rekisteriseloste

Kirjoittaja Aihe: Mahdollinen uusi karavaanari kaipaa neuvoa pienen vaunun valintaan, >10000€?  (Luettu 54816 kertaa)

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 2.12.2020 kello on 22:56
  • Tyhmä
    • Urheilua aktiiveille
Terve,

Uusi täällä ja uusi koko karavaanarihommaan. Koskaan en ole vaunussa nukkunutkaan saatikka moista vetänyt. Nyt ollaan harkittu jo jonkin aikaa hankkivamme pienen "ensivaunun". Eli kolmihenkinen perhe + koira. Ja ajatuksena on aluksi hommata pieni ja kätevä vaunu jolla voi harjoitella vetoa sekä muuta retkeilyä. Tarkoituksena ei ole käyttää vaunua ympärivuotisesti, eikä viedä sitä minnekään kausipaikalle. Ajatuksena on sulan kelin aikana retkeillä ja käyttää vaunua pääasiassa välimatkojen tukikohtana, urheilukisa reissujen tukikohtana yms. Mutta syksyllä on tarkoitus käyttää aika pitkälle, eli lämmityksen riittävyys on yksi kysymysmerkki mulle. Vetoautona meillä on etuvetoinen, automaattivaihteine n turbodiesel jonka maksimi vetokyky on 1600kg. Budjettia ollaan ajateltu jotain 8000-10000€ luokkaan. Nettikaravaanarista olen katsellut vaunuja kuten Hobby 400 sarja, Knaus Eiffelland 500 ja ties mitä. Tottakai kokematon katsoo vuosimallia ja ulkonäköä jne. Onko kuitenkin parempi valita joku hieman vanhempi, mutta uutena kalliimpi?
Pienehkö koko ja kätevyys on siis aikalailla ensisijaiset ominaisuudet. Varusteluista yms. ei minulla ole mitään hajua.

Koetin lueskella täältä ketjuja pari päivää, ihan silmät kipeiksi. Mutta en oikein löytänyt vastauksia kysymyksiini. Kiitollisena otan kaikki neuvot vastaan.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:00
  • Autossa on pyörät
Tervetuloa seuraan. Lueskele lisää ja harkitse nimenomaan OMAAN käyttöösi sopivaa. > vedettävyys, lämpö, kestävyys,hinnan säilyminen ja varustus. Joku merkki ja malli on edullisempi. Mutta siitä puuttuu kaikki muut kuin kalusteet sisältä  :P
Voit tarvita lämpimän veden, kiinteän jätevesisäiliön, tv:antennin ,radion, akun. laturin, lattialämmityksen, patjat, kaasun ulosoton,sähkömittarin,antennivahvistimen jne. Mitkä voi olla toisessa jo valmiina. Harkitse, osta ja naatiskele

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla: 3.01.2022 kello on 19:44
me kun ostettiin ekaa ja viimistä vaunua ...nyt ollaan siis tupa-autoilijoita ...niin soloferi 500 L oli meitin valinta ja sitä kauppiaskin suositteli joskus 90 luvulla kylläkin .. just sen vuoksi , et oli helppo vetää .. solikoissa , kun on se malli sellanen ja jos joskus vaik viel vaunun ostaisinkin niin solikka se ois visiinkin ... siin oli u-ryhmä jossa loistavasti mahtui nukkumaan useampikin henki .. mut  siin takaosas oli pöytäryhmä n. 4h .. se oli meillä sänkynä ja katosta sai laskettua yläpedinkin , jossa taas nukkui tyttärentyrär ain silloin ,ku mukana liikkui .. tykkäsin siitä vaunusta kyllä oikein paljon .. niinku sanotaan .. aikans kutakin .. nyt tykkään tuost tupa-autoilust ...
Tervetuloa vanailun pariin ja ostatte sit minkä vaunun vain .. niin onnea vaunuiluun .. ps. ei ollut sellassii pakkassii joilla ei ois tuos vaunus tarjennu .. me kyllä liikuttiin sen kanssa ympäri vuoden ... :)

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:19.08.2023 kello on 19:00
  • ---
Aika isona asiana pidän nestekiertoista lattia lämmitystä, puskassakin on lämmin lattia, pystyy lapsetkin ryömimään.  Itse olen tyytyväinen oman vaununi vedettävyydeen.

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 2.12.2020 kello on 22:56
  • Tyhmä
    • Urheilua aktiiveille
Kiitos vastauksista! Toisistakin keskusteluketjuista jäi sellainen olo, että Solifer on hieno, toimiva ja hyvä valinta varsinkin jos sitä käytetään talvikaudella. Ei vain tuohon mun budjettiin löydy hirveästi sellaista uudehkoa ja pientä mallia.

Lisäkysymys: onko lisäpeilit ihan autotarvikeliikkeid en valikoimissa, esim Motonet? Vai täytyykö niitä merkkiliikkeestä kysellä?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:27.04.2024 kello on 09:44
  • Kulkija
Koko perheelle omat sängyt, joita ei tarvitse sijata ruokailuryhmästä. Perhesuunnittelu kannattaa myös ottaa huomioon vaunua ostettaessa, ettei jää heti pieneksi, jos sellaisia aikeita on.

Kitkavetopää parantaa huimasti veto-ominaisuuksia. Varustukseen kannattaa kiinnittää huomiota, sillä ne saa huomattavasti halvemmalla vaunun mukana kuin itse ostellen - kokemusta on.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 15:08
Noilla "sulanajan" tarpeilla itse katselisin noita ilmalämppärivaihtoe htoja (truma) - osa noista pystyy kierrättämään ilmaa helteellä, nestekiertoiset ei . Yleensä hyvässä "kesävaunussa" on isot ikkunat ja kattoluukut, mistä ei ole kuin haittaa talvella  :D Siksi perinteinen "talvivaunu" saattaa tuntua pimeältä  8)

Kokemattoman vaununostajan on helpompi ostaa mahd. tuore, vaikka vähemmin varusteltu "huokea merkki" kuin iäkäs ns. laatumerkki runsaammin varustein; vähemmän liikkuvia osia, vähemmän kulutettu - ulkonäkö ja kuositkin enempi tätä päivää  :P

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 2.12.2020 kello on 22:56
  • Tyhmä
    • Urheilua aktiiveille
Noilla "sulanajan" tarpeilla itse katselisin noita ilmalämppärivaihtoe htoja (truma) - osa noista pystyy kierrättämään ilmaa helteellä, nestekiertoiset ei . Yleensä hyvässä "kesävaunussa" on isot ikkunat ja kattoluukut, mistä ei ole kuin haittaa talvella  :D Siksi perinteinen "talvivaunu" saattaa tuntua pimeältä  8)

Kokemattoman vaununostajan on helpompi ostaa mahd. tuore, vaikka vähemmin varusteltu "huokea merkki" kuin iäkäs ns. laatumerkki runsaammin varustein; vähemmän liikkuvia osia, vähemmän kulutettu - ulkonäkö ja kuositkin enempi tätä päivää  :P

Kiitos vinkeistä. Nuo ajatukset vastaa suunnilleen sitä mitä omassa päässäni olin pähkäillyt.
Esim. nämä
http://www.nettikaravaani.com/hobby/450/1340015
http://www.nettikaravaani.com/hobby/400/1340532

Tuntuis täsmäävän em. kriteereihin?

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:00
  • Autossa on pyörät
Tossa on ihan ilmainen ja tunnetusti lämmin, hyvä vedettävä ja karsea varustus mukana. Liikkeissä piiitkästi yli 10.000€ + teltat jne
http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/Matkailuvaunut%20ja%20tarvikkeet/SOLIFER+FINLANDIA+610/30328967?rowId=1

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:27.04.2024 kello on 09:44
  • Kulkija
Lueskelin aikanaan Etuteltasta, karavaanarit.fi, sen verran juttuja Hobbyistä, etten itse sellaiseen päätynyt, kun vaunulla oli tarkoitus reissata. Aikanaan valitsin kolmen vuodenajan käyttöön vaunun niin, että rajasin ryhmään Fendt, Tec, Knaus, Burstner, Dethleffs ja Eriba, eli saksalaiset laatuvaunut. Talvivaunua kun ei tarvitse niin siitä ei ole järkeä maksaa, mutten myöskään halunnut pitempiaikaiseksi vaunuksi aktiivikäyttöön halpavaunua. Tyytyväinen olen ollut, ja olin jokseenkin samassa tilanteessa kuin kysyjä reilut kolme vuotta sitten, eli ensivaunua perhekäyttöön ostamassa, mitä nyt kokemusta ei-omilla autoilla ja vaunuilla oli jo melkoisesti.

Joku muu voi toki olla Hobbyista eri mieltä, ei siinä mitään...

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 2.12.2020 kello on 22:56
  • Tyhmä
    • Urheilua aktiiveille
Tossa on ihan ilmainen ja tunnetusti lämmin, hyvä vedettävä ja karsea varustus mukana. Liikkeissä piiitkästi yli 10.000€ + teltat jne
http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/Matkailuvaunut%20ja%20tarvikkeet/SOLIFER+FINLANDIA+610/30328967?rowId=1

Eikö tuo ole jo aika iso vedettävä?

*****
  • Karavaanari
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla: 2.12.2020 kello on 22:56
  • Tyhmä
    • Urheilua aktiiveille

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 16:00
  • Autossa on pyörät
Eikö tuo ole jo aika iso vedettävä?
Ei ole ja tulee perässä kuin unelma. Vanhempaa samanlaista (6101iX Nordica) tuli monet vuodet kiskottua.
Ja tuossa on kaikki, on kiinteät jätevesisäiliöt, lattialämmitykset, teltat , telkkarit
Nekin maksaa pitkän pennin.
Alueemme eräät vaihtoi aikoinaan Hobbyn > Metrin pitempään Soliferiin. 21l/100km tippui kulutus heidän mukaan.

*****
  • Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:eilen kello 18:28
  • Kabe, nuperoauto, sillä mennään nyt.
Aika isona asiana pidän nestekiertoista lattia lämmitystä, puskassakin on lämmin lattia, pystyy lapsetkin ryömimään.  Itse olen tyytyväinen oman vaununi vedettävyydeen.

Vaunussa ilmalämmitys on OK, koska vesikiertoista ei voi täysin hyödyntää. Matkautoissa sitten toisin päin.

     ...Anna kuumeen laskea, ja ota kokenut vaunuilija osto-oppaaksi...

*****
  • Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:19.08.2023 kello on 19:00
  • ---