Karavaanarin keskustelut > Karavaanarin olohuone
Viimeisin hankinta
Ossi66:
--- Lainaus käyttäjältä: "Masi" - eilen kello 19:32 ---Kannattaa noilla lämmöillä tarkastaa paljonko puhallin kestää lämpöä ;)
Aika vähän kestää.
--- Lainaus päättyy ---
Tottakai tarkastettu. 345°
https://www.halpahalli.fi/309639051.html
Ossi66:
--- Lainaus käyttäjältä: megaman - eilen kello 19:20 ---^
Mä oon miettinny joskus samaa, että miten puhallin toimis saunassa.
--- Lainaus päättyy ---
Näyttää pelaavan hyvin kiukaan päällä -vSaa nähä miten kylessä.
Lauteen alle pitäs saada lämmintä, kun Harvia Legend ei lämmitä sinne.
"Masi":
--- Lainaus käyttäjältä: Ossi66 - eilen kello 20:58 ---Näyttää pelaavan hyvin kiukaan päällä -vSaa nähä miten kylessä.
--- Lainaus päättyy ---
Kerrohan kuin kävi, kolmen pesällisen jälkeen on lauteen alla + 55c.
Ulkona noi +3 - - 4 ulkona.
Tietis:
--- Lainaus käyttäjältä: Ossi66 - eilen kello 20:58 ---Näyttää pelaavan hyvin kiukaan päällä -vSaa nähä miten kylessä.
--- Lainaus päättyy ---
Mä aloitan kotona saunomisen aina kylmässä saunassa. Mulla on kertalämmitteinen Aito-kiuas AK-57, ja siinähän lämmitysvaiheessa lämmitetään kiuas, ei saunaa. Tai no pikkaisen se saunakin saa kiukaan hukkalämpöä, mutta tuskin siellä enemmän kuin 30-40 astetta on. Lämpömittaria en ole laittanut, kun se on tarpeeton ton kiukaan kanssa.
Mulla on 120cm syvä ylälaude. Voi nojailla seinään ja jalat mahtuu suorana siihen lauteelle ylös. Lauteiden alla on siis paljon tilaa ja ilmankierto on vähän mysteeri. Kun aloitan saunomisen siinä kylmässä saunassa ja heitän kauhallisen löylyä, se jumalaisen pehmeä löyly leviää ympäriinsä ja sauna on jauteiden yläpuolella laakista lämmin. Toinen kauhallinen on sitten outo. Siinä tuntee, miten lauteiden raoista nousee ylös viileää ilmaa. Miten se ilma voi noin päin kiertää tuossa tilanteessa? Niin tai näin, kahden kauhallisen jälkeen sauna on kunnolla lämmin myös lauteiden alta ja saunominen voi alkaa. Ei nouse enää viileää ilmaan lauteiden raoista.
Periaatteessa nuo pari kauhallista vois käydä heittämässä ennen suihkuun menoa niin ei tartteis kylmään saunaan mennä. Mutta teen tuon aloituksen niin, että heitän ensin nokilöylyt pelti auki, suljen pellin, jätän löylyhuoneen oven ja pesuhuoneesta pihalle johtavan oven auki eli tuuletan saunan hyvin ulkoilmalla (myös talvella), lakaisen saunan lattialta puuroskat pois, otan suihkun, suljen ovet ja aloitan saunomisen.
Ossi66:
Millainen on Tietiksen saunarakennus? Mulla on 70mm hirsi eikä rakennuksessa ole muuta lämmitystä kiukaan lisäksi. Lattia 15mm vesivaneri ilman eristettä. Se aiheuttaa ne haasteet, kun nurkat on lauteen alla pakkasella jäässä ja vähintään koko ajan märkänä.
Mutta tuo Aito-kiuas lämmittää varmasti sitä lattianrajaa vielä vähemmän kuin Legend ;D
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta