rekisteriseloste

Tiedote rekisteröitymisestä

Jos et ole saanut vahvistusviestiä rekisteröitymisestä si, tarkista roskapostikansiosi. Tämä erityisesti hotmail ja gmail sähköpostin käyttäjille.

Kirjoittaja Aihe: Viimeisin hankinta  (Luettu 1841138 kertaa)

• Karavaanari
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 08:04
Vs: Viimeisin hankinta
« Vastaus #6405 : 15.02.2025 kello on 15:56 »
^
Uteliaisuuttani on pakko kysyä: mihin tuota käytät? Itselläni tuollainen poltin on myös, mutta sanoisin että ainakaan tällä vuosikymmellä en ole sitä enää mihinkään tarvinnut. Saattaa olla lähemmäs 10 vuotta siitä, kun tuota olen viimeksi käyttänyt.

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 3.12.2025 kello on 17:18
  • "Where days drop as softly as fruit from trees"
« Vastaus #6406 : 15.02.2025 kello on 16:08 »
^

Yhtäkkiä tarttin muutaman efektilevyn digitointiin CD asemaa. Ja onhan se mukava kun nyt voin kattella DVD:tä koneella. En varmaan ala kuintenkaan mitään levyjä enää isommin polttelemaan.

• Karavaanari
« Vastaus #6407 : 15.02.2025 kello on 18:08 »
^
No sitä mä vähän mietinkin että levyjen polttelulle on nykyään enää harvemmin tarvetta...

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:57
  • Autossa on pyörät
« Vastaus #6408 : 15.02.2025 kello on 20:06 »
Mutta tarttee musiikin tallentamiseen cd levyiltä

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Viimeksi paikalla:31.07.2025 kello on 19:14
« Vastaus #6409 : 15.02.2025 kello on 20:26 »
Mutta tarttee musiikin tallentamiseen cd levyiltä
CD kopiointi on laitonta puuhaa, ellei tee omasta, laillisesta kopiosta(äänitteen omistaa vain fyysisenä kappaleena, teosta ei) varmuuskopiota tai äidille, lähipiirille kuunneltavaksi.
https://tekijanoikeus.fi/tekijanoikeus/luvallinen-kaytto/

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:40
« Vastaus #6410 : 15.02.2025 kello on 20:45 »
Aina sitä CD asemaa johonkin tarvii...

Ulkoisella CD asemalla sain Autoroutenkin matkaläppäriin.
Siinä lienee joku juju, kun se asennus ei ainakaan multa onnistu, jos kopsaan sen ensin tikulle, tai kovalevylle

• Kaikkien kaveri Sr.
  • Aiheen aloittaja
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 14:31
  • Knaus Eifelland
« Vastaus #6411 : 15.02.2025 kello on 20:53 »
Sehän just on fixua tehdä matkakulkineeseen kopioita niistä omista "mastereista", etteivät joudu vahingon sattuessa vääriin käsiin.

• Kaikkien kaveri Sr.
« Vastaus #6412 : 15.02.2025 kello on 21:08 »
^
Uteliaisuuttani on pakko kysyä: mihin tuota käytät? Itselläni tuollainen poltin on myös, mutta sanoisin että ainakaan tällä vuosikymmellä en ole sitä enää mihinkään tarvinnut. Saattaa olla lähemmäs 10 vuotta siitä, kun tuota olen viimeksi käyttänyt.
Tallenatko esim valokuvat tai muut tärkeät tiedosto pilvipalveluun? Jos näin, oletko varma palvelun luotettavuudesta? Miten säilytät salasanat?
Ulkoinen kovalevy on sähköinen laite joka voi hajota.
Poltetussa CD/DVD-levyssä on tiedot tallella sähköisestä järjestelmästä riippumatta. Paras olisi että tiedot tallenetaan usealle eri medialle.
Varmuuskopio tulee säilyttää eri paikassa missä alkuperäinen tiedosto on.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:57
  • Autossa on pyörät
« Vastaus #6413 : 15.02.2025 kello on 21:42 »
CD kopiointi on laitonta puuhaa, ellei tee omasta, laillisesta kopiosta(äänitteen omistaa vain fyysisenä kappaleena, teosta ei) varmuuskopiota tai äidille, lähipiirille kuunneltavaksi.
https://tekijanoikeus.fi/tekijanoikeus/luvallinen-kaytto/
Minulla on kuule sellainen kirjasto omia fyysisiä levyjä ettei tartte joka päivä samaa kuunnella. Eikä viitsi niitä autoihin kantaa vaikka niissäkin on optisten levyjen toistimet.  Ostellaan lisää aina sopivan puuttuvan vastaan tullessa.

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 11:53
« Vastaus #6414 : 15.02.2025 kello on 21:44 »
CD/dvd on "tilavuudeltaan" pieni, joten joko pilveen tai kiintolevylle.

Itellä kaik' kiintolevyillä, ja jos levy kaput, väliäkö hällä . . . Kuvia/tiedostoja mualima täynnä/peräti pullollaan, elikkä periaatteella ei sota yhtä "miestä kaipaa". . . . "

• Kaikkien Kaveri
  • Viimeksi paikalla: 3.12.2025 kello on 17:18
  • "Where days drop as softly as fruit from trees"
« Vastaus #6415 : 15.02.2025 kello on 21:55 »
Sehän just on fixua tehdä matkakulkineeseen kopioita niistä omista "mastereista", etteivät joudu vahingon sattuessa vääriin käsiin.

Jep. Nyt kun se on mahdollista, niin taidankin kasata cd kokoelmasta yhden tikullisen auton USB tökkeliin nautittavaksi.

• Karavaanari
« Vastaus #6416 : 16.02.2025 kello on 09:57 »
Tallenatko esim valokuvat tai muut tärkeät tiedosto pilvipalveluun? Jos näin, oletko varma palvelun luotettavuudesta? Miten säilytät salasanat?
Ulkoinen kovalevy on sähköinen laite joka voi hajota.
Poltetussa CD/DVD-levyssä on tiedot tallella sähköisestä järjestelmästä riippumatta. Paras olisi että tiedot tallenetaan usealle eri medialle.
Varmuuskopio tulee säilyttää eri paikassa missä alkuperäinen tiedosto on.
Minulla on paljon itselleni ja perheelle tärkeitä tiedostoja, joiden ei soisi missään tilanteessa häviävän. Sen takia olen miettinyt varmuuskopioinnin ja panostanut siihen huolella.

Poltettavissa levyissä on minulle kaksi pahaa ongelmaa, jotta ne toimisivat varmuuskopiointiväl ineinä. Ensinnäkin pieni koko. Etenkään 4K-videotiedoston ei tarvitse olla kovinkaan pitkä, kun ei enää mahdu DVD-levylle. Valokuvien ym. pienien tiedostojen kanssa toki toimisi tilan puolesta hyvin. Toinen ongelma on se, että varmuuskopiointia ei saa automatisoitua vaan se pitää itse muistaa huolehtia. Ei toimi minulla, jää siis tekemättä tarpeeksi usein.

Minulla on kotona NAS (Network Attached Storage, verkkokiintolevy), jossa on paikat 4 kiintolevylle. Ensimmäiset kaksi ovat RAID-pari, jotka siis näkyvät ulospäin yhtenä, mutta kaikki data kirjoitetaan aina automaagisesti identtisenä kopiona kahdelle levylle. Tämä on tiedostojeni ensisijainen talletuspaikka, ei varmuuskopio. Tai no onhan siinä jo varmuuskopiokin, koska se on RAID-pari. Tietokoneilla ym. en säilö mitään kuin väliaikaisesti.

Tuo NAS tukee snapshot-teknologiaa, eli nopeita tilannekuvia levyn pinnan muutoksia. Se tsekkaa monta kertaa päivässä, onko levyllä tapahtunut muutoksia (yleensä ei ole) ja jos on, muutokset kirjoitetaan talteen. Tuo on erittäin nopea toimenpide ja snapshot menee aina sille levylle itselleen, sen osioimatomalle alueelle. Snapshoteilta voin palauttaa koko levyn tai yksittäisen tiedoston haluttulta ajanhetkeltä menneisyydestä. Snapshottien huono puoli on se, että ne ovat sillä samalla fyysisellä levyllä, eli se ei suojaa levyrikolta. RAID toki suojaa siltä, mutta olen laittanut myös etä-snapshotin päälle. Eli otettuaan sille RAID-parille snapshotin jostain muutoksista, se saman tien kirjoittaa sen snapshotin kopion siinä samassa NAS-purkissa olevalla toiselle RAID-parille, jossa ei sitten ole mitään muuta kuin nuo snapshottien kopiot kahdelle identtiselle levylle kirjoitettuna.

Tämä kuvio toimii kuin se kuuluisa junan vessa. Tiedot on kirjoitettuna neljälle kiintolevylle (kaksi RAID-paria) kuutena eri kopiona. Niin kauan kuin yksikin noista levyistä on ehjä, tilanne on pelastettavissa. Mutta koska nuo kaikki levyt on saman purkin sisällä, eihän tuo vielä riitä. Sen takia tuo NAS kopioi tietonsa (vain muutokset) pilveen joka yö. Nämä menee ihan normaalina kryptaamattomana kopiona, joten pystyn noita tiedostoja käsittelemään pilvipalvelussa normaalisti.

Sitten viimeinen varmistus on se, että NAS kopioi säännöllisesti sisältönsä kryptattuna vielä toiseen pilvipalveluun. Tuo on sellainen, missä levytila ja tietojen kirjoittaminen on halpaa, mutta tietojen haku on hidasta ja kallista. Toivon ettei noita kopioita koskaan tarvita, mutta jos kaikki muu pettää, niin tuolta toivottavasti työllä ja tuskalla saan vielä tiedot pelastettua.

• Karavaanari
« Vastaus #6417 : 16.02.2025 kello on 10:14 »
Tuo edellisessä viestissäni mainitsemani NAS on ollut minulla jo toistakymmentä vuotta. Alkujaan siinä oli vain yksi RAID-pari ja toiset kaksi levypaikkaa olivat tyhjänä. Snapshot-toiminnallisuus oli käytössä, mutta snapshottien kopiointi ei. Kopiot jäivät siis sille RAID-parille itselleen.

Niinhän siinä sitten kävi, että eräänä päivänä NAS ilmoitti, että RAID-parin toinen levy on rikki. Mutta eipä tuossa mitään, sitä vartenhan koko RAID on keksitty, ettei levyn hajoaminen haittaa. Risa levy ulos, uusi sisään ja hallintapaneelissa napin painallus "rakenna RAID uudestaan" ja niihän se lähti nätisti kopioimaan tietoja siltä ehjältä levyltä saadakseen taas kaksi identtistä levyä. Mutta tuo kopioinnin rasituspa olikin liikaa sille toisellekin levylle, ja sekin hajosi. Siinä sitten olin, RAID-levyistä ja snapshoteista huolimatta kaikki kotona olevat kopiot menettynä.

Silloinen 4G-nettiyhteys oli niin hidas ja epävakaa, että tuossa tilanteessa kohosi jo melkoisen kylmä hiki otsalle. Lisää kiintolevyjä ostettuani laitoin NASsin hakemaan tiedot pilvestä. Toista viikkoa se kesti, mutta kyllä ne sieltä tuli. Tuon jälkeen otin käyttöön tuon Snapshotin kopioinnin toiselle RAID-parille, ettei uudestaan käy samalla tavalla. Parempi toki olisi, jos snapshot-kopiot eivät olisi sen saman NASsin sisällä, mutta kun siinä oli kaksi levypaikkaa tyhjänä niin enpä sitten lähtenyt ostamaan toista NASsia tuota tarkoitusta varten.

• Kalustoon kuuluva
  • Viimeksi paikalla:tänään kello 13:40
« Vastaus #6418 : 16.02.2025 kello on 10:57 »
Jäin miettimään noita varmuuskopioita...

CD/DVD levyt ei kestä ikuisesti, eli jos on tärkeitä muistoja, niin ne lienee syytä kopioida ajoissa muualle.
Itse käytän hyvin yksinkertaista ja vaatimatonta menetelmää. Kaikki itse tuottamani aineisto on läppärin ulkoisella SSD-levyllä. En tallenna läppärin omalle kiintolevylle mitään. Tämä siksi, koska läppäri voi tiltata, vaikka tänään, enkä osaisi helposti imuroida kovalevyä talteen. Nyt läppärin vaihdossa riittää, kun asentaa tarvittavat ohjelmat ja liittää USB levyn omine tiedostoineen.
Toinen ulkoinen SSD-levy on varmistusta varten. Aika ajoin liitän sen läppäriin ja kopioin talteen kaikki muutokset. Käytössä on ilmainen "SyncBack Free" varmistusohjelma. Elikä on pari ulkoista levyasemaa, joista toinen ei ole normaalisti edes kytkettynä. Lisäksi on matkakäyttöön 500 GB matkatikku. Sekin toimii varmistusasemana.
Nämä ovat vaatimattomia varmistuksia. Jos kuvaisin paljon vaikka videoita, niin varmistukset olisivat varmasti mittavammat. Kolmas ulkoinen levy on kyllä hankintalistalla.

Tuossa CD:stä juttua.
https://tekniikanmaailma.fi/cd-dvd-jopa-blu-ray-ikuisesti-kestavat-optisen-datan-tallennusvalineet-tuhoutuvat-hiljalleen-hyllyssasi/

• Kaikkien kaveri Sr.
« Vastaus #6419 : 16.02.2025 kello on 11:20 »
Minulla on kuule sellainen kirjasto omia fyysisiä levyjä ettei tartte joka päivä samaa kuunnella. Eikä viitsi niitä autoihin kantaa vaikka niissäkin on optisten levyjen toistimet.  Ostellaan lisää aina sopivan puuttuvan vastaan tullessa.
Hienoa että jaoit tämän tärkeän tiedon kanssamme.