Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone

Kokematon kyselee vetoautosta -> etuvetoinen = OK?

(1/5) > >>

MarkoA:
Otsikko yrittää kertoa kaiken: eli koskaan en ole asuntovaunua vetänyt. Nyt sellainen homma on suunnitelmissa. Ja arveluttaa, kun aina "oikeista vetoautoista" kaveripiirissä puhuttaessa päädytään johonkin lantikkaan yms. Kuitenkin vaunuja näkee paljon vedettävän myös vajaavetoisilla. Selviääkö siis etuvetoisella ongelmitta Suomessa? Ei ole tarkoitus minnekään kovin korpeen saada vaunua vedettyä, mutta nurmikolle pitäis päästä jne. Ja joskus isompaa kuormaa (vene, täysi peräkärry jne) hinatessa on tullut ongelmia jos alusta ei ole kovin hyvä. Tarkoituksena on ostaa pienehkö vaunu ja vetoa oikeasti harjoitella ennenkuin lähdetään pidemmälle tien päälle. Mutta mitä täällä kokeneet sanoo, riittääkö etuvetoinen?

-------:
Kyllä se riittänee, mutta jos olisi neveto, niin olisi se eri veto. Tlvella pitää katsoa vähän mihin pysähtyy, mutta hyvin on pärjätty etuvedolla.  ;)

JeanS:
Hyvin selviää etuvetoisella isonkin vaunun kanssa kesäolosuhteissa.

Itsellämme on 650 Hobby, eikä olisi tullut mieleenkään lähteä sitä talvella liikuttelemaan farkku Mondeollamme. Vaikka Mondeossa oli nivot takana (perän automaattinen tasonsäätö), niin vain 1300kg painavan peräkärrynkin kanssa sai talvella olla tarkkana mihin ajaa, jottei jää jumiin.

Mitä parempi kuski, niin sitä huonommallakin veturilla tulee toimeen.
Nämä Landrover miehet ovat sitten kuskeina .. . . .  ;D ;D

MarkoA:

--- Lainaus käyttäjältä: JeanS - 11.08.2011     kello on 09:26 --- niin vain 1300kg painavan peräkärrynkin kanssa sai talvella olla tarkkana mihin ajaa, jottei jää jumiin.

--- Lainaus päättyy ---

No joo. Itse olen jäänyt telikärry täynnä puutavaraa keskelle omaa pihanurmea...  :-[
Ja kerrotaan nyt vielä, että nelivetoisella olen pari vuotta ajanut (Subaru OB) joten tiedossa on mitä eroa se neliveto tuo täällä pohjoisempana. Mutta silläkään en vaunuja vedellyt. Eikä sillä (diesel+manuaali) ois kyllä mitään varmaan liikkeelle saanutkaan jos yhtään kiinni ois jäänyt. Nimittäin alavääntö/kytkin ei ollut samaa luokkaa muun tekniikan kanssa. Juuri tuosta syystä auto vaihtui pois.

99:
Etuvetoisella pärjää ihan OK, vaikkakin takavetoinen sekä nelivetoinen ovat vetohommissa parempia.
Oikeastaan kesällä märkä nurmikko voi olla ongelmallinen etuvetoisen kanssa, itse olen jäänyt yhden kerran sutimaan nurmikolle (n. 10vuotta sitten Kiperissä) kun tein liian tiukan käännöksen.

Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia, ja vetokokemusta on  Opelista, Volvosta, Saabista, Subarusta, Mersusta, sekä nykyisestä Škodasta.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View