkeen tiloissa myytävä, autoliikkeen ilmoittama ja myymä auto, papereissa pikkupräntillä "myytitiliauto" ja liikkeen vastuut katoavat? Uskokoon ken tahtoo!

Suomalaiset on niin auktoriteettiuskova ista kansaa että urbaanilegenda ja se että ongelmien sattuessa autoliike ilmoittaa, että se nyt vaan on niin että tämä pykälä toimii meillä kilpenä, riittää siihen että suurempi osa jättää asian sikseen. Tämä jo sinänsä on hyvä suoja yrityksille.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:45
  • Eipä turhia höttyillä :)
Autoliikkeen tiloissa myytävä, autoliikkeen ilmoittama ja myymä auto, papereissa pikkupräntillä "myytitiliauto" ja liikkeen vastuut katoavat? Uskokoon ken tahtoo!

No eihän tuo nyt kovin paljoa esim. kiinteistövälittäjä n hommasta eroa ja aika harvoin sitä välittäjää kuitenkaan p*skan kämpän myymisestä jojoon vedetään, vai ::)

Ja ihan oikeasti jotkut yksityiset todella myös käyttävät noita liikkeitä myyntipaikkoinaan tekemällä myyntisopimuksen sen liikkeen kanssa ja maksamalla sitten siitä syntyneestä kaupasta provikat ko. myyntiliikkeelle - siis aikalailla jälleen 1:1 kiinteistövälittäjä n hommaan vrt, eikös. Se että jotkut liikkeet käyttävät tuota systeemiä hyväkseen, auton "omistaja" on vaikka myyjän emäntä sen 1 vrk ennen varsinaista kauppaa pokan kanssa, niin eiköhän se ole sitten se oikeusaste joka pähkäilee näitä tapauksia kenen omistuksessa se myyty tavara onkaan ollut vaikka paperit kirjaimellisesti toista näyttävätkin 8)

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla: 5.01.2019 kello on 10:53
  • No voi hitsin hitsi.
Paljon tehdään erilaisia rikoksia ja muuta laitonta, mutta eivät ne silloinkaan laillisia ole mahdollisesta suuresta määrästä johtuen.

Autoliikkeen tiloissa myytävä, autoliikkeen ilmoittama ja myymä auto, papereissa pikkupräntillä "myytitiliauto" ja liikkeen vastuut katoavat? Uskokoon ken tahtoo!
Eihän se mikään uskon tai uskottomuuden asia ole.
Ilmoituksessa kun lukee että myydään asiakkaan lukuun tmv niin se on silloin yksityisen myymä, ihan sama kuka ilmoituksen on laittanut.



*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 21:22
Eihän se mikään uskon tai uskottomuuden asia ole.
Ilmoituksessa kun lukee että myydään asiakkaan lukuun tmv niin se on silloin yksityisen myymä, ihan sama kuka ilmoituksen on laittanut.
Minä siis olen myynyt ja ostanut liikkeestä "Asiakkaan lukuun"....

Sinulla lienee jotain faktatietoa vastuuasioista, vai perustuuko tämä ainoastaan mutuun.
Itselläni ei ole varmuutta, mutta omalle pakulle sain todella hyvän hinnan autoliikkeen hinnoittelemana. Myyntiä avitti autoliikkeen osamaksurahoitus ostajalle ja se, että otin vaihdossa käsirahana tulleen lähes ilmaisen henkilöauton (1000Mk). Välityspalkkion suuruutta en muista, mutta se oli mielestäni kohtuullinen.

*****
  • Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 20:46
  • Knaus Eifelland
Mun käsityksen mukaan tietyt autoliikkeet poimii esim. Torista tuoreita vähän ajettuja yksityisten ilmoittamia ajoneuvoja ja soittavat näiden myyjille ja ehdottavat menopelin myyntiä heidän kauttaan.

*****
  • Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:15.02.2022 kello on 09:32
  • Vasta-alkaja
Mun käsityksen mukaan tietyt autoliikkeet poimii esim. Torista tuoreita vähän ajettuja yksityisten ilmoittamia ajoneuvoja ja soittavat näiden myyjille ja ehdottavat menopelin myyntiä heidän kauttaan.
Joskus myös vähän vanhempiakin. Kuten kaverin - 63 Thunderbird. Ja varmaa on, ettei liike tuolle takuita antanut vaan myyntitilihommana myyjä oli yksityinen. Liike vain välitti auton.