Tekniikkakeskustelut > Primus

Primus 2470 kipinäsytkällä paukkuu vaan ei syty

<< < (2/11) > >>

mjo33400:

--- Lainaus käyttäjältä: Slapa -  8.09.2018     kello on 16:31 ---Nyt on pannu käytetty irti moneen kertaan. Suuttimet aukaisin ja rassasin, vaikka olivat ihan puhtaat. Taivutin pienen pellinpalan rajoittamaan ykkössuuttimen ilmansaantia. Nyt on kuitenkin kipinä hukassa. Liekinlevitysrauta saa hyvin maan, olen mittaillut yleismittarilla ja joka paikassa piippaa, niin rungossa kuin kaikissa maajohdoissa. Kipinämoduulille tulee jännite ja kun otan kipinäjohdon irti moduulista ja pidän sitä lähellä sitä moduulin nastaa, se alkaa rätkiä kipinää sen nastan ja johdon välillä. Mutta heti kun laitan johdon kiinni, kipinöinti lakkaa kokonaan ja moduuli hiljenee. Kipinäkärjen ja johdon toisen pään välillä mittari piippaa, eli ei sekään vaikuttaisi poikki olevan... Mikähän tässä voi mättää?
Kun otan kipinäjohdon irti, moduuli pitää pientä vinkunaa ja tiheää nakutusta. Kun laitan kipinäjohdon kiinni, kaikki hiljenee. Eikös se tarkoittaisi, että jossain kohtaa koko systeemi menee oikosulkuun, eli kipinäjohto/-kärki ottaisi maihin kiinni? Kuitenkaan mittarin mukaan kipinäjohdolla ei ole yhteyttä maahan. En käsitä, hermo menee  ???

--- Lainaus päättyy ---

Oletko huomioinut, että 10000 volttia purkautuu jo millin raossa jos kipinäjohdossa on reikä runkoon. Ohmimittari ei sitä näytä. Työnnä eristeputki ( kutistesukka ) kipinäjohdon päälle-

Slapa:
Enpä minä tiedä noista volteista mitään.  ;D Mittailin vaan kaikkea mahdollista. Otin pohjan irti ja kytkin kipinämuuntajan suoraan auton akkuun testatakseni kipinää irrallaan. Kipinäkärjen ja pohjan välillä näytti koko ajan 4.6V
Välillä ei antanut kipinää ollenkaan, välillä antoi harvakseltaan, välillä normaalisti. Se kipinäkärki tuntuu hiukan liikkuvan sen posliinin sisällä, liekö poikki? Johdossa ei silmämääräisesti ole yhtään naarmua tai edes jälkeä, kun se on vasta pihalla ollut paikallaan muutaman kuukauden enkä ole edes juuri ehtinyt testailemaan koko systeemiä. Vaikea usko että lisäeristys auttaisi, eikä ole varastossa itsellä yhtään että just tähän hätään pääsisi testaamaan.
Edelleen itseä ihmetyttää se, että kun kipinäjohdon laittaa kiinni, koko moduuli lakkaa pitämästä ääntä täysin. Ilman johtoakin se vinkuu ja nakuttaa ja kun johdon pään tuo lähelle, alkaa lyödä siihen kipinää...

Mautoilija:

--- Lainaus käyttäjältä: mjo33400 -  8.09.2018     kello on 16:58 ---Oletko huomioinut, että 10000 volttia purkautuu jo millin raossa jos kipinäjohdossa on reikä runkoon. Ohmimittari ei sitä näytä. Työnnä eristeputki ( kutistesukka ) kipinäjohdon päälle-

--- Lainaus päättyy ---
3000V/mm on läpilyöntijännite jos ilma on eristeenä.

mjo33400:

--- Lainaus käyttäjältä: Slapa -  8.09.2018     kello on 18:01 ---Enpä minä tiedä noista volteista mitään.  ;D Mittailin vaan kaikkea mahdollista. Otin pohjan irti ja kytkin kipinämuuntajan suoraan auton akkuun testatakseni kipinää irrallaan. Kipinäkärjen ja pohjan välillä näytti koko ajan 4.6V
Välillä ei antanut kipinää ollenkaan, välillä antoi harvakseltaan, välillä normaalisti. Se kipinäkärki tuntuu hiukan liikkuvan sen posliinin sisällä, liekö poikki? Johdossa ei silmämääräisesti ole yhtään naarmua tai edes jälkeä, kun se on vasta pihalla ollut paikallaan muutaman kuukauden enkä ole edes juuri ehtinyt testailemaan koko systeemiä. Vaikea usko että lisäeristys auttaisi, eikä ole varastossa itsellä yhtään että just tähän hätään pääsisi testaamaan.
Edelleen itseä ihmetyttää se, että kun kipinäjohdon laittaa kiinni, koko moduuli lakkaa pitämästä ääntä täysin. Ilman johtoakin se vinkuu ja nakuttaa ja kun johdon pään tuo lähelle, alkaa lyödä siihen kipinää...

--- Lainaus päättyy ---

Kun kipinä lakkaa normaalikytkennässä niin kärjen johdossa on oikosulku. Asensitko itse kipinäpaketin ja mistä ostit?

Slapa:
Itse asensin ja Jarmolta ostin. Ehkä olen sitten asentaessani rikkonut johdon. Tosiaan se välillä toimii hetken, mikä viittaa jonkinasteiseen johtovaurioon... Ilmeisesti siihen voi ostaa tuommoisen Thetford jääkaapin N100 A sytytyselektrodin, eipä tuo onneksi kallis ole.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Vastaa

Siirry pois tekstitilasta
Mobile View